Ännu en tältfråga...

Hej!

Hjälp mig med lite inputs!

Vill köpa ett kupoltält, framförallt för att ha vid paddling i skärgård, men även som vintertält vid turskidåkning.

Var först helt inne på Hilleberg Staika 2, men sedan fick jag syn på Fjällrävens Akka dome 3. (Som känns mer som en 4a).

Då HB kostar 8000 och FR 6000 är jag beredd att lägga ut ungefär de pengarna. Jag hittar en hel del information om nöjda staika ägare men väldigt lite om akka dome. Finns det någon här som kan delge mig sina synpunkter?!

De väger ungefär lika mycket (akka 400 gram mer), men staika är grymt mycket mindre. Känns framförallt som om det är skönt att ha lite mer utrymme på vintern för matlagning, utrustning etc.
Men, är er uppfattning att det är stor skillnad i kvalitet på dessa tält? Om jag tältar på kalfjället, bör jag vara mer rädd om jag väljer akka jämfört med staika?

Någon som tältat med FR blå tält? Hur upplever man det ljuset?

Tacksam för alla synpunkter, men framförallt erfarenheter!
MVH
Henrik
 
Jag har ett blått Fjällräven Skule Shape och kan inte säga att jag tänkt på ljuset alls, det skulle man ju kunna tolka som att det är en bra färg. Hade den varit direkt dålig hade jag nog märkt det. De sista åren har jag i princip bara sovit i detta tält och ett McKinley (grön duk och gult innertält) så mina erfarenheter är begränsade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.