Hjälm på när man cyklar dressin?

Jag & några andra ledare tänkte att vi skulle cykla dressin ihop med några barn/ungdomar. Dom till tänkta barnen/ungdomarna är åldrarna 9-14 år
Vi ledare pratade om att alla barn/ungdomar skulle ha hjälm på sig när dom cyklar/åker dressin. Eller ska man sätta en ålders gräns? Tex att alla barn under 12 år ska hjälm när dom cyklar/åker dressin.
Hur hade ni gjort?
 
Ingen hjälm för någon. Risken att dom välter är ju ganska liten men visst... risken finns ju att dom trillar av.
Jag tycker dock att det är fel att man sätter en åldersgräns. Antingen har alla hjälm eller så har ingen.
//Peter
 
Håller med om att antingen alla eller ingen.

Hur ska ni motivera för barnen att ledarna inte behöver ha hjälm?

"Ledarna har ingen hjärna som behöver skyddas" eller?


Sen hur nödvändigt det är har jag ingen aning om, men det borde väl de som hyr ut dressiner kunna svara på? (För ni har väl inte dressinerna själva eller har tänkt bygga?)
 
Svår fråga

Känns inte som nödvändigt, men i utbildningssyfte är det det nog jättebra att använda hjälm. Det blir enklare att motivera barnen att ha hjälm till vanliga cyklar då. I Sverige är vi ju världsbäst på "barnskydd" och "överbeskydderi" för barn. Och det ska vi fortsätta med !

Junioren
 
Självklart:)

skall väll ledarna med ha hjälm, om barnen skall ha det! Vi har trampat ett par ggr & våra vänners dressin spårade ut & välte.
Den gången gick det bra, men det kan ju bli värre... Så hjälm kan nog vara bra att ha:))
 
Åherregud!
Trehjuligt fordon som går på räls i låg hastighet. Ska man ha hjälm där så är det snart dags att införa gåhjälm.

Överbeskydda inte de små stackarna!

/OJ
 
Hjälm på ledarna

Själv klart ska vi som ledare ha hjälm på oss, om vi beslutar att barn/ungdomarna ska ha det.
Visst kan det värka tokigt att vilja utrusta barnen/ungdomarna med hjälm.
Men det blir väl så när det inte är ens egna barn. Att man blir överbeskyddande.
 
Största anledning att bestämma att alla ska ha hjälm är för att slippa dryga diskussioner med överbeskyddande föräldrar.
 
Olyckor kan ju hända på många sätt, hur mycket/vad kan och vill man skydda sig mot?
Jag överlåter till de som har barn att bestämma över dem.

Men diskutera lite regler, avstånd och när/hur man stannar, kanske räcker en bit för att förbättra säkerheten?

En kollegas barn (typ 10-12-åringar) var på dressinfärd med sin skolklass förra året. En barndriven dressin körde in i en lärardriven, som (osmart nog) hade stannat på ett dumt ställe. De vuxna trillade av och en av dem slog i huvudet, tror att barnen trillade av också men inte värre än lite skrubbsår. Det kanske inte är så enkelt att ha uppsikt medan man driver sig fram? Lätt att bli ivrig.
 
Jo, men man kan ramla i en trappa oxå... eller när man klättrar ner från trottoarkant...

Men visst, om hjälmen är symbolen som säger till föräldrarna att "vi ledare tar ansvar", så varför inte? Sen efteråt kan man ju knappast skylla ledarna för att vara oansvariga? Om nån unge kommer bort, eller så? "Men han hade ju hjälm..."

[Hoppsan, tror att jag var liiite ironisk, men bara lite]
 
Hjälm på,enligt vissa barn

Jag & två barn var & provade på att cykla dressin nu i helgen. Barnen var 7 & 9år gamla. Det var bara 9 åringen som provade att cykla, 7åringen bara åkte med.
Båda barnen hade taget med sig hjälm. Dom tyckte att alla skulle ha hjälm på sig när dom cyklade dressin.
Givetvis hade även jag hjälm på mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
Leos Pappa Hjälm i cykevagn? Barn och friluftsliv 7
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Klickann Hyra packhäst på barnturen Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
TantBla Barnvänliga aktiviteter i Idre i mitten på maj Barn och friluftsliv 1
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
fjellkotte Rida på island Barn och friluftsliv 1
Lasse Be Tre generationer på äventyr Barn och friluftsliv 3
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10
Torpedon Med barnen i Dolomiterna (även på trekking) Barn och friluftsliv 0
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Supergoofy Påhängscykel/Tandemtrailer på en MTB Barn och friluftsliv 2
kallehaj På fötterna i skogen? Barn och friluftsliv 12
thureb Familjefjällvecka på vintern Barn och friluftsliv 5
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
annneli ny modell på cykelvagn? Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
ninni1 Vad har de på fötterna? Barn och friluftsliv 13
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
PFE Fototävlingen på outside Barn och friluftsliv 0
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...