Behöver tips kring ripjakt i Hemavan/Tärnaby

Jag har lite funderingar kring vinterjakt på ripa i trakterna av Hemavan/Tärnaby, och jag skulle därför uppskatta om ngn med erfarenhet kan ge bra tips på tex boende, lämplig(-a) jaktområden etc etc.
Vi är ett mindre gäng på 3-4 personer (utan hundar) som gärna bor spartanskt med självhushåll - bara jakten är bra! Tack på förhand!
Richard
 
Tärna bra jakt men dyrt jaktkort

Ett vandrarhem anslutet till STF finns i Tärnaby, Åkerlundska gården. I Hemavan har FBU ett boende. Har själv aldrig bott på något av dessa, men tror inget är för ringa. Vid jaktprov brukar man nyttja FBU i Hemavan som förläggning. Däremot har jag jagat sju höstar i trakten. Skulle påstå att inget område är dåligt. Brukar studera kartan och beroende på terräng och vind välja ett lämpligt ställe. Ett ställe som jag aldrig kunnat jaga på är Fjällripfjället, alldeles vid norska gränsen eftersom det alltid varit avlyst på hösten (samerna vet nog att det är bra om Ripa där). Men har skidat där om vårvintern och funnit mycket fågel i området. Bara namnet på fjället lockar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.