Bra (längd)skidorter för barnfamilj?

Jag blir sugen på att åka till någon skidort i jul men känner inte för att boka i förväg, det kanske är bra skidföre eller fina skridskoisar hemma då. Man vet ju inte heller om alla i familjen är friska just den veckan man bokar.
Vi tänker försöka få tag på en stuga med kort varsel om det blir skitväder hemma i jul.
Därför skulle det vara bra med tips på flera bra skidorter att ringa runt till, det mesta är ju fullbokat så man måste ha alternativ.
Vi har 5 barn, 1-9 år.

Det här letar vi efter:
Egen stuga med självhushåll
Bra skidspår alldeles intill stugan
Lugn och ro
Kanske en liten slalombacke
Helst inte mer än 50 mil från Nyköping
Inte en massa skotrar.

De här ställena har vi provat:
Vålådalen, kanonbra men lite för långt att åka bil, tågbiljett går inte att få med kort varsel.
Bruksvallarna, för långt och för mycket skotrar.
Orsa Grönklitt, bra och nära.
Gillersklack, bra och nära.
Idre, för stressigt.

Tacksam för tips om bra ställen som ni har provat.

/Pär
 
Grövelsjön

tycker jag om och mycket mindre stress än Idre.

Det finns en rätt stor stugby vid Lövåsen och mindre stugbyar vid vägen mellan Storsätern och STFs fjällstation Grövelsjön.

Med såpass små barn räcker det IMHO med de mindre slalombackarna vid Lövåsen respektiv STFs fjällstation.

Förvisso finns skotrar men inte på norska sidan och skoterlederna är delvis separerade från skidlederna på svenska sidan. Betydligt mindre skotrar kring jul än senare på säsongen.

Thure
 
Lövåsen

Det är bara att hålla med. Lövåsen och Grövelsjön är perfekt för barnfamiljer som gillar längdåkning. Sök Grövelsjö Booking på Gula sidorna. De hyr ut och förmedlar stugor i området.

Tyvärr verkar skoteråkningen ha ökat även i Grövelsjöfjällen, men man har klokt nog försökt separera turspåren från skoterspåren så gott det går. Motionsslingorna är i stort sett helt befriade från skotrar.

Ahhhh, jag börjar redan längta efter att staka ut på Sågbäcksmyren. Tänk dig nypistade spår,
-5 grader, Farbror Rimfrost och litet sol som kikar fram.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.