Bästa stigen i stockholm??

Är verkligen milspåret i Nackareservatet Stockholms bästa mtb-stig? Tycker själv att Lida och Flottsbro fungerar riktigt bra!
Saknar dock stigarna i Uppsala, dom kommer alltid att finnas i mitt hjärta!
Hur beskrivar man bäst en bra stig så att andra kan hitta dit om man inte kan visa på en karta vart man varit?
 
Jag har inte cyklat så väldigt mycket vid Hellasgården, men jag tyckte att gröna spåret var omväxlande och kul att cykla. I början en hel del backar, både uppför och nedför, sen blir det lite mer tekniskt med rötter och stenar. På några ställen var jag tvungen att bära cykeln (bl.a. ett berg med väldigt stenig stig) men det kanske bara var jag som fegade? Går det verkligen att _cykla_ hela gröna spåret?

Om man vill ha lite lugnare cykling tycker jag att en cykeltur till Tyresta nationalpark inte är så tokigt. Kommer man från Stockholms city kan man cykla ut mot Hellasgården och trampa genom Nackareservatet ut mot Tyresta centrum. Sen cyklar man ner mot en liten minifors (Nyfors) och där finns en ganska stenig backe att cykla uppför. Ganska mycket grusväg och hyffsat breda stigar. När man kommer ner i nationalparken finns hur mycket stigar som helst, men man ska nog vara ganska försiktig när man cyklar där, tror inte att det är särskilt populärt att cykla alltför mycket i skogen på sådana ställen. Men det är väldigt fint terräng...
 
Har du provat att cykla banan när Knektracet ska gå? Kolla in sträckningen på:
http://212.116.80.211/knekt/inbjudan.asp

Provcyklade delar av den i helgen och tyckte att den verkade mycket trevlig. Lite väl mycket lera på en kortare sträcka (det hade trots allt regnat ett par dagar innan), men annars kändes den ganska lättcyklad. Lagom kombination av stigar, grusväg och till och med en del cykelväg.

Angående beskrivningar av stigar: jag kan scanna in områden om du vill det, sen kan du markera dina favoritstigar där?
 
Hej Peter
Vore ju toppen om man kunde publicera schematiska kartor där folk kunde beskriva, anmäla, betygsätta mtb-stigar. Har sett försök till sådana websidor men inga som känts riktig "färdiga". Man måste väl också tänka på copyright aspekter om man tänkt sig publicering av kartor på nätet.
"Jakan" och järvafältet måste jag utforska mer! Tack för tipset.
 
järva är okej!

Tja

Bor i utkanten av järvafältet och måste säga att det är bra, grusvägar, större stigar och mindre knixiga stigar finns i stor utsträckning och i olika svårighetsgrader.
MEN jag cyklar hellre kring Ängsjö.
Exakt norr om go-cart banan (längs stäketvägen) finns ett fint parti med riktigt härlig cykling, omväxlande men med ihållande hög teknisk svårighet. En annan fördel med ängsjö är att man kan sticka ut på en större stig i några kilometer för att avlasta armar och axlar innan man kastar sig in i ett knixigt stenparti igen.

frillan
 
Alternativ

Från ett tidigare inlägg i detta forum:

Nynäsleden går delvis i karg terräng längs åsar, det kan nog bli en hel del
bärande där. Sörmlandsleden från Handen-Östertälje går på bredare stigar,
man kan också bryta tex i Tullinge. Om man vill åka åt öster så är den 15
km långa Boo-leden i Nacka (http://www.nacka.se/MILJO/Boo/vandraB.htm)
cykelvänlig. Vill man sedan åka lite längra så tar den 25 km långa
Värmdöleden (http://varmdo.snf.se/vleder.htm) vid där Boo-leden slutar.
Båda dessa är ganska SPARSAMT märkta , speciellt i korsningar, så karta
kan vara bra att ha om man inte varit där tidigare. Järvafätet är annars en
bra utgångspunkt. Man kan åka norrut på Upplandsleden från Järvafältet,
längs Mälaren, upp till Sigtuna/Uppsala. Åker man åt nordost istället kan
man, via en kort asfaltsträcka komma in på Roslagsleden vid Rösjön
(http://www.osteraker.se/roslagsleden/index.html) På roslagsledn kan man
åka både mot Norrtälje eller välja den blå-leden mot Vaxholm.
 
Stigar i Stockholm

Hellasgården rockar. Järva regerar. Roslagsleden samt blå leden måste provas. Men i lördagskväll så hade jag och en kompis lite ont om tid, och eftersom vi bor i STHLMS innerstad så tog vi Stora Skuggan/ Lilljansskogen.. Mycket bra. Man kommer inte långt men eftersom det finns så många spår, grusvägar, stigar, leriga ridvägar osv så fick vi till 2 timmars rolig och krävande åkning, speciellt i Lill-Jansskogen. Men varning för hästar och joggare. Vid Stora Skuggan finns det flera "fuck off and die" skyltar för cyklister. Och det är ju inte varje dag man har så mycket tid man önskar.
 
Kanonlänk Per!

Länken Per skickade var ju kanon. Enkel beskrivning + enkel karta. Perfekt inspiration om man har svårt att välja vilken tur man ska ta. Saknar en sådan över Stox (ska fundera lite på om man kan ordna något...). Har för mig att jag sett en sida där en kille beskrev stigarna på Ekerö. Saknar dock stigarna i Uppsala ännu mera nu (speciellt Morga), får väl ta och åka dit helt enkelt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
friluftsrookie Dagens bästa länktips! Mountainbike 2
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
Stuvarn Bästa cykellåset? Mountainbike 15
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
bergholm Bästa pannlampan för MTB och hjälm? Mountainbike 13
Gaban Bästa MTB-däcken? Mountainbike 7
joakimmen Bästa tipsen för att undvika skavsår? Mountainbike 13
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3
Bästa åktipset! Mountainbike 1
Bästa försäkringsbolaget? Mountainbike 1
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
SoundVision Cyklister stockholm, var? Mountainbike 1
evolver Cykelverkstad Stockholm söder om söder Mountainbike 2
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
anderdog Lugna svängen i stockholm sökes? Mountainbike 0
martinan Hyra mtb i Stockholm? Mountainbike 7
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
liquidmonkey cykel affären i stockholm??? Mountainbike 3
Gil Mountain Biking in the Stockholm area Mountainbike 8
strimme Turtips MTB max 2h från Stockholm? Mountainbike 2
d.a.n.i.e.l Cykelmekare i Stockholm? Mountainbike 9
zeromaker Cykelaffär i Stockholm med avbetalning. Mountainbike 3
sebr0ck Vill prova på! (stockholm) Mountainbike 7
Guero MTB i närheten av Stockholm Mountainbike 7
Dorsander Stockholm city Mountainbike 8
LinHa Vägval Dalarna - Stockholm Mountainbike 5
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
thureb Föredrag av Corax i Stockholm 21/3 Mountainbike 4
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
jmlove Klubb i Stockholm, tävlingslicens? Mountainbike 0
11Km MTB bana I Hellas Gården, Stockholm. Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.