Friluftskläder för barn

Hej,

Jag har en 6 årig son som vi brukar ta med upp på fjället och ut i skogen. Oftast har vi löst klädfrågan med långkallingar och vattentäta överdtagsbyxor. Men nu tänkte jag köpa ett par fritidsbyxor åt honom. Lite stryktåligare, lite mer snabbtorkande än jeans. När jag tittar mig omkring blir jag förvånad över bristen på utbud. Ett par Fjällräven kostar 799 kr, känns blodigt när de är urvuxna om ett år.

Han har stl 122 så tyvärr finns inte Engelsons Boberg i den storleken, minsta är 130 och de är tydligen stora i storlek.

Nån som har något tips? Kan ett par snickers snickarbyxor funka?

Skickat från mobilen
 
Jag har precis kollat på samma sak, har oxå en son i samma ålder och storlek, men har tyvärr inget bra tips. Jag tänkte ta och kolla på den lokala billighets-affären om det finns något, annars kanske det blir en större storlek och till att plocka fram symaskinen :)
 
Ett alternativ är ju förstås ett par överdragsbyxor som inte är helt täta, det är det vi kör på för tillfället.
 
Vi hade ett par pinewood för mån storlek sedan, men köpte dom på tradera. Vet inte nypris, nån som vet? Finns återförsäljare här i Sundsvall. Ska kolla på det. Ingen annan med bra och billigt förslag.

Överdragsbyxor som inte är täta är förstås ett alternativ, men vi har inga såna så det måste isåfall också köpas, därför vill jag iallafall kolla alternativen på friluftsbyxor först.

Skickat från mobilen
 
Fler barn...

Har tre pojkar som varit ute i fjällen och skogen under många år. Vi har kört med lite olika varianter som alla fungerat bra, billiga "millitärbyxor" (dålig kvalité) som finns att köpa på alla marknader, överdragbyxor (som någon tidigare nämnt) eller vilka byxor som helst som är i tunnt tyg syntet eller bomull. Tillsamman med regnkläder har det fungerat bra.

Som jacka har vi använt någon sportvindjacka eller jacka i något mer vindtätt tyg, under denna oftast underställ i syntet eller ylle. Som värmeplagg en tjockare fleece, mössa och vantar.

Vi har undvikit jeans och jumpabyxor, bomullströjor etc. eftersom dessa "suger" åt sig vatten och är svåra att torka.

När mellanpojken för andra gången på egna upptåg föll i jokken var jag tacksam att kläderna var hyfsat snabbtorkade ;).
 
Till våra barn på 6 och 8 år köpte vi byxor från XXL, märke Stormberg.
Kostade inte många hundra och har varit både slitstarka och snabbtorkande.
 
Mina barn använder också stormberg i någon G-1000 modell. Inte värdens kvalité men duger bra så länge de tokväxer. Jag köpte dem på rea hos xxl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.