Elvegård mot Sjangeli

Planerar inför höstens turer. En av turerna skall hustrun och jag göra med utgångspunkt från Elvegård längst in i Skjomenfjord. Planen är att färdas längs den gaml färdvägen upp till Sjangeli via Norddalen - Cunojávri - Unna Allakas. Min fråga gäller transporter. Hur långt kan man färdas med bil upp längs Norddalen? Någon som gjort denna tur?

MVH

Curt Persson

Började vandra därifrån i somras. Bil kan köras fram till kraftverket/stugan vid den lilla sjön på 639 m rakt söder om Storsteinfjället. Därifrån är det ca 8 km till Cunojavrrehytta.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar för upplysningen. Har tänkt gå den vägen till Sjangeli. Det är ju den äldsta kända färdvägen till Sjangeli.

MVH

Curt

Hur var leden?

Jag såg att ni har gått från dammen/vägens slut i Norddalen upp till Unna Allakas via Cunojaurehytta. Hur är den leden? Väl synlig/markerad? Många vad?
Tänkte gå där nästa vecka och vill gärna veta mer. Berätta! :)
(Ska jobba som stugvärd i Unna allakas och vill gå kortast möjliga väg dit pga skada...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips