Ökat utsläpp av silver från friluftskläder.

Intressant nyhetsinslag idag om att det på senare tid blivit ett större utsläpp av silver från bland annat friluftskläder. I inslaget nämns att vi som konsumenter inte bör köpa kläder som innehåller silver. Jag skulle vilja veta vilka andra (miljövänligare) medel som man kan titta efter när man är ute och handlar friluftskläder nästa gång?

http://www.tv4.se/nyheter
 
(...) Jag skulle vilja veta vilka andra (miljövänligare) medel som man kan titta efter när man är ute och handlar friluftskläder nästa gång?
Om du menar alternativa "lukthämmande" eller "bakteriedödande" medel, så är väl det bästa att titta efter... inga alls?

Jag tycker det är djupt deprimerande, att det går att tjäna pengar på folks tabuföreställningar om att man inte får lukta - inte ens när man tränar. Särskilt som det är så höggradigt miljöfarligt, och desutom inte ens fungerar.
Det som står att läsa i Ny Teknik säger ju allt. Det tar bara tio tvättar att skölja ur alla silverjonerna. En testpanel kunde inte känna någon skillnad i lukt mellan behandlade och obehandlade tröjor. Dessutom tvättar inte folk de behandlade kläderna mer sällan, vilke var "miljöargumentet" för behandlingen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.