Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt?

Jag har spanat lite på Cloudburst 2 från Tarptent, och det har börjat klia farligt i köptarmen. Får jag pengar av skattmasen kanske jag slår till (det är alltid lättare med lyxköp när man får "gratispengar").

Varför inte en välventilerad, golvförsedd "tunneltarp" på dryga 900 gram? Mitt gamla tvåmans Haglöfs Twinpeak väger över 3 kg och börjar bli gammalt och slitet. Jag tältar mest under sommarhalvåret. Tantkrycka tänker jag inte börja vandra med, så bågar är en bättre lösning än stav-tältstång.
Sy kan jag inte, så något NUI-tält blir det inte. Det ska vara LK, så någon värstingtarp blir det inte.
Cloudburst har god plats för två, en liten absid och myggnät och badkarsgolv och hela alltet. Kostar inte jättedyrt (250 bollars).

I och med att det är en "halvtarp" blir luftgenomströmningen ändå hyfsad, även om man såklart får räkna med kondens. Golvet skyddar dock en del från stigande markfukt.

cloudburst2_frontpartialope.jpg

http://www.tarptent.com/products.html

Vad tror ni? Känns inte det här Lätt Komfort?
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-10 kl 13:09]
 
Apropå kompromisser så var jag på Kajakdagarna i helgen och såg då HB-utställningen där.

Intressantast var paradoxalt nog Rajd. Dvs ett tält som till större delen liknar min fars gamla bommulsfjälltält (som faktiskt är väldigt lätt). Skillanden är förstås att Rajd antagligen är regntätt på riktigt, trots den av Råd&Rön ifrågasatta väven. För min del vet jag ju också att "komforten" i ett enkelt ryggåstält som trots allt är helt myggtätt räcker långt.

Det som känns mindre roligt är väl priset. Man får ju betydligt mer "avancerade" tält för 2 750:-. Hur man än vänder och vrider detta så beror det ju på att HB kräver en rätt hyfsad marginal. Det tycker jag är svårare att genomskåda på de mer "avancerade" produkterna, men på ett sånt här enkeltält känns det rätt uppenbart.
(Väven vet vi ju numera en hel del om, men det skulle väl då vara blixtlåset som är mycket exklusivare än jag kan inse.)
 
Mezzner; sa:
Hur man än vänder och vrider detta så beror det ju på att HB kräver en rätt hyfsad marginal.

Ja, eller hur. Ta till exempel deras tarpar, inte är det särskilt många timmar nedlagda av någon större R&D-division som kommit fram med deras tarpar precis.. Nä jag ska göra en NUI!
 
Hm, det hela måste ha sin förklaring i att sömmarna i Rajd och tarpskynkena är högpresterande, vilket du och jag ännu inte fattat.

Annars vore det ju korkat att blotta sig och sin marginal så att folk kan vilseledas att tro att marginalen är för stor även på de dyrare tälten.

När mitt Jysktält blåser sönder ska jag nog ändå sy ett NUI/Rajd eller nåt. Fast med sketna billiga low-techsömmar då förstås.
 
Nja, det måste finnas betydligt mer hemligheter bakom Hillebergtekniken. Fällsöm är ju inte precis nån nyhet, men det tokiga är ju att för blott ögat finns inga extrema finesser på mitt Keron i övrigt heller.

Ett jättebra tält, fast när jag köpte det var det nog faktiskt billigare än de mer kända märkena. Å andra sidan är det ju NU ett av de mer kända märkena...

Fast nu känns det som om vi lämnat Nordesjös tråd på ett olyckligt sätt, och HB-trådar finns det ju gott om sen tidigare.
 
Priset på HB...

Och nu snackar jag inte spånken om nu någon trodde det :)

Det framgår lite till och från ialladessa HB trådar att man tycker att prisnivån är för hög. Det må så vara.

Jag är helt oinsatt i olika tältmärkens prisläge men när jag fick Naturkompaniets katalog i min hand tyckte jag inte att det var så speciellt stor skillnad mellan Fjällräven och Hilleberg.
Det känns liksom inte riktigt relevant att jämföra med vad ett JYSK-tält.

Sedan kanske marknaden är full av mer prisvärda tälttillverkare, vad vet jag, men jämförelser måste vara någorlunda rättvisa för att säga något.

När det gäller tarpar är det väääääldigt enkelt för mig - vill jag ha en så måste den köpas. Att sy själv är liksom inte något alternativ :)


Uffe
 
Jag håller med Mezzner - Hillebergs prissättning kan vi diskutera i nån av de förntisjutton trådar som handlar om det :)
(Men precis som i fallet Arcteryx är prisskillnaden jämfört med konkurrenterna större i våra huvud än i butiken)

Så vad säger ni? Det känns väl som om jag är tvungen att skaffa mig ett Cloudburst så att vi vet vad det går för. Stackars mig.
 
Utan att nämna specifika märken kan man ju konstatera att tältpriser varierar ganska mycket.
Att jämföra mellan Jysktält och de dyraste tälten är förstås onödigt binärt.

Man kanske kan börja med att säga att alla tält med golv av armerad polyeten är lite leksaker, eller festivalstält. Ibland kan de väl pris/komfortkonkurrera med tarpar men då skiljer ju vikten desto mer.

Jag tycker nog att det intressantaste är att man kan hitta rätt många tält som ser lite smått seriösa ut mellan 1 och 2 tusenlappar. Det är en väldig prisskillnad upp till de dyraste tälten.

Tarptentet i denna tråd är ju inte sådär jättebilligt, jag vet inte vad det blir inklusive moms och frakt, men en hel del är jag rädd?

Bortsett från priset tycker jag det verka jättetrevligt. Lite rymligt trots riktigt låg vikt, och antagligen allt man behöver under sommaren. Att släpa på ett 4-säsongstält på 4-5 kg, när det är sommar och man inte ska få in mer än två pers är ju faktiskt dålig komfort i sig - så "lätt-komfort-tälten" har sitt berättigande. Beskrivningen 3+ säsonger, kanske är lite väl driven.
 
Vet inte om ni sett den här länken tidigare. http://www.titaniumgoat.com/ men de har ett klart intressant stuk på sin tarp som gör den mer flexibel än de flesta andra tarpar. Ska apa efter den lite tror jag ;) Sen har de ju titankaminer och silnylonkåtor också, för den som går igång på det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
ultralight_wannabe Tarptent i svenska fjäll? Bo och sova 34
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
BitchingBob Tarptent - Double Rainbow Bo och sova 30
wistrom Tarptent Double Rainbow - tillägg och mod Bo och sova 4
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
greenjuice Tarptent Moment Bo och sova 1
andy69 Tarptent Rainbow.. Bo och sova 2
kallefs Extra linor i Tarptent double rainbow? Bo och sova 5
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
Strykarräven Beställa Tarptent, intresserad? Bo och sova 69
Martin Fjäderlätt Tarptent Rainbow, spännande LK-tält Bo och sova 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent silnylon 400 g Bo och sova 20
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
m490c Footprint, vara eller icke vara..... Bo och sova 14
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
Spex Hur rymlig bör en sovsäck vara? Bo och sova 9
afulm Hur dåligt kan Julas tält vara? Bo och sova 25
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
S Johansson Vilken säck kan detta vara? Bo och sova 7
slob Stormmattors vara eller icke vara!? Bo och sova 5
Chrille74 Varning för att vara dummsnål! Bo och sova 2
Kalle E Delbart sexmanna tält. Kan det vara något? Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...