Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Cykling i baltistaterna??

Hej
Jag undrar hur det är att cykla på andra sidan Östersjön .Har hört att det är stor kriminalitet och
svårt att hitta campingplatser. Tar tacksamt emot alla
råd och förslag Är nog solocyklist på den eventuella resan suger lite på östersjön runt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
igs; sa:
Hej
Jag undrar hur det är att cykla på andra sidan Östersjön .Har hört att det är stor kriminalitet och
svårt att hitta campingplatser. Tar tacksamt emot alla
råd och förslag Är nog solocyklist på den eventuella resan suger lite på östersjön runt.

Jag har cyklat i Estland och Lettland och det aer inga som hellst problem daer. Vaegarna aer betydligt baettre daer aen om man koer vidare till Ryssland, Vitryssland eller Ukraina.
Visst finns det kriminalitet daer men den aer inte hoegre aen vad den aer i Sverige, antagligen laegre. Jag har bra erfarenhet av cykling i Oesteuropa saa om det aer naagot du undrar oever saa skicka mail direkt istaellet.

/Stellan

www.ghdata.nu/stellan
www.ghdata.nu/kaptillkap

Jag har cyklat runt i Baltikum 6 somrar och aldrig upplevt några problem, förrutom vägarna som ibland är grusade. Det är nog egentligen bara i huvudstäderna man kan råka illa ut. Resten tror jag mest är en myt. Människorna påminner annars om nordbor i övrigt, artiga och försiktigt nyfikna. Ska jag vara ärlig är det till och med ovanligt att jag låser cykeln när jag är ute på landsbygden. Jag har ett tips vad gäller boende. Under somrarna brukar man hyra ut studentrum i städerna. För en väldigt billig peng får man ett helt eget rum, som numera i allmänhet är renoverade till samma standard som ett svensk vandrarhem. Vad jag märkt brukar man inte alltid marknadsföra dessa boende. Annars finns det olika semesterbyar och kampingplatser. Tidigare brukade folk från hela Sovjet tillbringa somrarna i Baltikum, så på landbygden finns det (till skillnad från i städerna) till överskott på sådana boenden. I städerna har de ibland "sanatorier" som fungerar som kombinerade sjukhus och lågprishotell. En gång när jag gjort mig illa i knäet möttes jag till min förvåning av en läkare som genast titta till det. Inte visste jag att det ingick i hotellpriset.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips