Beställa Tarptent, intresserad?

Efter många funderingar kring lättviktiga tält, har jag bestämt mig för ett Tarptent. Troligen blir det ett Squall 2, men jag är öppen för förslag. Den låga dollarkursen gör det extra intressant att handla just precis nu. Kolla in på http://www.tarptent.com om ni vill veta mer. Min ursprungstanke var att sy ett själv, men symaskinen gick samma väg som min sambo, dvs härifrån, och sen dess har jag inte varit vidare sugen på att sy.

Så, finns det någon annan som är intresserad av att handla ett Tarptent? En sambeställning skulle göra att vi kan dela frakten från staterna.

Hör gärna av er med synpunkter. Är jag ute och cyklar i tältvalet? Tänkte försöka dra ihop en beställning snarast.


(Till skillnad från ca 103% av svenska folket skriver jag inlägg på utsidan.se när man egentligen borde se schlagerfestivalen. Och det beror inte bara på att jag inte har någon TV.)
 
Jag är med på en beställning.

Ett Double Rainbow med golv och extra liner vill jag ha, $250+30

//Anton
 

Guest

Gäst
Jag är lite löst intresserad. Dock vill jag veta mer om tarptents, erfarenheter, för/nackdelar osv.

När passar det inte med ett tarptent? Hur är det med ventilation i "tältet" och med insektsnät? Eftersom jag bor i norra lappland kan småkrypen vara lite besvärliga.
 
jonsvensson; sa:
Jag är lite löst intresserad. Dock vill jag veta mer om tarptents, erfarenheter, för/nackdelar osv.

När passar det inte med ett tarptent? Hur är det med ventilation i "tältet" och med insektsnät? Eftersom jag bor i norra lappland kan småkrypen vara lite besvärliga.

Jon använd sök uppe till höger.
Men från praktiken tarp måste där det finns flygfän kompleteras med en nätlåda runt de sovande. Alternativet är att du betraktar dem som en flygande proteinreserv....
Ventilationen i tarpar är generellt bättre än i tält.

go tur
 

Guest

Gäst
johankse; sa:
Jon använd sök uppe till höger.

Tack, men jag har redan sökt efter Tarptents men inte fått reda på så mycket hur ett sådant skiljer sig gentemot en vanlig tarp eller ett tält. Men du som verkar tycka om att berätta för folk vad de ska göra kanske kan säga vad jag gör för fel?
 
jonsvensson; sa:
När passar det inte med ett tarptent? Hur är det med ventilation i "tältet" och med insektsnät? Eftersom jag bor i norra lappland kan småkrypen vara lite besvärliga.
Jo, ett boende som inte är knottsäkert skulle gå fetbort för mig också. Det går ju fint att sova under en presenning på kalfjället (vad gäller knotten...), men förr eller senare måste man lägga sig i en läsluttning i dvärgbjörkriset, och då...
Men, jag citerar från Squall 2:
"...Interior space supports two long sleeping bags and some gear. Full insect netting with zippered netting door (shown open and tied up)..."

Så, som jag fattar det så har tältet ett vattentätt golv, fastsytt i resten av tältduken m h a insektsnät i sidor och front.

Annars har jag inga erfarenheter av Tarptent, men tänkte skaffa mig genom en sambeställning... Min tanke är att ha ett UL-tält, dvs inte en säck (bivvy), en presenning (tarp) eller ett fullutrustat 4-säsongs expeditionstält. Tarptentet kommer inte med på mina vinterturer. Tarptentet kommer bara kanske med på steniga turer till riktiga blåshål, t ex Tarfala. Däremot kan jag tänka mig att bära det i Sarek, fast kanske då med brasklappen att jag har sällskap med några som bär ett "riktigt" tält. Har själv upplåtit plats i tältet åt de som fått sitt tält sönderblåst, så jag vet hur kul det kan vara. Och jag räknar inte med att mitt Squall 2 ska hålla en livstid, men det håller såpass länge att jag har tid att lägga upp en sparplan till nästa boende!

Förresten, så hörde jag på P1 att det i USA varit en lång tids konsumtionskampanj i smb med "terrorkriget", där staten propagerat för att det är en patriotisk handling att konsumera mera (ivrigt påhejad av kommersen, skulle jag tro). Så, det gäller att handla tält. Massor med tält. Så man klarar sig undan växthus-värmen när sopberget växer...
 
Joakim Ambrosson; sa:
Vilken spridning av sambeställningar ;)

// Jocke, länge leve sambeställningar!
Är du med oss eller mot oss?

Det är bäst att du svarar snabbt, annars kanske det blir munkorg och skampåle iförd orange gummidress på en tidigare okänd kubansk adress...
 
Strykarräven; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
Vilken spridning av sambeställningar ;)

// Jocke, länge leve sambeställningar!
Är du med oss eller mot oss?

Det är bäst att du svarar snabbt, annars kanske det blir munkorg och skampåle iförd orange gummidress på en tidigare okänd kubansk adress...

Hehe, tyvärr, plånboken är tom pga tidigare beställningar av tält, sovsäck, multifuelkök, ryggsäck mm mm och en rygga till ska snart sambeställas.

// Jocke
 
jonsvensson; sa:
johankse; sa:
Jon använd sök uppe till höger.

Tack, men jag har redan sökt efter Tarptents men inte fått reda på så mycket hur ett sådant skiljer sig gentemot en vanlig tarp eller ett tält. Men du som verkar tycka om att berätta för folk vad de ska göra kanske kan säga vad jag gör för fel?

På sök skrev jag tarp:

Visar inlägg 1 till 20 of 347    [Next Page] .

Googlar du lär du få 1000-tals.

Ha en god dag!
 
jonsvensson; sa:
johankse; sa:
Jon använd sök uppe till höger.

Tack, men jag har redan sökt efter Tarptents men inte fått reda på så mycket hur ett sådant skiljer sig gentemot en vanlig tarp eller ett tält. Men du som verkar tycka om att berätta för folk vad de ska göra kanske kan säga vad jag gör för fel?

Skillanden mot tarp är att tarptents i regel har golv.
Skillnaden mot tält i gängse mening är att de har en duk, inte två.

Jag var tidigare intresserad, men kom av mig, dels när jag fick veta att lagret var slut - ett svårslagbart
argument! -
dels när jamo (bland andra) bidrog synpunkter på utformningen av, i detta fall, Rainbow (sök på enväggstält på "bo och sova", den första av tre
trådar i ämnet).

Väl att märka också att den boningen har en sluten golvyta på 2.1 m^2 (Akto t ex har 1.7+0.8) och att matlagning inne i tältet
inte rekommenderas. Den andra enväggsboningen,
Contrail har mindre sov och mer absid (tror jag det var), men kräver en vandringsstav.

Tvåmans ger gott utrymme för en och är fortfarande en
påtaglig viktsbesparing. En del kan pinnas ned i ändarna (jag tror Cloudburst hör dit) medan jag inte är säker på att Squall kan det. Det är förmodligen väsentligt vid kontinentalt bruk under de frekventa
åskstormarna. Om fjällen vet jag mindre, om de svenska
nästan ingenting (tre tältnätter i Norrbottens län).

Även om följande recensioner är beställda av tillverkaren
verkar de på mig att vara fullkomligt uppriktiga ifråga om för- och nackdelar och torde ge den information
som jag just nu är osäker på:

http://www.backpackgeartest.org/mfr_reviews/Tarptent

Häng på beställningen, vetja, så får jag desto fylligare vittnesbörd längre fram!
 
Backcountrygear har lite lägre priser på just Tarptents:
http://www.backcountrygear.com/manufacturers/Tarptent.cfm

Men, när jag kollar deras detaljer så fattar jag inte om golvet är inräknat i priset (!), så jag har mailat dem. När jag fått svar, så lutar det åt att jag beställer därifrån. Hör av mig nr jag fått svar. Jag är beredd att sätta ihop en beställning kort därefter. Om flera av oss som beställer bor nära varandra, kan vi väl ta beställningen till den som bor mest centralt? Själv bor jag i Umeå, men vill ni ha tälten hit så...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.