Ammunition för ripjakt?

Jag skulle vilja veta vilken typ av ammunition du som jagar ripa med kula använder. Är det helmantel, hålspets, blyspets eller blykula som är bäst eller spelar det ingen roll i ett så litet djur? Vänder mig främst till dig som jagar med .22 WM-jägare, men även -.22 lr information är nyttig.

När jag ändå har ordet kan ni även gärna kommentera bästa val av hagelammunition.

Tack på förhand!
Christer
 
Hålspets

I 22 wm är det winchester hålspets som gäller, i 22 lr är det lapua score max eller cci mini mag.
Använd inte helmantel i wm risken för skadeskjutning är STOR. För övrigt bör wm hålla klisterlappen på 80 meter och lr på 50m.

Hagel? US 6 28-32 gram bly.
 
Biathlon

För .22 LR så är kultypen sekundär. För att undvika pinsamma klickar/missar så kör gärna med Biathlon ammunition (alltså skidskytte, flera tillverkare har speciell för .22 am för detta). Du får då en (i) köldtålig ammunition med (ii) mycket mycket bra precision --> exakt vad du behöver på fjället !!!
 
Ripstopp-hagel

Jag jagar ripa med hagel 12/70 Us6 30-32 gr

Man kanske skulle testa gå ner lite i grovlek och laddning. Har proppat ner en och annan tjäderbumling med samma ammunition med gott resultat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.