Ännu en sovsäcksfråga

Hej! Har letat runt i detta och andra forum samt läst på diverse sidor och håller på att bli alldeles snurrig i sovsäcksvalet! Hoppas därför ni tycker det är ok med ytterligare en fråga :)

Ska vandra några dagar med man och son (9 år) i Abisko i slutet av juli-början av augusti. Nu har vi bara vanliga tunna sommarsäckar och misstänker att de inte håller för fjälltältning.

Behöver säckar som är tillräckligt varma, inte alltför tunga och gärna billiga då budgeten är rätt knaper. Funderar på följande: Haglöfs Fibre S2 eller S3 (har tittat på slumber också men den är lite tyngre om än lite billigare), Marmot W Wave III (el II) eller North Face W Aleutian 3S till mig och motsvarande till min man, men där funderar vi även på Haglöfs Zensor 2 el 3. Har ni ngt förslag på vad vi ska välja? Ska man satsa på 2 el 3 säsongssäck? Vad behöver man egentligen för comforttemp i fjällen på sommaren och kanske även vår/höst nere i landet?

Och till sonen funderar vi på haglöfs slumber junior, men undrar om den är tillräckligt varm? Annars funderar jag på om en kvinnosäck är bättre då de är lite kortare och lättare samt mer isolerade?

Tacksam för synpunkter! Har suttit i dagar och surfat och inte blivit det minsta klokare...
 
Jag tror faktiskt alla du radar upp skulle fungera bra, om man inte är för tidigt ute på vår eller för sent på höst så brukar en som håller nollan som komforttempratur fungera bra (och kalkylerar man lite fel så brukar det inte krävas mycket förstärkningskläder i säcken). Fjällen har jag inte så mycket koll på, men visst borde en -2C till 0C fungera framöver?

Ang. barnsovsäcken så fundera på hur mycket han kommer växa närmsta åren, Slumber Junior verkar bara var 150 cm, så kanske en riktig sovsäck med komforttempratur -2C för herr eller 0C för dam kanske skulle vara mer ekonomiskt och hålla till han fyller tolv-femton? Extrautrymmet vid fötterna kan man fylla med kläder att ta på varma på morgonen.

Kompensera komforttempratur efter hur frusna ni är individuellt, jag brukar ligga i 0C när kompisarna har -5C och ändå tycker det var en något kall natt.
 
Tjena. Vi har 4 barn som vi är ute och vandrar med, äldsta fyller 7 idag.
Vi är ute med dunsäckar som specifierar en komfort temp män på ca 1 grad. Våra barn är ganska varma av sig, på natten, och de yngsta (3- och 1-åringarna) använder sommarsäckar med komfort på 10 grader, trots att vi har tältat i minusgrader. Inga problem. Vi använder vuxensäckar eftersom jag upptäckt att de flesta barnsäckar har dun av kallare kvalité eller är tunga syntetsäckar. Däremot har vi lagt ner dom extra tusenlapparna på lätta dunsäckar eftersom barnen växer snabbt och vi föräldrar får ju bära det mesta av vikten. Utomlands är ju säckar oftast billigare
Det är bara tips på vad ni kan tänka på. Angående de säckarna du nämner kan jag inte hjälpa dig, sorry.
Lycka till
 
Tack för era synpunkter! Ber om ursäkt att jag inte svarat, har varit borta. Dunsäckar är ju fantastiskt med den låga vikten och allt, men av flera skäl har vi valt bort det så det blev Marmot, som vi också hunnit pröva här nere i landet och är än så länge väldigt nöjda :D
 
Nu lånar jag tråden hoppas det är okej, ska vandra kring Kebnekaise i mitten av augusti och undrar ifall min sovsäck kommer hålla måttet. Det är en Mckinley som har +9 i komforttemperatur och - 9 i extremtemperatur. Jag förstår att det är en väldigt individuell fråga, men om ni försöker er på en gissning?
 
Spontant skulle jag säga att det antagligen låter en aning kallt för de flesta, men personligen skulle jag nog inte ha några problem med den säcken (även om jag skulle föredra en något vamare) - i alla fall inte med ett bra underställ utifall att det skulle bli lite kallt... Det beror helt på om du brukar frysa eller inte och vilken temperatur du råkar ut för. Det KAN bli kallt i fjällen även i augusti och då gäller det att antingen ha en varm säck eller bra med förstärkningsgsplagg att dra på sig under för att sova bra. Om du klarar en eller ett par nätter utan sömn behöver du antagligen inget underställ....
 
Spontant skulle jag säga att det antagligen låter en aning kallt för de flesta, men personligen skulle jag nog inte ha några problem med den säcken (även om jag skulle föredra en något vamare) - i alla fall inte med ett bra underställ utifall att det skulle bli lite kallt... Det beror helt på om du brukar frysa eller inte och vilken temperatur du råkar ut för. Det KAN bli kallt i fjällen även i augusti och då gäller det att antingen ha en varm säck eller bra med förstärkningsgsplagg att dra på sig under för att sova bra. Om du klarar en eller ett par nätter utan sömn behöver du antagligen inget underställ....

Okej, men tror jag ska chansa då. Har med mig underställ och fleecejacka så i värsta fall får jag använda dom också. Så länge jag inte försfryser fingrar eller tår så har jag inget mot att frysa lite.

Tack för svaret!
 
Om du går in på http://www.temperatur.nu och väljer "egen graf" kan du se hur temperaturerna varit de senaste åren. Om du väljer att titta på augusti för respektive år får du rätt bra upplösning. Tyvärr såg jag bara Abisko som intressant plats, men du kan säkert hitta något bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.