Dragkedjor...

En del skaljackor som jag har tittat på har den vattenavvisande dragkedjan(platta) utan någon annan möjlighet att stänga jackan..

Min fråga, är det någon här som har dålig erfarenhet från sådana dragkedjor?, Hållbarheten, om det kommer i snö/is..osv!

Tacksam för synpunkter..

//A
 
Man kan inte ventilera på samma sätt som med en jacka med vindslå(flärpen man lägger över och fäster med knappar/kardborreband samtidigt som dragkjedjan under är öppen) Jag har en Norröna jacka med den nya typen av dragkedja och vill inte ha det igen. Håller med om att den är trögare men det är bristen på lagom ventilation som stör mig. Öppet eller stängt är för digitalt för mig
 
...sen har jag sett en del liknande dragkedjor som blivit väldigt slitna och inte längre fyller sin täthets funktion. Den ä'r väl en sak om de sitterpå bilig skit men detta är en haglöfspryl jag snackar om; man ser hur lösa gummibitar hänger och slänger!!
Nu vet väl alla ifs att haglöfs inte längre har någon vidare kvalite men billiga är de ju inte...
 
Håller med de två första inläggen.

Det jag saknar mest är möjligheten till att ventilera utan att ha jackan vidöppen samt att man måste använda båda händerna för att använda dragkedjan om inte hela jackan ska följa med.

På min KM Njal upplever jag dessutom att dragkedjorna inte håller helt tätt utan det drar även vid ganska svag vind.

När jag köpte ny regnjacka här om sistens gick sköljsäkra dragkedjor fetbort.
 
estetdrägg; sa:
...sen har jag sett en del liknande dragkedjor som blivit väldigt slitna och inte längre fyller sin täthets funktion. Den ä'r väl en sak om de sitterpå bilig skit men detta är en haglöfspryl jag snackar om; man ser hur lösa gummibitar hänger och slänger!!
Nu vet väl alla ifs att haglöfs inte längre har någon vidare kvalite men billiga är de ju inte...

I våras köpte jag ett Didriksons regnställ, och just detta har hänt med dragkedjorna. Som tur är sitter de här dragkedjorna bara i fickorna, så det är ingen verklig katastrof. Men fult!
 
Dragkedjor

Tack för era synpunkter, jag var lite inne på en jacka, Norröna Falketind.. Men med tanke på era erfarenheter så kommer jag att välja en med "vanlig" två vägs dragkedja samt ytterflärp med knappar och kardborre.. Ger betydligt högre säkerhet och som ni skrev ökade ventilations alternativ.

Så Haglöf har taskig kvalitet??

Se nu pekar det mot en jacka från Bergans, "Istind" kändes helt rätt!

//A
 
Det är just Falketind jag köpte för ett år sen. I övrigt är jag nöjd. Bra ventilations möjligheter på ärmarna så att även dessa luftas när man bär ryggsäck. Jag vill ha ett par större fickor med större öppning. men sämst är somsagt dragkedjan.
 
Nordesjö; sa:
Min erfarenhet är att de kan vara tröga och jäkliga att dra i.

De brukar bli mjukare med tiden. Förelen är ju att plaggen med dessa kedjor ofta blir både lättare och smidigare. Nuförtiden så förekommer flera billiga kopior på dessa dragkedjor med varierande kvalite
 
har en Helly jacka med vattentætt dragkjedja.

den slog sig vrang efter 3 år och byttades ut utan kostnad.
i butiken sa de att jackan var från den tiden då denna typen dragkjedja var ny och det fanns "barnsjukdommar"(som med nya bilar)

nu skall den fungera som tænkt och det som jag fått testat så funkar den igjen.

robert
 
Re: Dragkedjor

andy69; sa:
Så Haglöf har taskig kvalitet??

//A

Ja, rent generelt kan man väl säga att det började tumma på den ganska friskt unjefär samtidigt som de bytte hatten mot nya loggan, om det finns några samband eller om det bara är en slump att de sammanföll något sånär vet jag ingenting om dock.
 
Re: Re: Dragkedjor

estetdrägg; sa:
Ja, rent generelt kan man väl säga att det började tumma på den ganska friskt unjefär samtidigt som de bytte hatten mot nya loggan

Antagligen kan det bero på att deras sortiment och försäljningsvolymer på hatten-tiden nog knappt går att jämföra med dagens. Säljer man mycket får man även ett stort antal klagomål.
Frågan är om de har fler måndagsexemplar relativt sett, eller bara i absoluta tal.

Lustigt nog har just Haglöfs ett starkt kvalitetsrykte utomlands.

Själv har jag den fegt bekväma inställningen att de flesta tillverkarna gör skräp. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.