bra skidorter dit man kan ta sig med natt tåg

Hej!
Vill åka till fjällen i vinter med mina barn. Helst med tåg. Vart beger man sig?

Om du talar om lite fler detaljer kan du nog få svar.

Längd eller utför
Stora eller små barn
Tidigt eller sent på säsongen (skollov antagligen...)

Till Åre går det tåg och man kan ta buss t.ex. till Vålådalen men om du bor i stuga måste du ha en affär i närheten.

Abisko, Björkliden eller Riksgränsen är ju ett alternativ senare på året. Mina fördomar säger dock att Riksgränsen inte är så barnvänligt men jag kan ha fel.

Internet är din vän. Jag provade att googla "barnvänlig skidort tåg". Detta kommer överst :) men det fanns lite annat att läsa. Är Norge "Fjällen"?

http://www.alltomskidresor.se/boka_tag
http://www.dagens-tips.com/Skidorterna.html
 
Skidorter med med tåg:
Åre
Storlien
Trillevallen (kräver ca 1 mil buss från Undersåker)

Abisko
Riksgränsen
Björkliden

Narvik

Gällivare (Dundret)
 
Hur gamla barn? Liftort?

Storulvån med buss sista 15 km från Enafors är ett trevligt alternativ liksom Saltoluokta med längre busstransfer från Gällivare. Bägge dessa STF-stationer har mycket bra familjefjällveckor som min familj bevistat varav 4 gånger i Saltoluokta (inriktat på lite mindre barn) och 2 gånger i Storulvån.

I Norge finns en hel del alternativ för att inte tala om i Alperna var bor du?
Thure
 
Tåg till Alperna

Är man beredd att ta en längre och dyrare tågresa med ett antal byten så är många orter i alla alpländerna åtkomliga med tåg från Sverige.

Några exempel:

Chamonix
Zermatt
Innsbruck
Merano
Davos med Klosters
Grindelvald.

Med buss sista biten från närmsta större stad så når man alla andra skidorter i alperna. Jag tror inte det finns någon ort som kräver bil för att ta sig dit.
 
En hel del orter

i Alperna har förbindelse med smalspårig järnväg bergbana från större stationer med nattågs/fjärrtågsförbindelser. Titta t ex på orterna kring Davos i Graubunden i östra Schweiz som Arosa m fl som nås med smalspåriga tåglinjer från centralorten Chur i Rehns dalgång.

Thure
 
Är man beredd att ta en längre och dyrare tågresa med ett antal byten så är många orter i alla alpländerna åtkomliga med tåg från Sverige.

Några exempel:

Chamonix
Zermatt
Innsbruck
Merano
Davos med Klosters
Grindelvald.

Med buss sista biten från närmsta större stad så når man alla andra skidorter i alperna. Jag tror inte det finns någon ort som kräver bil för att ta sig dit.

Det beror på lite var man åker ifrån, men från södra Sverige är det ju t o m längre till Björkliden och Riksgränsen.

Jag har själv precis bokat nattåg Köpenhamn - Basel för att sen ta mig till Andermatt. Nattåget (Deutsche bahn) går på ca 3000 kr, vilket inte är så mycket dyrare än vad det kostar att ta sig upp till gränsen om man åker från södra sverige (nu ska jag dock åka tåg från Boden till Schweiz, men det är en annan historia) :). Schweiz har sen ett väldigt fint tågnät.
När det gäller alperna så är ett tips att välja lite mindre orter. Orter som Andermatt, Sedrun, Disentis är t ex avsevärt billigare än Zermatt och Chamonix.

När det gäller svenska barnvänliga orter som man kan nå med tåg så vill jag slå ett slag för Björkliden (varken Abisko eller Riksgränsen är så väldigt barnvänliga om inte barnen är skidvana). Storlien är också barnvänligt (har själv tillbringat ett antal vinterveckor där som barn). Björnenområdet i Åre har också mycket för barn. Åre som ort är dock ganska dyr.
 
Bad Gastein eller hela Gasteinerdalen i Österrike är trevligt. Vet ej hur barnvänligt det är men som alperna i allmänhet. Här finns även varma källor och många badhus. Tåget går ju ända fram till backen i princip och det är skönt.
Man tar Deutsche Bahns "City Night Liner" från Köpenhamn direkt till München, byte till Saltzburg, byte till Bad Gastein. Sovplatser på nattåget är eftertraktade och man måste boka tidigt (poppis bland danskar och sydsvenskar). Deutsche bahn släpper biljetter 92 dagar innan avfärd.
Hustrun min bokade in oss Köpenhamn-München samma dag biljetterna släpptes. En vecka senare skulle hon boka hemresan, snopet så var biljetterna redan slut på morgonen. Vi har nu bokat in oss München-Hamburg (också sovtåg, med gott om platser), med byte till Köpenhamn istället.
Nu har vi fått reda på att man tydligen kan "reservera" en sovplats via telefon innan biljetterna släpps och sedan köpa sin biljett. Det verkar många göra, vi med nästa år :)

I dagens miljödebatt är det ju fler som gärna skulle ta tåget istället för att flyga ner till Alperna.
Sedan är det kul att resa långt med tåg, speciellt med DB, de har god frukost på sängen samt fin restaurangvagn. Tyvärr finns det tydligen inte tåg nog eftersom platserna tar slut väldigt fort.
Det är sedan ganska många byten och för gemene man lite krångligt med bokningen vilket säkert avskräcker många.
Vad jag skulle önska är ett chartertåg som avgår från Stockholm och Göteborg som via Malmö åker ner direkt utan andra stopp till Alperna. Tänk att kliva på tåget i Sverige, äta god middag, lägga sig och sova och vakna i Alperna. Det verkar ju redan finnas underlag, blir det enklare så ökar nog efterfrågan enormt.
Tekniken är nog inga problem, men det finns väl tusen byråkratiska problem som står i vägen.
 
Vill bara tillägga att med tåget via München kan man åke hela vägen till Innsbruck och även vidare ner till Bolzano i Italien ifall man föredrar Italienska backar :) Arabba är fint! Får man iofs åka bil eller buss sista biten.
 
Zell am See

Om man vill dra till alpern så kan ju Zell am See vara fint om man har barn. Påminner om Åre med sjön och berget alldeles in på "byn". Backarna är barnvänliga och det finns glaciär 20 min med bort med buss.
Man åker över Köpenhamn-Munchen-Wörgel-Zell am See.

Jag brukar bo på Pension Herzog nere vid sjön, ca 5 minuters gångväg till centrum och 10 till liften, eller buss till kabinen.

Herzog har humana priser på rummen och det finns ju Mackedonken att käka på eller korvludan 1 minut från stationen. Det finns några resturanger som har bra priser, om än allt gått upp.

WINTER 2009/10
Roomtype
Rate per room and night Season 1
01.11. - 23.12.
09.01. - 30.01. Season 2
23.12. - 09.01. 30.01. - 06.03. Season 3
06.03. - 18.04.


SINGLE BEDROOM shower/toilet, Cable-TV 31,00 35,00 31,00
DOUBLE BEDROOM shower/toilet, Cable-TV
price for two persons 60,00 66,00 60,00
TRIPLE BEDROOM shower/toilet, Cable-TV
price for 3 adults 81,00 89,00 81,00
TRIPLE BEDROOM shower/toilet, Cable-TV
price for 2 adults + 1 child (3 - 5 years) 64,50 71,00 64,50
TRIPLE BEDROOM shower/toilet, Cable-TV
price for 2 adults + 1 child (6 - 12 years) 75,00 82,50 75,00
TRIPLE BEDROOM shower/toilet, Cable-TV
price for 2 adults + 1 child (13 - 16 years) 78,00 85,50 78,00
FAMILY ROOM (up to 4 persons)
1 anteroom, 2 bedrooms, 2 cable-Tvs, 1 bathroom 95,00 105

Stiffe
 
Borde väl för det första vara oerhört lätt för dig att kolla in en kartbok hur järnvägsnätet är uppbyggt. Och sen se vilka järnvägsorter som ligger vid skidplatser. För att senare via google matcha dina behov. Preis så antar jag det flesta här på utsidan resonerat vid sina första vandringar
Tycker att det dykt väl många såna här frågor på sistone som mer tyder på internetovana än fjällovana.
 
@Bob Probert:
Som jag läser ickasters fråga så vill hon ha svar på vart och varför man skall åka till en viss ort samt hur, inte bara vilka orter kan man åka till.
Jag tycker forum kan få svämma över med samma frågor eller enkla nybörjarfrågor. Med dagens sökteknik kan den som vill söka information ändå hitta relevant och aktuell information. Information idag har mycket kortare livslängd än för tio år sedan. Vill man ha strukturerade informationssamlingar är nog Wikis stället att hänga på.
Det som är bra med breda frågor är att det kommer så många olika svar och synpunkter, frågan blir vidare och ger bra info till andra än frågeställaren. Jag har lärt mig massor på detta forum även om jag inte skriver så mycket.
Jag har ett annat favoritforum, happymtb.org. Maken till oorganiserat kaos får man leta efter, men kul.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.