Alesjaure-Mårmastugan

Hej!

För några dagar sedan fick jag ett par initierade svar (tackar för informationen) på huruvida man kunde vandra från Alesjaure via Höktopparna till Mårmastugan. Det var tydligen ingen bra väg utan klätterutrustning, så nu har jag letat upp två alternativa vägar som förhoppningsvis ska fungera bättre.

Version I:
Vid bron på leden Alesjaure-Vistas viker jag av mot sydost in i Moskkumoarhma. Jag rundar Bogicohkka och går upp på toppen 1700 sydost om Bogicohkka. Därefter rakt österut mot toppen 1938 precis intill Mårmaglaciären och runt densamma på sydsidan över Vassacohkka fram till Mårmapasset och sedan norrut mot stugan.

Version II:
Vid bron på leden Alesjaure-Vistas viker jag av mot öster längs Moarhmmajohka och går längst in i Moarhmmacahca. Vidare precis norr om toppen 1686 och mellan de små glaciärerna och ut på kammen med toppen 1667 och rakt mot Mårmastugan.

Jag planerar inte någon övernattning på vägen. Jag vandrar ganska fort och orkar med långa dagsmarscher. Finns det någon som har tagit någon av dessa vägar och har information om terräng, görbarhet, svårigheter, etc?

mvh
Filip
 
Jag har nu köpt en bok som heter Fjällsmultron, och där står faktiskt båda alternativen angivna som möjliga färdvägar. Jag tror att jag väljer att gå söder om Mårmaglaciären, för det verkar som om det är enklare vandring från hängbron den vägen.

Vi ses i fjällen i sommar!
Filip
 
Hej
Jag har inte gått här själv, men hörde en historia om någon som hade liknande planer. OBS detta är ej välgrundade rykten, så tänk själv...
Personen ifråga rekade på kartan och tyckte att den södra dalen, din version ett, verkade bäst. Försökte sig på det men det blev stopp i änden på dalen och vad han gjorde istället minns jag inte. Efteråt fick han dock veta att måskåtj betyder nåt i stil med "återvändsgränd", medan cahca betyder nåt i stil med "lämplig passage".

När jag själv funderar över detta tänker jag att dessa raviner fått sina namn av sina innersta "pass" -de eventuella passagerna. Men kanske är ditt förslag via 1700 och 1938 genomförbart. Lycka till och berätta gärna hur det gick!
[Ändrat av Emmma 2007-06-21 kl 23:46]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
andrevs Drunkningsolycka vid Alesjaure Fjällvandring 24
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
Nytt från Abisko-Alesjaure?? Fjällvandring 0
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
pjurka Tältplats innan Mårmastugan? Fjällvandring 8
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
zaczic Mårmastugan Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.