Dyka i Krabi

Tjena,
har tänkt att dra och klättra i Krabi, Thailand, i sommar. Hur ser dykningen ut i området? Har dykt på andra platser i Thailand, men inte just här.
Hur ser vädret ut under juli/aug, går det att klättra då?


Vänliga hälsningar,
PIA.
 
Krabi

Här skulle jag kunna klippa in mitt svar från klättringstråden och bara ändra ordningen för att börja med dykning. Men det är nog enklare om du kollar mitt svar i den andra tråden :)
 
Var i Thailand, bl a Krabi, i juli/augusti för ett par år sedan. Räkna med någon rejäl ihållande regnskur varje dag. Torkar dock upp ganska snabbt.
Dök aldrig vid Krabi, men däremot på Phi Phi island som inte ligger alltför långt därifrån. Tar några timmar med färja. OK sikt, och stor chans att få se leopardhajar, om man tycker sånt e kul... :) Jag missade tyvärr allihop...
Ha så skoj!

/Ia
 
Dykningen i närheten av Krabi är inget vidare men det finns en del helt ok dykplatser om man åker ut på en heldagstur. Jag antar att du kommer att vara på Railey Beach eftersom du gillar klättring och därifrån kan man åka på heldagstur till King Cruiser Wreck och Shark Piont. Det är två helt okey dykplatser men ofta är det mycket dykare där....Annars så ligger ju Phi Phi inte särskilt långt från Krabi där du kan åka ut till Hin Daeng och Hin Mouang, två av Thailands bästa dykplatser. Mvh Kalle
 
Nära Krabi finns Trang provinsen, och där öarna Ko Mook och Ko Kradan. Där är det fint. Speciellt Ko Kradan har fina korallrev.

De verkligt fina reven finns dock längre söderut, nära gränsen till Malaysia, i Tarutao Marine Park, närmare bestämt kring öarna Ko Lipae, Ko Adang, Ko Rowi och Ko Butong.

Var där i februari 2001 och det var något jag inte glömmer i första taget. Vi paddlade kajak runt öarna och snorklade en hel del.

Se http://www.sipoonkanoottiklubi.net/vanavesi/thai2001.html

Vi hyrde kajaker och guider från Paddle Asia i Puket
http://paddleasia.com/snorkeling.htm

Enligt våra guider är vattnen kring Krabi och Phi Phi island inget vidare. De ansåg det inte värt att slänga bort tid där, bland en massa turister och grumligt vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
danjeeel Dyka utan cert? Dykning 52
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
bo5840sv Bästa dykplatser runt Phuket och Krabi Dykning 2
Krabi-Thailand, Dykplatser-Dykcenter Dykning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.