Hej Johan och Per....
Missförstå mig rätt, var och en väljer ju givetvis vilken utrustning som skall med på turen och hur den ska användas. Det viktiga är väl att man kan hantera prylarna och att det funkar som det är tänkt. Men, när det gäller just detta med eldstål kan jag inte låta bli att raljera lite (som jag tidigare nämnde).
För egen del fick jag grunden till mitt friluftsintresse av min far på 60-talet, sedan har det bara rullat på. Jag har gått otaliga turer under alla möjliga förhållanden, såväl sommar som vinter. Det har stormat, regnat, snöat, haglat, blåst, åskat...ja ibland har även solen varit framme. Det hör till saken att jag tillhör dessa "bäst-att-ta-med-sig-den-där-prylen-oxå-typerna", vilket i det här fallet betyder att eldstålet alltid har funnits med långt ner i min lilla sjukvårdspåse. Men, jag har aldrig behövt använda det! En vanlig tändare i fickan och en i reserv i ryggan. Det har alltid funkat bra. Men det är klart, skulle jag låta tändare, eller tändstickor, ligga och drälla ute i blötan, ja då är ju eldstålet bra att ha.
Men, som sagt, jag respekterar i allra högsta grad att vi finner olika lösningar på våra små friluftsproblem...om inte annat så är det kul diskussioner.
//Per