Arcteryxjackornas dragkedjor

Jag är sugen på att köpa en Arcteryc Theta AR, men känner en viss oro inför dragkedjornas konstruktion.
Är det någon som har testat jackan under en längre tid?
Hur ser dragkedjorna ut efter några års intensivt slitage?
 
Tjena!

har just denna jacka, dock så har jag bara haft
den ett år.
Den har används flitigt till både vandrig,
skidåkning och "stats hikking".

Jag förstår din oro. Skulle ju inte vara nån
höjdare att paja kedjan då det inte finns nån kardborre/tyg att täcka över.
men jag har inte märkt nån tendens till slitage
eller felfunktion. Det är ju en rejäl kedja så
jag tror att den håller hur länge som helst
under förutsättning att man inte tar av/på den
100ggr om dan.
Om nu det skulle vara så olyckligt att den
pajade är det väl bara att plocka fram
silvertejpen, för det har väl alla i väskan...

Det enda jag kan klaga på är att avsaknaden av
"klaff" över kedjan gör att dragsnöret studdsar
upp/ned när man rör sig i lite hastigare takt.
Den slår i hakan/näsan vilket kan bli lite irritearande efter en stund. Dom skulle ha satt en liten tygbit längst upp...
 
om man viker ner dragsnöret med dess fästögla så att det ligger an mot dragkedjan, så låses den i detta läge och behöver aldrig studsa upp i nyllet

mvh
 
har användt en arcteryx jacka som stort sett enda jacka i ca fyra års tid. Har inte haft några problem med min modell (förutom en gång), ser fortfarande fräch ut och håller mig torr. Dragkedjorna börjar först nu se lite slitna ut men det är inga problem med läckage. Sömmar och kardborredetaljer ser ut som nytt likaså jackmaterialet över axlar och dyligt. Det enda jag kan klaga på är att jag upplever dragkedjan som lite vass och rivig om händerna är nerkylda och jag behöver något i fickorna.
 
Har själv cyklat bud med min Theta AR ett par vintrar och den är fortfarande i mycket gott skick. Trodde att sömmarna skulle ta mycket stryk genom att man kastar axelväskan fram och tillbaks över axeln, men jag ser ingen skillnad alls på den sidan där väskan ligger emot och den andra sidan.

Dragkedjorna är fortfarande jävligt fräscha. Var faktiskt också skeptisk till en början, men ej längre =)

Go for it!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.