vill gärna lära mig dyka (m. m)

det fina med dykning är att man ofta får dykkompisar bara genom att gå kurser, hittar man ett bra centra med mykke aktiviteter så kan det bli hur kul som helst..
 
Padi

Hej
I de flesta större orter i Sverige finns ett dykcenter som är anslutet till PADI. Det är en internationell organisation. Har du ett certifikat hos dem gäller det i hela världen. De ordnar ofta kurser.
Precis som när du kör bil eller om du promenerar på en gata bör du följa trafikreglerna. Följer du det du fått lära dig på kursen så kommer du att få uppleva en fantastisk miljö. Du kan dyka i svenska sjöar o känna dig viktlös. Se massor av fiskar och växter som du aldrig kunnat drömma om. Visst det kostar en slant och du kan börja med att hyra utrustning. Men vad kostar det inte att spela golf eller gå på ett gym?
Skynda dig nu till en PADI och lycka till.

Christer
 
Eller gå med i en klubb och gå en kurs där. På www.ssdf.se kan du leta reda på en sportdykarklubb nära dig. Blir nog billigare att ta cert den vägen. Mycket troligt at det inte PADI som nämndes ovan som används utan CMAS men det spelar ingen större roll vilket system du certifieras inom.

Lycka till
Peter P.
 
...kanske i inomhuspool först?
nån mer som vill?
har provat EN gång

msn: jag_johanna_28@hotmail.com

Strålande, det är bara att kontakta ett dykcenter eller en klubb och börja lära dig, det är underbart!

Att sedan lära känna andra som dyker brukar inte bli några problem, finns ju 2 internetsiter för dykare (sportdykare.se och dykarna.nu) där man kan annonsera efter buddysar i värsta fall.

De första övningarna sker för övrigt i pool så man slängs inte ut i öppet vatten på en gång.
 
Jag tycker dykning i Sverige är överreklamerat. Helst om man som jag bör i Göteborgsområdet. Planerar du att ta ditt intresse till varmare breddgrader så är det motiverat. Här i västsverige kan du få se en och annan krabba, eller kanske ett makrillstim, om du har tur. Annars är det mest dy, brunt, mörkt och kallt. För att inte tala om snordyrt (fast vad är inte det).

Klart det är spännande att lära sig dyka, och en mysig utomhusaktivitet där till. Fast jag tycker det finns roligare saker att lägga pengarna på. Detta är min högst personliga åsikt. Det finns massor med människor som älskar att dyka. Om det är i en mörk balja eller i ett klarblått hav verkar inte spela någon som helst roll ;)

Bara en 2nd opinion...
 
Jag tycker dykning i Sverige är överreklamerat. Helst om man som jag bör i Göteborgsområdet. Planerar du att ta ditt intresse till varmare breddgrader så är det motiverat. Här i västsverige kan du få se en och annan krabba, eller kanske ett makrillstim, om du har tur. Annars är det mest dy, brunt, mörkt och kallt. För att inte tala om snordyrt (fast vad är inte det).

Klart det är spännande att lära sig dyka, och en mysig utomhusaktivitet där till. Fast jag tycker det finns roligare saker att lägga pengarna på. Detta är min högst personliga åsikt. Det finns massor med människor som älskar att dyka. Om det är i en mörk balja eller i ett klarblått hav verkar inte spela någon som helst roll ;)

Bara en 2nd opinion...

Hoppla! Måste säga emot. Ta en titt på t.ex. http://www.haswe.com/ för att se vad man kan få se under vattnet i våra vatten. En jämförelse jag hört (och kan väl delvis hålla med) är att i tropiska vatten får man se hur mycket som helst varje dyk. I våra nordiska vatten får man se något nytt varje dyk. Går vi in på vrakdykning i Östersjön så ligger den nog i världsklass.

Mvh
Peter P.
 
Hoppla! Måste säga emot. Ta en titt på t.ex. http://www.haswe.com/ för att se vad man kan få se under vattnet i våra vatten. En jämförelse jag hört (och kan väl delvis hålla med) är att i tropiska vatten får man se hur mycket som helst varje dyk. I våra nordiska vatten får man se något nytt varje dyk. Går vi in på vrakdykning i Östersjön så ligger den nog i världsklass.

Mvh
Peter P.

Instämmer med Peter P . Kullen? Smögen/ Lysekil? Ringer det någon klocka? Västkustdykningen är med nordiska mått mycket bra, och matchar enligt min mening flera betydligt sydligare destinationer. Självklart är ju artrikedomen större och det är lättare rent tekniskt att dyka i t ex Thailand. Men till dig som startade tråden: Lär dig dyka med någon stor organsiation i Sverige, det är säkerthetsmässigt att föreda att börja i Sverige!!Ett klassiskt nybörjarmisstag är att man tar sitt cert på en 3-dagarskurs i Thailand i 25-gradigt vatten, iförd shorty och i sikt på 25 meter plus, ser fräcka firrar etc. Sedan kommer man lagom kaxig hem till Sverige, gör dyk man inte behärskar på stort djup med kyla, dålig sikt etc, i bästa fall en tråkig dag, i sämsta fall riktigt farligt. Lär dig alltså dyka i Sverige först, så får du en stabil grund, dykning är trots allt en aktivitet som är sammankopplad med vissa risker.
 
allt har med vad man prioriterar att göra, jag uppskattar dykning bättre i skandinavien än i varmare länder, personligen förstår jag inte tjusningen med akvarie-dykning.. jag har jobbat som intruktör i både sverige och utomlands och jag garanterar att dom som har tagit dykcert i sverige är generellt sätt bättre rustade än dom som har gjort motsvarande i varmare vatten.

jag säger inte att det ÄR bättre här, men jag säger att om man har ambitioner att dyka i skandinavien så underlättar det om man tar dykcert här, ofta kan man kombinera grundkurs med torrdräktskurs..har man cert från sverige och kurs med torris så är man bra rustad för åretom dykning i kalla vatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.