Antibakteriella medel i friluftskläder

Staffan

Gäst
Är det någon som har pejl på märken/modeller med dylika medel (t.ex triclosan som kan döljas under andra namn)?


Jag antar att de förekommer främst i underkläder och strumpor, kanske skor.


/Staffan
 
Info

Jag har också samma undringar som du efter att ha följt debatten på sista tiden. Tidskriften Ny Teknik skrev flera artiklar i ämnet i förra numret som var mycket intressanta. Det står om olika varumärken som använder sig av kemikalierna (bla Newline) men listan är knappast komplett. Man får dock veta mycket om farligheterna med ämnena, se: http://www.nyteknik.se/pub/pub26_3.asp?art_id=7547


Det vi kan göra som konsumenter är att fråga efter tillverkare som inte använder de, och att ställa krav att vi inte vill veta av sådana onödiga och skadliga kemikalier.


Svante.
 
Alla som "är behandlade mot dålig lukt"

De flesta syntetunderkläder, skoinnersulor och sandaler som påstås vara "behandlade" för att förhindra dålig lukt innehåller med stor sannolikhet triclosan eller liknande. Om det inte nämns i marknadsföringen så finns det förmodligen inte - luktfrihet är ju ett försäljningsargument.


Men jag tror personligen att vardagens "hygien"-artiklar är de farligaste triclosanprodukterna, särsklilt de som vi får i oss och de som vi sprutar runtomkring oss dagligen.
"Antibakteriella" tandkrämer (som sägs skydda länge), munvatten och diskmedel är några exempel. Bakteriedödare fyller dessutom knappast någon annan funkition i dessa produkter än att skrämma oss till konsumtion.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.