Paddlingstur sommaren 2009

Hej!

Jag undrar om ni har något tips om någon kajaktur som jag och min kompis kan göra i sommar. Vi har inte mycket erfarenhet, men vi har varsin kajak. Turen skulle helst vara en vecka utan för mycket lyft. Vi vill också helst paddla i norrland i någon älv.
¨


TAck på förhand
 
Dalslands sjösystem är stort och sammanhängande. Går att slussa mellan olika sjöar i en hel vecka utan att vara i samma sjö två gånger. Kostar dock 30 kr / sluss / kanot, så det kan bli dyrt.
Men håller ni er kring sjöarna runt Bengstsfors (Lelången, Västra Silen, svärdlång mm) så går det att paddla långt utan att slussa för mycket. Dalslands kanal är visserligen vacker & trevlig att paddla i, men bara Upperud/Håverud är 6 slussar....!
 
jag skulle rekommendera sjaunia älven. sjukt fin och mkt vildmark! man kan antingen flyga ut till ritteljaure eller göra som vi och paddla satis och släpa ca 5 km till ritteljaure. varning om det är stark vind på satis. man kan paddla hela vägen ner till sjöfallet vägen men den sista 1½ - 2 milen är det fors hela vägen. annars kan man stanna i akkavaara och släpa till allavaara om jag minns rätt. Det här var min första tur och den är helt klart en tur jag kommer göra igen! hela turen till sjöfalletvägen tog ganska precis en vecka för oss har jag för mig.
 
jag skulle rekommendera sjaunia älven. sjukt fin och mkt vildmark! man kan antingen flyga ut till ritteljaure eller göra som vi och paddla satis och släpa ca 5 km till ritteljaure. varning om det är stark vind på satis. man kan paddla hela vägen ner till sjöfallet vägen men den sista 1½ - 2 milen är det fors hela vägen. annars kan man stanna i akkavaara och släpa till allavaara om jag minns rätt. Det här var min första tur och den är helt klart en tur jag kommer göra igen! hela turen till sjöfalletvägen tog ganska precis en vecka för oss har jag för mig.

Jag vet väl inte om det där är ett så bra alternativ för någon utan erfarenhet och som inte vill ha långa lyft...
Från den punkt där man brukar avsluta (Måskejaure) turen för att bära tillbaka till Allavaara är det ca 11km. Om man inte har vana att paddla fors så är inte sista delen av Sjaunjaätno något att rekommendera.

Jag skulle istället rekommendera Lainioälven. Visserligen så innehåller den några klass 3 forsar men dessa bör inte vara några större hinder (man kan ju alltid reka innan). Att paddla från Jårkastakka till lainio bör ni kunna klara av på 4-5 dagar om ni tar det i ett lungt tempo. Annars kan man flyga till Rovvejauri och paddla Tavvaätno tills den tillsammans med Råstoätno bildar lainioälven. Ni kommer då komma till Jårkastakka där man kan avsluta turen eller så fortsätter ni ner mot Lainio och passerar på vägen Över Soppero, Nedre Sopper och Lannavara innan ni kommer till Lainio. Och det går utmärkt att avsluta vid någon av dessa orter. Dock så är sträckan från Lannavaara till Lainio väldigt fin! Så den rekommenderar jag att ni paddlar. På hela den här sträckan bör det inte vara några lyft, möjligtvis att ni kanske får tåga förbi någon fors.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.