Tips på friluftskläder, vår sommar

Hej

Efter att varit och åkt slalom i Riksgränen i helgen i det inte allt för roliga vädret som var skulle jag vilja ha tips på några hyfsat billiga men bra kläder som klarar regn och rusk bra. Problemet jag hade var att min skidbyxa inte stoppade så bra för regnet då man skulle sitta i korgliften utan blev blöt ganska fort. Skulle vilja få tag på några inte allt för tjocka kläder, jacka och byxa som kan användas under vår, sommar och höst då det är sämre väder och man vill vara ute, tänkte att man skulle ha lite extra plats under dom så man kan ha kläder under om det är kallare väder. Vad finns det att rekomendera som är bra och inte allt för dyrt?

Mvh Bosse
 

avslutad210712

Gäst
Förslaget är väl att inte åka skidor i Riksgränsen under midsommar

Nä nu var jag elak :)
 
Hej
Jag skulle köpa Marmot RIM, ca 1800 kr, om du inte är riktigt stor. Har alla detaljer som behövs för skidåkning. Sedan en matchande byxa från Marmot.
mvh
ht
 
Tack för svaren,

Att åka skidor i regn mitt i sommaren kan man ju diskutera om det är klokt eller inte, och nog måste man nog vara lite tokig för att göra det. Hur är ITAB:s T&P Discovery jacka och byxa, är de nåt att satsa på eller är de bara skrot? De verkar ju vara ungefär vad jag söker, nåt som är så tunnt att dom kan användas året runt och vattentätt då det är blött. För "riktig" vinter skidåkning har jag en bra Peak jacka som jag nog kommer att kompletera med en bättre lite kraftigare byxa.
 

avslutad210712

Gäst
Bo L; sa:
Tack för svaren,

Att åka skidor i regn mitt i sommaren kan man ju diskutera om det är klokt eller inte, och nog måste man nog vara lite tokig för att göra det. Hur är ITAB:s T&P Discovery jacka och byxa, är de nåt att satsa på eller är de bara skrot? De verkar ju vara ungefär vad jag söker, nåt som är så tunnt att dom kan användas året runt och vattentätt då det är blött. För "riktig" vinter skidåkning har jag en bra Peak jacka som jag nog kommer att kompletera med en bättre lite kraftigare byxa.

Har ett par Discovery-byxor och är rätt nöjd med dem och definitivt i förhållande till priset. Det jag inte riktigt gillar är att sömmarna gått upp lite på några ställen. Bara några små korta korta sträckor men ändå lite förvånande med tanke på att tillverkaren tillverkar arbetskläder också. Sen är tyget lite nött längst nere i byxbenen där tyget är vikt in för sömmen. Dvs inte på utsidan utan i själva vecket. Inte så mycket att det gått hål utan bara så att det vita membranet syns på en del ställen. I överigt gillar jag byxorna.
 
Vad är det för fel att åka i regn. Bara mesar som sätter sig i baren. V4 regnade det i sidled när vi var i Åre. Inte åker man in för det. Det gäller ha kläder som pallar.
Jag skulle inte köpa de kläderna. Jag beställde en jacka och en windbreaker för 2 år sedan. Jackan returnerade jag direkt för att flera sömmar var dåliga. Windbreakern har flera sömmar gått upp på men jag är ändå nöjd i relation till priset. Man behöver inte oroasig i skogen.
Dessutom är de för fula för skidbacken.
mvh
ht
 
Okej, då kanske man skall avstå från ITAB:s jacka och byxa. Vad finns det mer för "budget" kläder som är bra i kategorin tunnare allround kläder som tål hyfsat med fukt och regn. Kan tänka mig att lägga ut ungefär 2000-2500 kr för en jacka och byxa.
 

avslutad210712

Gäst
bredviken; sa:
Dessutom är de för fula för skidbacken.
mvh
ht

*S*

Smaken är som baken men jag tror inte att ITAB's discover kläder är något jag skulle välja i första hand för skidbacken rent utseende mässigt. Dessutom tycker jag nog att byxorna är för fladdriga för att åka utför med men har man sett snowboard-åkarnas byxor så......
 
Kanske jag har varit lite otydlig, dessa kläder är väl nåt som jag skulle använda lite mer som allround kläder då man är ute och vill se lite mer civilicerad än i gröna jaktkläder. Skidåkningen sker för min del mest då det är riktig vinter och till det har jag ju redan kläder, jag åker ju inte så mycket skidor då det regnar utan det kan vara som det var i helgen nån eller några gånger på våren då man har bokat in en längre resa nånstans. Alltså tips på allround kläder för att vara ute under vår, sommar, höst och gärna såna som tål fukt och regn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4

Liknande trådar