Enmanskök (snuskburk) vs andra

Tjaa...

Snuskburken funkar skapligt tycker jag! den fyller ju sin funktion då... men är ganska tung, men går aldrig sönder det är ju armen som skapa :)

Du får ju både kokkärl, stekkärl/mat kopp i ett och kombinerat med armens bestick så går man inte lott lös :) även om man hoppar på köket så funkar det*S*

Beror ju helt på ditt användande då.... jag har faktiskt en snuskburk hemma som är ganska använd men då mest över eld... annars har jag Triangia och JetBoil.

/Krister
 
Enda anledningen till att jag skulle släpa med mig snuskburken ut vore för att ha den till öppen eld, som kök skulle jag inte ta med den, då håller jag med om att det ä bättre att konsultera Biltema.
 
Ska du nödvändigtvis hålla dig till kronans prylar så är jägarköket att föredra framför enmansköket.. Eventuellt får man byta ut brännaren till en Trangiabrännare då de begagnade kan vara väldigt väl begagnade. Biltema hade en kopia på jägarköket, vet inte om de har kvar den. Billig var den iallafall..
 
Minitranga är väl svårslaget vad gäller spritkök för soloisten, 330g och en prislapp under 200 pistoler. Men visst, för en weekend-möp är kanske snuskburken ett måste?


peter
PS.Sorry, just när jag skriver detta spelas Iron Maiden's Weekend Warrior i lurarna. :). Fantastiskt.DS
 
Kan inte tänka mig att det i någon enda situation inte finns bättre alternativ än snuskburken...haha. den väcker ju en del minnen
 
Ska du nödvändigtvis hålla dig till kronans prylar så är jägarköket att föredra framför enmansköket.. Eventuellt får man byta ut brännaren till en Trangiabrännare då de begagnade kan vara väldigt väl begagnade. Biltema hade en kopia på jägarköket, vet inte om de har kvar den. Billig var den iallafall..

Jag har ett jägarkök, det funkar alldeles utmärkt. Vindskydd, 2 kastruller och stekpanna. Går även att sätta in en gasbrännare som passar trangia. (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54477)

Brukar komma på ÖB ibland för 99kr.
 
Snuskburken måste väll vara det mest felkonstruerade kök alla kategorier.
Ostabilt, tungt, tar långa tid att koka upp på grund av formen.
 
Snuskburkens nackdelar är:

1 Svårdiskad pga formen
2 Den blir ganska tät när man lägger på locket - ja kåsan

Dessa två punkter orsakar lite problem tillsammans - det blir lätt dåligt där inne.

Fukt , dåligt diskat och matrester ger problem.

Speciellt när man förvarar saker där inne - och det gör man för att spara plats.

Lätt och budget packaren bör istället köra med ett teflonkärl och använda det som förvarning
av mjukvara och tillbehör som torrmat.
Inget lock utan en nylonpåse som hölje.

Extremt lättdiskat - me papper , det är luftigt , d.v.s inget mögel osv.

Sen en enkel brännarställning för esbit - ingen vikt - och vill man kan man köra med ved.
Vill man kunna hänga upp den kan man borra två hål och ha med lite ståltråd.

Klår snuskburken i alla lägen som i stora drag är en 1800 tals uppfinning - tror att snuskburkens förfader var från första världkriget - slimmad så den passade dåtidens stridsväst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.