Bra leder i Västerdalarna/Säfsen?

Jag efterlyser tips på bra (snöfria) vandringsleder i Västerdalarna/Säfsen-trakten. En bra länk duger också fint. Gärna också övernattningstips. //Catarina
 
Nyss hemkommen från västerdalarna (Lima/Transtrand) så kan jag konstatera att från ca 300 möh så ligger snö. I västerdalälvens dalgång var det fläckvis och på högre höjd dvs 450 meter och uppåt så är det knädjupt på de flesta ställen.

Och täcket har fyllts på de senaste dagarna, så jag skulle tro att vintern har kopplat greppet igen, åtminstone där jag var :).

//J
 
Skifsenleden

Just nu finns det inte någon snö som försvårar vandring i terrängen runt Fredriksberg/Säfsen, inte ens på höjderna,däremot kan det förstås vara ganska blött.
En trevlig vandringsled är den led som kallas Skifsenleden, den är 23 km. Leden är lättvandrad med svag kupering, förutom de första 2 kilometrarna som stiger ordentligt. Halvvägs passeras en fin liten timmerstuga med 4 bäddar (våningssängar), här brukar det gå bra att övernatta.
Kortare dagsvandringar och utflyktsmål finns också, till exempel Kullerbergen. Det är ett kuperat och höglänt område med flera bergtoppar. Stora Kullerberget når högst med sina 552 m och kan bjuda på en fin utsikt en klar dag. I nordväst breder Kullermossen ut sig på en högplatå mellan fyra bergshöjder. Rätt stora hällmarker och flera tjärnar ingår. Skogen är varierande, mellan hällmarksartad tallskog och bördigare höjdlägesgranskog. På högsta toppen finns en spartansk raststuga med vedkamin till vilken en vandrings/skoterled leder, det går att övernatta om man har utrustning för det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Yve Kustnära leder Vandringsleder 12
Phantazmagore Förslag på bot mot oredan i sveriges leder. Vandringsleder 44
såg Leder i Norrbotten Vandringsleder 1
200dagar Bra samlingssidor med kartor och leder? Vandringsleder 4
DKMike Bra vandrings leder tæt på Danmark Vandringsleder 3
Jansson_ Hitta egna leder Vandringsleder 3
gerritholl Leder läggas ned Vandringsleder 2
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
imaster Leder i Skåne? Vandringsleder 4
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
eric.soderberg Svartådalens leder Vandringsleder 0
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
hellstrand Leder i Norge, Narvik mer bestämt? Vandringsleder 0
fullrulle Lättvandrade leder Vandringsleder 2
bigfoot Hur göra bättre leder? Vandringsleder 9
Eckervad Literatur som presenterar alla Sveriges leder ? Vandringsleder 3
Swedish Berman tips om "helg"leder vintertid Vandringsleder 1
jimbo högalpina leder kring kebnekaise?? Vandringsleder 0
trinity Site om leder? Vandringsleder 7
karlas Vandra i Säfsen? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.