Bredaste skidan som funkar i längdspår?

Har ett par Fisher E77 som 200cm som inte funkar så bra i längdspår. Vill ha en bred skida som funkar utanför spåren, mera svängradie än E77 borde hjälpa när spåret svänger snävt.
Har sett på åsnes Taiga, skall ha 185-190cm enligt deras vikt/längd tabell.
 
Bindning?

Har lagt märke till att de Fischer E99 som jag tidigare hade 75 mm telemarkbinding på då bromsade i maskingjorda spår medan de bromsar mindre eller inte alls sedan jag bytt till Salomons BC-bindingar och Alfa Skarvet pjäxor.

Så jag tror att ditt problem snarare beror på binding/sko än skidor. Mina Fisher E99 är ca 65 mm breda som mest.

Thure
 
Re: Bindning?

..........

Så jag tror att ditt problem snarare beror på binding/sko än skidor. Mina Fisher E99 är ca 65 mm breda som mest.

Thure


Kunde säkert ha varit fallet om jag haft 75mm bindning.
Men problemet beror på att E77 är en skida med full längds stålkant, därav ganske styv i flex och torsion i ändarna, vilket gör att skidan vill klättra över spårkanterna i snäva kurvor.
En ren spårskida är mjuk i brättet för att det skall böjas/vridas upp av spårkanten utan att lyfta resten av skidan.

En skida med 3/4 eller 1/2 stålkant och mer svängradie borde funka bättre i spår utan att behöva ha mindre bäryta för ospårad terräng.
Några förslag?
 
E77 utgått?

Hittar inte E77 på Fishers hemsida http://www.fischer-ski.com/en/ kanske har den utgått? Vad är det för mått? Mina nästa 20 år gamla E99 har en rakare skärning än den nuvarande modellen av E99.

Har den inskuren midja? Det är min erfarenhet att skdior med mer uttalad midja har tendens att klättra ur spår som du beskriver och det fenomenet kanske snarare sker lättare med juka skidor eller är det för stor torsionstyvhet som är problemet??

Thure
 
Re: E77 utgått?

[>...... Det är min erfarenhet att skdior med mer uttalad midja har tendens att klättra ur spår som du beskriver och det fenomenet kanske snarare sker lättare med mjuka skidor eller är det för stor torsionstyvhet som är problemet??

Thure [/QUOTE]

Tror din erfarenhet beror på att det inte finns några smala skidor med speciellt mycket svängradie och mjukt brätte.

Styvhet i flex och torsion hänger ofta samman. Ett mjukt brätte följer spår bättre än ett hårt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.