Vilka dubbdäck rekommenderas?

Nokias skall ju vara bäst men de är ju ganska dyra (600 spänn). Var in hos min lokale cykelhandlare och han hade Helkama däck för 200 kr respektive 250 kr. Tyvärr så hade han inte hemma de något mer grovt mönstrade Helkama däcken (de för 250).

/Jonas U
 

Guest

Gäst
Hembygge

Om du har dåligt med stålar kan jag rekommendera skruv, avlagda däck och mängder med silvertejp. Skruva inifrån och ut, tejpa insidan så att du inte punkar slangen. Funkade lysande när jag var student, i Umeå! Det finns nog spår av mina skruvar på stigarna bakom Nydala fortfarande.
 
Mera dubbdäck

Jasså, det är DINA spår. ;)

Nja, jag har inte cyklat så länge att jag har några gamla avlagda däck ännu. Men det blir nog ett par Helkama. Dock ingen brådska ännu, varken snö eller is syns till här i Umeå, *snyft*.

Fast det för mig osökt in på min senaste cykeltur. I söndags var det just under noll och jag kunde inte hålla mig ifrån cykeln. Det hade bildats en tunn ishinna ovanpå asfalten så när jag ställde mig upp för att öka takten så spann bakhjulet loss. Hmm, bäst att ta det lugnt idag, så jag tog en grusvägs tur. Halvvägs så började lyset ta slut så jag stängde av lampan helt. Som tur var det stjärnklart och månen lyste upp vägen något. Men grusvägen var inte speciellt välunderhållen så det fanns gott om gropar. Nu började jag köra på helspänn för att undvika köra i de isbelagda groparna. Det gick hyfsat men några överraskningar åkte man ändå på.

Nästan hemma har jag en favorit asfaltsbacke som jag brukar maxa för att krama ur det sista orken ur kroppen. Jag sa till mig själv, ta det lugnt. Men jag ökade gradvis hastigheten och längst upp i backen så sladdade jag till och föll. Som tur var sitter det numera i ryggmärgen att lossa på fötterna. Men jag fick iaf en törn mot höften. Upprymd av adrenalin cyklade jag hem. Väl hemma märkte jag att baklyktan var sönder och att bakhjulet glappade. Vet iofs inte om dubbdäck hade hjälpt i det fallet. De skall ju vara sämre på asfalt.

Jag är less på det här jäkla höstvädret. Vill ha vinter NU...

/Jonas U
 
Dubbdeck

Skal man kjöra lite töfare så måste man ha lite bättre deck. Jag mosjonstrenar (efter scoterled och skispor)rett så heftigt och har provat enn hell del olika alternativ. Då jag helst cyklar med nokia 296 eller med odubate kvalitesdeck der gummikvaliteten er till det bättre. PS: Det er dessvere aldrigt biligt att kjöra med kvalitetsdeck.Men det er f-n så kul!!!
 
Nokian W106...

....kör jag med - kostade ca 250:-/däck.
106 dubbar som sitter ganska centrerat på däcken - allt för häftiga kurvtagningar bör alltså undvikas.
Ganska slätt/tätt mönster, väger mycket, relativt tungkörda.
Tycker de funkar bra för vinterkörning efter grusväg och asfalt - mindre bra i terrängen....
betyg 4/5
/Micke - som cykelpendlar till&från jobbet, 25kmT&R, året om.
 
biltemadäck?

Jag har inte provat dom själv men jag har sett i biltemakatalog att dom har däck med 268 dubb för 198kr. Någon som testat?
 
Biltema-däck

har sett någon rescension (recension?) på dessa- kommer dock ej ihåg var.
Slutsatsen var att de bestod av för hårt och dåligt gummi iallafall...
Micke
 
Köp riktiga eller gör själv!

Nokian Extreme 296 rockar. Du behöver grovt mönster på vintern, inte bara dubb. Tänk på att du oftast kommer att cykla i mer eller mindre hård snö...

Jag gjorde också egna under studenttiden (Uppsala). Ta inte för långa skruv är mitt tips. De ska bara sticka ut ca 0.5 mm. Skruva från insidan. Sätt även på kanterna av däcket, annars kraschar du när du lutar cyklen... Silvertape eller en extra innerslang mellan slangen och däcket.

Cykla på is är bäst!

/föhl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.