Önskar tips till älgbanan

Hej!

Tänkte skjuta lite på älgbana innan höstens jakt för jag känner mig lite ringrostig i hanteringen av bössan.

Så jag skulle gärna få lite tips på vad man ska tänka på vid skyttet för att det ska gå så bra som möjligt.

mvh Johan
 
JohanT; sa:
Hej!

Så jag skulle gärna få lite tips på vad man ska tänka på vid skyttet för att det ska gå så bra som möjligt.

mvh Johan

flöde..flöde..flöde.. öva innan på att ha ett jämt flöde när du följer älgen, se till att du inte avstannar rörelsen vid skjutögonblicket. Samma som med hagel, följ älgen accelerera när du är vid skägget så smäll av utan att stanna rörelsen för då skjuter du älgen i rompan. Ta studsaren eller en kvast och torröva hemma på en jämn och fin rörelse utan stopp vid avtryck.
 
Grundträning...

Hej!
Flöde & framförhållning är helt rätt.
Tänk dock på att skjuta in dej själv med bössan ordentligt innan du kliver in i båset och skjuter på löpande älg.
Min personliga erfarnehet är att det lönar sej att skjuta mycket i bänk och på tavla innan så man känner bössan. Dvs man vet exakt när & var man släpper iväg skotten. Det är vanligt att man flyttar träffpunkten då man trycker av hanen om man är ovan vid sin bössa. Man drar ner bössan i skottögonblicket.

Lycka till!
 
Kul skytte

Lite sent att börja tänka på att övningsskjuta i slutet av september iofs, men bättre sent än aldrig.
Mitt tips är annars att skjuta redan på vårkanten försommaren för då är det minst folk på älgbanan. Framåt hösten är det bockjägare och framförallt älgjägarna som står och ska pressa fram ett bronsmärke.
Mitt tips är att gå igenom älgen dvs bakifrån och framåt och tryck av när du är lagom framför. Detta med lagom är det avstånd som är lagom för dig beroende på hur du svingar. Att krampaktigt hålla sig före efter en fixerad inlärd punkt funkar inte så bra i skogen.
Sen ska du torrträna förstås, hitta tryckpunkten för just din bössa, lära dig föra bössan jämnt och stadigt. Är det något du funderar över på banan så är faktiskt "gubbarna" (oftast män) till för att man ska kunna fråga.
Glöm inte att skjuta in bössan efter byte av ammunitionssort.
MVH Lena
 
måtta med skotten

skjut inte för mycket under en och samma dag. stå någon timma på banan. Åk hem och gå igenom alla momenten i huvudet. Den mentala träningen är minst lika viktig tycker jag. Har själv tävlat inom skytte innan så jag tror det ligger till så! Brukar be en jaktpolare att stå med och se hur jag skjuter. Alltid bra att använda ett par ögon till :)
 
Många tips som är bra har du fått, det tar ett tag att komma igång med skyttet om man är lite rostig, koncentrera dig på hur du gör med andning och avfyrning, på vanlig tavla, sittande i bänk eller liggande, när du känner dig varm i kläderna så stå och skjut, inga mängder se till att få kvalite i det du gör, sen kan du torröva på älgbana för att få in rörelsen.
Pistol är bra att skjuta för en bra avfyrning. är det jobbigt att hålla upp bössan och resultatet blir dåligt av den anlednigen så är ett styrkepass att rekomendera, ta det inte personligt utan som ett allmänt tips.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Ripjakt sydvästra Jämtland slutet februari - tips tack! Jakt 0
johan5588 Tips inför teoriprovet - jägarexamen !? Jakt 2
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Richie Behöver tips kring ripjakt i Hemavan/Tärnaby Jakt 1
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.