Dubbdäck

Nu när vintersäsongen sakta börjar krypa närmare börjar jag tänka på att skaffa dubbdäck, men undrar om det verkligen är lönt. Gör det jättestor skillnad?
Kör tyvärr mycket på asfalt och får för mig att dubbarna slits väldigt mycket då.
Däcken bör också ha bra grepp på is då is på vägarna är vanligare än snö på de breddgrader jag kör på. :)

///Björn
 
Dubbat är guld värt på is/våt is

Det blir mycket stor skillnad. Det är otrolig känsla att susa fram på blöt is i full fart. När man sen stannar och sätter ner foten ramlar man omkull. Ja sådana dagar har jag upplevty här i Stockholm, fotgängarna unvek gång/cykelbanan för att det var för halt men med full dubbade däck var det samma fruktion mot underlaget som att cykla på grusväg.

Efter en isvurpa framför en bil var mitt val inte så svårt att lägga pengarna på ett par Nokian.

De är efter 3 vintrars cykling fortfarande i gott skick. Rullmotståndet öker avsevärt och (o)ljudet från däcken vid cykling på asfalt är högst påtagligt.

Allra helst skulle jag vilja ha två uppsättningar fälgar så att jag snabbt kan byta mellan vanliga däck och dubbade.

På snö och slask är det ingen skillnad mellan dubbat och odubbat.

/Dag
 
Jag har cycklat året runt i 4 år.Men efter ett par rejäla VURPOR köpte jag dubbdäck och det funkar väldigt bra.Inte en VURPA sen dess.Jag köpte Extreme
Nokia,360 dubb i varje däck.Dom var dyra ca:650 kr st.
Men man får betala för säkerheten,men man tar sig fram
överallt oavsett snömängd och is.Tycker man det är dyrt att köpa 2 börja med ett ,men sätt det där fram isåfall för det är oftast när man svänger man vurpar.
Men med facit i hand kan jag verkligen rekomendera DUBBDÄCK . Lycka till Tommy
 
mest dubb bäst men inte bra

Hej,
Jag kör också ett par Nokian Extreme och tycker de har aldeles för dåligt grepp i sidled. De är utmärkta att göra en inbromsning med då man har alla krafter i en linje. Men om man svänger eller det är is som är bucklig/vågig som vill tvinga däcket i sidled så klarar inte dubbarna att hålla cykeln på plats. Det blir väldigt svagt grepp.
Jag tror att dubbarna inte tränger ner i isen tillräckligt samt att för få tränger ner för att skapa grepp. Cykel med förare är väl för lätta i förhållande till ytan. Dubbarna på mina däck ser ut som små bildubb, dvs som en liten cylinder.
Det finns ett däck från Nokian som har spetsiga dubbar (det dyraste). Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller finns det däck med ännu fler dubbar? 360 är mycket men inte nog tycker jag.


Niklas, dubbdäcksåkare som varit i backen mer än en gång.
 
Reglera lufttrycket i dubbdäcken på cykeln

Smarta dubbdäck för cykel har inte dubbar mitt på slitytan utan på sidorna. Under normala förhållanden kör man med rätt hårt lufttruck och med anläggning i mitten av däcket. Då blir det vid kurvtagning som dubbarna hjälper. Dubbarna slits inte heller så mycket.

Vid värre förhållanden kan man släppa ut lite luft och få en större anläggningsyta, och dubbar som kommer i kontakt med vägbanan även när man kör rakt fram. Nackdelen är att det går långsammare och med mer dubbslitage.

Själv har jag kört omkull några gånger med dubbdäck i låg fart då det var mycket spårigt efter omväxlande tö och frostgrader, det klarade inte dubbarna av.

/Raymond
 
Riktiga vinterdäck har hårdmetalldubbar och har dubb på hela däckytan. De flesta Nokia dubbdäck har vanliga dubb utom värstingen Revenz som har alu dubb med hårdmetall spetsar.. Det är 336 dubb/däck i ett såndant och de kostar kring 1200kr stycket.

Barmarkscykling är inga problem om du har riktiga däck.. Glöm allt vad biltema heter. De däcken sliter du ned på nolltid och gummit är inge vidare heller.

Fina och bra däck från till exempel nokia är W240 för 28" och 109 och 296 modellerna för 559.

Continental, Schwalbe, Kenda m fl har även vinterdäck med dubbar.

Som referens kan nämnas att posten åker på sina Nokia A10 2 till 3 säsonger utan att dubben slits ned.
Gummit ger upp före dubben..
 
Pampero; sa:
Nu när vintersäsongen sakta börjar krypa närmare börjar jag tänka på att skaffa dubbdäck, men undrar om det verkligen är lönt. Gör det jättestor skillnad?
///Björn

Det beror på. Cyklar du mkt på väg kan de vara en fördel eftersom det bildas mkt is på gator o vägar. Cyklar du däremot i skogen på stig har du ingen större glädje av dem.

Per
 
Det blir ju mycket väg cykling, så just därför undrar jag ju om dubbarna slits ut fort om det blir asfalt istället för is ibland

///Björn
 
FC-M560; sa:
Riktiga vinterdäck har hårdmetalldubbar och har dubb på hela däckytan. De flesta Nokia dubbdäck har vanliga dubb utom värstingen Revenz som har alu dubb med hårdmetall spetsar.. Det är 336 dubb/däck i ett såndant och de kostar kring 1200kr stycket.

Nokian Hakka WXC 300 har oxå såna lätt-/hårdmetalldubb - spetsigare än på Extreme vilket ger bättre isgrepp.
WXC300 väger bara ca 700gram/st så viktskillnad mot sommardäck i 2,1"-klassen blir inte så stor.
Jag har kört med WXC300 i 2 vintrar ca 10-15mil/vecka okt-april och däck/dubb ser fortf som nya ut.

/Micke
 
Kör på ett par nokian extreme 296 och är mycket nöjd med dom. Jag anser tvärt emot vissa här att det är ett måste med dubb i skogen på vintern då det ofta är is under snön. Har kört skog vintertid både med och utan dubb och det är en enorm skillnad enligt min uppfattning. Angående slitage så borde dom hålla väldigt länge om man ser till att samma tillverkare gör dubbdäck till bilar och dom dubbarna håller ju 1000-tals mil men man vet ju aldrig.
 
Pampero; sa:
Det blir ju mycket väg cykling, så just därför undrar jag ju om dubbarna slits ut fort om det blir asfalt istället för is ibland

///Björn


Jag har kört med ett par nokian W106 dubbdäck(billigaste varianten) nu i 2-3 år. Jag har i stort sätt enbart kört på väg och då också mycket bar asfalt. Dubbarna har nu efter 2 års tid och flera 100 mil blivit lite slöare och ett fåtal har försvunnit men det är inte det som gör att jag i kommer att köpa nya i år. Utan det är för att gummit börjat ge sig.

Greppet på is är så att det räcker i fall man tar det lite lungt i kurvorna, skilnaden mot odubbat är stor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.