Bra samlingssidor med kartor och leder?

Hej på er!

Jag har börjat kika runt lite efter information om leder och kartor i samband med planering av en lång tur. Men det är tunnsått och svårnavigerat!

Finns det någon sida där man via interaktiv karta kan se leder i sverige och norden? Eftersom jag har noll koll på vad det finns för leder i skåne, norrland och där emellan, så är det svårt att planera en rutt. Det verkar finnas många små sidor med beskrivningar av små leder här och där, men det är väldigt rörigt och grötigt att försöka skapa sig en överblick.

Det jag är ute efter, tror jag, är ett bra verktyg för att kunna hitta en intressant rutt över lång sträcka. Exempelvis smygehuk->jotunheimen->grövelsjön och liknande. Eller är det kanske så att jag snällt får beställa kartor/surfa runt på niohundra webbsidor, och sitta och rita steg för steg på eniros karttjänst och göra noteringar i wordpad?

Förstår ni ungefär hur jag menar? Alla tips är varmt välkomna!
 
Tack så mycket för tipsen.

Lantmäteriets sida är ju lysande för att kolla in terräng osv, men inte speciellt lätt att planera en rutt från.

Vad sägs om denna?
http://www.retkikartta.fi/?lang=se
En lysande sida där man kan se leder, nationalparker, med mera. Tyvärr endast i Finland. Det finns inget liknande för Sverige och Norge?
UT.no finns det ju mycket information på, men jag tycker att det är snurrigt att finna om man inte vet vad man letar efter.
Här - http://ut.no/tur/2.6217/ - ser man till exempel den norska sträckningen av E1. Men vad finns runt omkring? Ingen aning. Jag vet att Kungsleden finns där nånstans, och det finns leder runt grövelsjän och femundsmarka - men det vet jag ju inte för att det står, utan för att det är kunskap jag redan har.

Det verkar vara så att man får rota runt rejält själv, och göra en hel del klipp-och-klistra-arbete.
Jag kan tycka att det är lite synd. Inte borde det väl vara så svårt för lantmäteriet, norsk motsvarighet samt finsk och andra berörda parter, att samarbeta lite grann och göra en lättnavigerad sida med bra information och kartor om den natur vi har omkring oss och möjligheter att vistas i den? Bara en sån sak som att den norska kartan över E1 är grå på svenska sidan om gränsen känns... fjantigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast Sökes: Äldre kartor över Bergslagsleden Vandringsleder 20
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
spix kartor gotland Vandringsleder 6
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
bigfoot Kartor över Kuststigen? Vandringsleder 10
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
ola petersson kungsleden kartor Vandringsleder 1
tde01047 kebnekaise kartor Vandringsleder 4
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Yve Kustnära leder Vandringsleder 12
Phantazmagore Förslag på bot mot oredan i sveriges leder. Vandringsleder 44
såg Leder i Norrbotten Vandringsleder 1
DKMike Bra vandrings leder tæt på Danmark Vandringsleder 3
CatMalm Bra leder i Västerdalarna/Säfsen? Vandringsleder 3
Jansson_ Hitta egna leder Vandringsleder 3
gerritholl Leder läggas ned Vandringsleder 2
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
imaster Leder i Skåne? Vandringsleder 4
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
eric.soderberg Svartådalens leder Vandringsleder 0
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
hellstrand Leder i Norge, Narvik mer bestämt? Vandringsleder 0
fullrulle Lättvandrade leder Vandringsleder 2
bigfoot Hur göra bättre leder? Vandringsleder 9
Eckervad Literatur som presenterar alla Sveriges leder ? Vandringsleder 3
Swedish Berman tips om "helg"leder vintertid Vandringsleder 1
jimbo högalpina leder kring kebnekaise?? Vandringsleder 0
trinity Site om leder? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.