Behövs fångstrem på löshälsskridskor

Behövs fångstrem eller annan anordning så inte skridskorna lossnar vid plurrning. Där jag köpte skridskorna sa man det inte behövs då inte skridskorn lossnar så lätt.
Har Salomon XA.
 
På mina skriller (Novalite med snabbindning) så följde det med en snodd som man fäste bak på skridskon. Den kunde man sen ta på sig runt fotleden. Jag brukar dock köra utan eftersom jag nästan bara kört på säkra isar och det blir betydligt osmidigare att ta på och av sig skridskorna.

Du skulle ju kunna tappa skridskon om du plurrar och samtidigt pajar bindningen eller på något sätt lyckas sparka upp låsningen, vilket ju är ett möjligt men kanske inte så sannolikt scenario. Du får väl fundera på om du är beredd att ta chansen eller inte. Det borde ju vara rätt enkelt att fixa en egen fångstrem.

/Danne
 
Grillor kan lossna vid plurr

Flera olika grillor med snabbindning har jag själv sett lossna vid plurr, kanske inte vanligt förekommande men det händer då och då. Då är man glad att ha en fångrem. Om detta är ett problem för just XA-bindning vet jag inte.

En enkel fångrem sätter man från frambindningen till en nyckelring i skon, med någon slags hake.

Staffan
 
Svaret på frågan om fångstrem beror i mitt tycke helt och hållet på vilka bindningar man åker med. Nu har jag ingen vidare erfarenhet av Salomon XA bindningen. Men om den är av snabbmodell, dvs. kan lossas genom att piken trycks ned i framkant (liksom en skidbindning) då bör du ha fångstrem.

Det är ju tråkigt att behöva gå eller åka hem på en skridsko när man är stelfrusen efter ett plurr.

Själv använder jag Rottefella NNN BC med manuell låsning där en bygel måste vikas fram för att snäppet skall kunna öppnas. Tyvärr har bindningen en tendens att vilka sitta kvar mot skon även när jag själv vill lossa den pga. fastfrysning.
 
Jag har XA (eller BC kanske) och de är inte särskilt benägna att öppna sig själv. Det känns som om bindningen är mycket stadig och det krävs en ganska "manuell" rörelse för att öppna dem. Jag har inte fångrem, men det är ju möjligen en personlig smakfråga. Betraktar mig inte som särkilt riskbenägen...
 
Skridskon kan lossna

Jag testade för ca 6 år sedan för Utemagasinet en skridsko med Salomons BC-bindning. Den bindningen hade det manuella systemet med en spak som man fäller framåt vid låsning. I och med att spaken satt utanför aluminiumplattan på skridskon så hände det att skidskon lossnade när jag körde i vrakis. Risken att samma skall häna i vak finns nog med den bindningen i varje fall om spaken ligger utanför aluminiumplattan.

Thure
 
Min bindning är en ganska sen modell, men jag tror den heter BC vilket är en "föregångare" till XA (?).
Den har snarare en kåpa än en spak, och i den mån denna sticker ut utanför plattan under är detta mycket lite. Den har dessutom ganska "mjuk och seg utlösningsfunktion", dvs den sprätter direkt inte upp vid en stöt mot nånting annat.

Jag skulle dock tro att det är fullt möjligt att öppna den med den andra foten, fast rätt svårt...

Har skridskorna i bilen, ska titta närmare på detta ikväll.
 
Jag har XA men ingen fångrem. Det krävs ett ganska hårt tryck på bindningen för att den ska lossna så jag tror risken är liten. Å andra sidan, när man plurrar kan det vara ganska kaotiskt och man kan inte helt utesluta möjligheten att man på något sätt sparkar till den ena skridskon med den andra så att bindningen lossnar. Jag har sett folk köra med en kort 1-mm rostfri vajer med nyckelring i ena änden (fästs i pikhålen i skridskon fram) och en minikarbinhake i andra (fästs i skosnöret).

Johannes
 
Klart du ska ha fångstrem på dina XA-adventures.
Jag har hört om två fall där man tappat löshälsskridskor med X-A-bindningar.
Rent teoretiskt är det lite svårt att få av dom men jag säger inte emot erfarenheten som dom stackarna utan skridskor har tillägnat sig. Man kan kombinera det med ngn återslagningsfunktion med gummiband eldyl så får man en tight skridsko mot skorna och fångstrem i ett.

Själv har jag en gång tappat mina XA-löshälsskridskor men det var vid en påstigning av isen då det var ett glapp mellan isen och den sten vi hopppade ifrån.. Fick upp den dagen efter mha två ordentliga magneter som en polare använder på båten. Jag hade nog ordentlig tur..

/Max
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jordbrukaren Behövs flythjälp? Långfärdskridsko 10
ajn Samordning behövs mellan långloppsarrangörer! Långfärdskridsko 9
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.