Alpina BC 1600 och Alfa Skarvet XA GTX

Har du erfarenheter av någon av dessa skidpjäxor? Är tacksam för alla synpunkter. Funderar på att använda dem tillsammans med (troligen) ett par Åsnes Nansen Walking 76-56-66 eller Åsnes Combi Combat 84-62-74. Med andra ord ganska breda skidor.

Om det blir ett par Alpina pjäxor kommer jag troligen att köpa en NNN BC Magnum bindning. Blier det istället ett par Alfa pjäxor blir det istället en manuell Salomonbindning. Vet inte vilken. Finns det någon som kan ge ett gott råd här på en kraftig turbindning som passar (Salomon)?

Ytterligare ett val är eg. att jag tar någon av mina NN 75 pjäxor och monterar en Rottefella Super Telemark bindning eller en Riva 3. Andra förslag?
 
Jag har själv ett par Alfa Skaret men har däremot inga egna erfarenheter av Alpina. Skaret är mycket bekväma skor. Känns som en bra vandrarkänga på min fot. Har aldrig haft några problem med att de vare sig trycker eller glappar. De ger bra stöd åt foten och vristen.
Skaftet är ganska högt men lägre i bakkant vilket gör dem bekväma. Vid vissa tillfällen, framförallt när de var nya, har jag valt att inte snöra dem i de översta hakarna för att få mindre stöd av skaftet.
De bindningar jag använder är Salomon Raid - manuell bindning känns mer tillförlitligt och undviker ev problem med att bindningen fryser. Raid-bindningen känns robust och ger bra stöd även vid skrååkning.

Lennart
 
Alpina BC1600

Jag har Alpina BC1600 och är väldigt nöjd med dessa, de är bekväma, stabila och lagom varma.
Jag använder mina i kombination med Åsnes Rago och en manuell BC bindning.Stabilt men fortfarande med "skidkänslan" kvar. I lössnö har dock skidan för lite bär.
Lycka till i ditt val
//Peter
 
Tack!

Det var nyttig information jag fick av er, Lennart och Peter.

Har i det närmaste bestämmt mig för att skaffa bredare skidor än Åsnes Rago och troligen blir det Alfakängor, eftesom jag gillar att SNS-bindningarna också ger stöd under klacken. Vilket jag tycker borde ge mer stöd när jag åker nerför eller använder pjäxorna för långfärdsskridskoåkning.

Vad åker du på för skidor Lennart? Hur breda är de?

Önskar er och alla andra god turåkning!
Christer
 
Läraren; sa:
Har du erfarenheter av någon av dessa skidpjäxor? Är tacksam för alla synpunkter. Funderar på att använda dem tillsammans med (troligen) ett par Åsnes Nansen Walking 76-56-66 eller Åsnes Combi Combat 84-62-74. Med andra ord ganska breda skidor.

Om det blir ett par Alpina pjäxor kommer jag troligen att köpa en NNN BC Magnum bindning. Blier det istället ett par Alfa pjäxor blir det istället en manuell Salomonbindning. Vet inte vilken. Finns det någon som kan ge ett gott råd här på en kraftig turbindning som passar (Salomon)?

Ytterligare ett val är eg. att jag tar någon av mina NN 75 pjäxor och monterar en Rottefella Super Telemark bindning eller en Riva 3. Andra förslag?


Jag kör med Alpina BC1600 vilka fungerar alldeles utmärkt för den typ av turåkning jag pysslar med.
Mestedels på flacken dragandes en pulka. Men också i samband med toppturer vilket i sig innebär en del svängande utför/nedför. Då jag är en rätt dålig åkare kan jag inte riktigt kommentera åkkänslan, men jag tycker mig ha ganska bra stabilitet i alla fall :)
Jag kör med en Rottefella NNN BC bindning till den. Kanonbindning tycker jag!

Skulle vilja slå ett slag för fischers något udda sortiment av skidor. http://www.sbound.com
Jag kör ett par boundless (98-69-88) längden 189.
Breda så dom bär bar. Förhållandevis lätta. Fungerar bra för utfärsåkning dessutom då dom har en bra kompromiss av vikt/stabilitet.

Mina tankar om saken.

// Lars
 
Hej Lars!
Tack för dina synpunkter. Ska kika på skidorna du nämner.

I slutänden är det de pjäxorna som sitter bäst på min fot som får avgöra vilket bindningssystem jag kommer att välja. Men nu lutar jag år Salomon eftesom de har något Råttefella saknar:
en skåra även under klacken, vilket borde ge ytterligar stabilitet vid svängar nerför (och kan vara bra när jag använder dem till långfärdsskridskoåkning). Därför ligger Alfapjäxan bäst till just nu. Ska bara hitta en butik som har dem hemma. Är det någon som vet en butik i stockholmsområdet som har Alfa Skarvet-pjäxor?

God tur!
Christer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.