Dkm+ 2009

På grund av skada var jag tvungen att stanna hemma. Vore därför kul att höra av de som var på plats hur det var på olika delar av loppet.

Hur var svallen/vågorna vid starten?
Var det kö i första lyftet?
Var det strömt under låga bron efter första lyftet?
När kom vinden (och riktningen) på Lelången?
osv
osv

Hoppas kunna komma tillbaka nästa år och se om jag klarar mina tider från 2005 och 2007.
 
Hur var svallen/vågorna vid starten?
Jag hade inga problem med svallvågor men å andra sidan paddlade jag i en havskajak.
Var det kö i första lyftet?
Lite kö var det, men mycket bättre än förra året.
Var det strömt under låga bron efter första lyftet?
Nej, jag tyckte att det var mindre än sist.
När kom vinden (och riktningen) på Lelången?
För mig var det kraftig motvind hela vägen ner i Lelången, i Gustavsfors låg jag 31 minuter före min tid från förra året, men i mål var jag 1 minut.
Jag tror att många fick en väldigt tung resa ner för Lelången.

Nu är det bara att börja ladda inför Orust runt

/Mattias
 
På grund av skada var jag tvungen att stanna hemma. Vore därför kul att höra av de som var på plats hur det var på olika delar av loppet.

Hur var svallen/vågorna vid starten?
Var det kö i första lyftet?
Var det strömt under låga bron efter första lyftet?
När kom vinden (och riktningen) på Lelången?
osv
osv

Hoppas kunna komma tillbaka nästa år och se om jag klarar mina tider från 2005 och 2007.

För första gången i loppets historia deltog jag inte. Är gravid med tvillingar, så det var bara att snällt stå vid sidan och titta på. Kändes lite skumt att se allt från sidan, men jag satsar på revansch nästa år. Följde dock min far och mina två bröder runt, så jag har lite koll på upplevelsen för motionärer (8-9 timmarslopp).

Laxsjön låg spegelblank strax innan start, men som vanligt drogs det upp en hel del svall vid startögonblicket. Man hade lagt startbojarna betydligt längre fram i år. Tidigare har ju många legat ihopklämda mellan de små öarna rakt utanför piren med Oldsberg.....nu låg startfältet ca 100 meter längre fram, vilket gav ett mycket bredare & utspritt startfält. Kan tänka mig att det gjorde svallet lite mindre....?

Kö vid första lyftet är det ju alltid, men det blir bättre och bättre. 2:dra och 3:dje loppet som arrangerades var klart värst, nu har arrangörerna börjat få lite flyt även här. Längre & fler bryggor har hjälpt.

Strömt under bron? Har aldrig upplevt att detta skulle vara något problem....! Satt precis bredvid bron från det att eliten passerade tills dess att sista kajak glidit under....lätt avundsjuk, det såg trevligt och behagligt ut!
Har du paddlat förut så har du väl sett de två stjärnorna som brukar sitta på ett undervattensgrund strax efter bron och heja på? I år hade dom överträffat sig själva! Under en skylt med texten "min 5 knop" stod dom klädda som poliser, utrustade med siren, batonger....och en fartradar! Hastighetskontroll gjordes på de tävlande, och med hot om böter försökte dom få alla att öka farten!

Fram tills Gustafsfors verkade ALLA tävlande eniga om att det gått ovanligt lätt, alla hade rekordtider på gång, det var en underbar dag på sjön.....väl framme i mål så hade detta ändrat sig. Lelången visade återigen sin griniga sida, med ganska häftig motvind. En och annan kastvind som högg i paddlar, och "vita gäss" på sjön.
Framför allt första halvan av Lelång (fram till Herrenäs) ska ha varit riktigt blåsig, lättade sedan en aning (för de som paddlade i mål runt 9 timmar). Lånade ut min GPS till en av bröderna, och loggen visar detta tydligt. Han har paddlat med en mycket jämn hastighet (6-8 km/h) hela loppet, utom just mellan Gustafsfors & Herrenäs, där hastigheten varit 5-6 km/h.

Bortsett från Lelången var det en härligt solig & vindstilla tur. Inte ens farsan behövde massage i Gustafsfors, vilket är ovanligt.
En och annan svidande solbränna vart det visserligen, och några rekordtider blev det inte, men hela familjen satsar på come-back nästa år. Jag är nu den enda av familjens blötdjur som inte paddlat alla DKM+......DET svider! Går nog över i höst, när tvillingarna föds. Lär vara värt en missad kanotmara! :)
 
grymt skön resa upp till gustavsfors sedan ganska tung motvind på lelång utan att det var besvärliga vågor. många sa att det var mycket besvärlig från herrenäs ganska kort efter vi gått imål så det blåste nog upp ganska fort efter 12 tror jag.
 
Detta var mitt första DKM och det var en fin upplevelse. Jag var oroad för vågorna i starten, som alla har pratat om, men det gick hur bra som helst. Lite svårt att hålla rak kurs och få flyt i paddlingen men inget värre än så.

I lyftet gick det ganska fort och lätt, jag stod inte stilla många minuter i backen upp till bryggorna.

Valde att paddla min zedtech tt så när lelång blåste upp blev det lite nervöst. Vågorna kom rakt på så kajaken klarade dem bra och det kändes relativt stabilt men segt. Sista sträcka tog lång tid och jag kom i mål en timme senare än vad jag hoppats på, trött men glad.
 
Ävenså mitt första DKM+. Min största oro var rumpan, nåt knas gör att jag just nu inte pallar mer än max cirka 2 timmar i kajaken... men till min lycka och förvåning så hjälpte lyften väldigt mycket. Just när smärtan började närma sig det outhärdliga dök det upp ett förlösande lyft och efter skakat rumpan nån minut gick det bra att ta en etapp till.

På Lelång blåste det motvind, bitvis ganska rejält. Många med motionskajaker fick problem, kändes bra att jag tagit Epic 18x. Hursomhelst någon tid ner mot sex timmar som jag med min kapacitet hoppats på kändes då inte möjligt, vilket nog gjorde att jag släppte av på kraften lite väl mycket. Med dryga tre kilometer kvar kom jag på mig själv och ökade tempot påtagligt, jag hade mycket krafter kvar och tog flera placeringar på slutet. Känns som jag har mycket att lära på hur hårt jag ska köra, kändes helt klart som om jag kunde kört hårdare... å andra sidan hade det ju inte varit så kul att ta slut halvvägs heller såhär första gången jag kör ett så långt lopp :).

Jag blev förvånad över hur förhållandevis enkelt det är att dra nytta av vågor från andra kajaker, jag tänkte mig att det skulle vara lite knöligt, men att bara att helt enkelt lägga sig rakt bakom funkar rätt bra. Bakom K2:eek:rna som river upp åtråvärda stora vågor var det långa pärlband av kajaker :). Riktigt trevligt att ligga och växeldra med någon jämnstark.

Jag var inte heller så slut/sliten efter tävlingen som jag trodde jag skulle vara. Efter löptävlingar, t.ex. en halvmara så 1) mår man jävligt dåligt under loppet för det är så jobbigt, 2) är man så sliten och stel efter loppet att man inte kan gå normalt på prisutdelningen. Nu hade det varit pratfart nästan jämt utom i tempoväxlingar och bara lite skön muskelvärk i paddlingsmusklerna, som dessutom nu två dar senare nästan helt är borta. Kanske körde för soft... :). Rumpan var det problem med iofs som sagt, men exempelvis min bror hade noll problem med det så det är nog individuellt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.