Bästa tipsen för att undvika skavsår?

Detta inlägg ligger i Mountainbike forumet så behovet av väl ingångna kängor borde inte vara så stort. Möjligtvis väl incyklade cykelskor.

Annars är väl det bästa att köpa ett par bra cykel byxor om du inte redan har det. Det brukar lösa de mesta av dylika problem.
 
måste bara ta å försvara oss två förvirrade
själar som började snacka om kängor...
när man utgår från startsidan och ser de
"senaste inläggen" är det lätt att missa
vilket forum det ligger i.
När det sedan bara står "Bästa tipsen för att
undvika skavsår" så tolkar min aphjärna det
till att vara på fötterna då det är de enda
ställen jag lyckats få dem.
Vart får ni cycklister skavsår??! :)
 
flundval; sa:
måste bara ta å försvara oss två förvirrade
själar som började snacka om kängor...
när man utgår från startsidan och ser de
"senaste inläggen" är det lätt att missa
vilket forum det ligger i.
När det sedan bara står "Bästa tipsen för att
undvika skavsår" så tolkar min aphjärna det
till att vara på fötterna då det är de enda
ställen jag lyckats få dem.

Visst är det lätt att missa det är väl delvis därför tråden om bättre rubriker skapats. I detta fall hade det nog hjälpt mer om frågeställningen varit tydligare.

Vart får ni cycklister skavsår??! :)

Har själv bara fått skavsår mellan tårna. Men vet de som fått det av skorna också. Om man cyklar i vanliga kläder är det nog även lätt att de veckar sig lite när man blir svettig och då kan det börja skava. Ett par cykel byxor hjälper dock bra mot det.
 
Icke att förglömma, om det nu är innanför byxorna skavsåret uppstår:

Inga kläder under cykelbyxorna!
 
Frågan var bra

Tydligare frågeställning? Hur skulle han kunna ställa frågan tydligare?

Visst att det kan vara lätt att missa rubrik/forum om man är slarvig, men frågan är glasklart ställd.

För att undvika skavsår så skall du ha en cykel som är rätt inställd så att du har rätt inställd för dig och din kroppsbyggnad. Har du inte det så kommer du alltid ha problem, oavsett vilken sadel/cykelbyxa/salva/hokuspokusprodukt du än köper.

En seriös cyklist har för ändamålet avsedd klädsel, och med det menar jag att du skall ha cykelbyxa med "blöjja" i när du cyklar. Dom är gjorda för att transportera bort fukt och att isolera problemområden. Testa olika märken. Skäms du för "korvstoppningsutseendet" så kan man alltid ha en byxa utanpå (så gör jag). Dessutom kan man gå bort från cykeln utan att se ut som ett ufo *skratt*

Om du fortfarande har problem så kan det vara läge att experimentera med olika sadlar, styrstammar och salva.

/Mattias
 
Re: Frågan var bra

mlindstrom; sa:
Tydligare frågeställning? Hur skulle han kunna ställa frågan tydligare?

Genom att tala om VAR nånstans skavsåren som han vill undvika brukar uppstå. Om det är mellan benen, på fötterna, tårna, i tumgreppet, på knäna etc

För att undvika skavsår så skall du ha en cykel som är rätt inställd så att du har rätt inställd för dig och din kroppsbyggnad. Har du inte det så kommer du alltid ha problem, oavsett vilken sadel/cykelbyxa/salva/hokuspokusprodukt du än köper.

Och det hjälper mot skavsår mellan tårna? ;-)
 
Re: Frågan var bra

mlindstrom; sa:
Tydligare frågeställning? Hur skulle han kunna ställa frågan tydligare?

Visst att det kan vara lätt att missa rubrik/forum om man är slarvig, men frågan är glasklart ställd.

För att undvika skavsår så skall du ha en cykel som är rätt inställd så att du har rätt inställd för dig och din kroppsbyggnad. Har du inte det så kommer du alltid ha problem, oavsett vilken sadel/cykelbyxa/salva/hokuspokusprodukt du än köper.

En seriös cyklist har för ändamålet avsedd klädsel, och med det menar jag att du skall ha cykelbyxa med "blöjja" i när du cyklar. Dom är gjorda för att transportera bort fukt och att isolera problemområden. Testa olika märken. Skäms du för "korvstoppningsutseendet" så kan man alltid ha en byxa utanpå (så gör jag). Dessutom kan man gå bort från cykeln utan att se ut som ett ufo *skratt*

Om du fortfarande har problem så kan det vara läge att experimentera med olika sadlar, styrstammar och salva.

/Mattias

Finns cykelbrallor med "blöja" som ser ut som vanliga shorts. "blöjan"/skinnet sitter fast med kardborre på fodret. Inte lika bra men snyggare!
/fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.