Abisko-Nikkaluokta

Tjena
Jag planerar att vandra padjelantaleden i sommar, en vandring på 10 dagar. Eventuellt måste jag ändra i planerna och gå en vadnring på ca 5 dagar.

Jag funderar då på att gå mellan Abisko-Nikkaluokta. Hur ser det ut med olika etapper på den sträckan och något speciellt som man bör tänka på? Är det en bra & vacker vandring?

Finns det andra förslag på lite kortare turer som man kan vandra?

hälsningar
magnus
 
Inte för jag vill vara sån.... Eller nu vill jag faktiskt det.

Du frågar efter generella svar om den troligen mest diskuterade leden här inne. Är det inte lite lättare att använda sökfunktionen och sen bara läsa. Har du sedan någon specifik fråga angående något vad, tältplats eller vad det kan vara finns det nog massor av folk som gärna står till tjänst och hjälper dig.

/R
 

avslutad210712

Gäst
Tält eller stuga - rätt bra att veta innan man ger förslag :)
 

avslutad210712

Gäst
Egentligen har du svarat själv på din fråga :)

Skall man tälta i närheten av en stuga så blir det rätt naturliga dagsetapper dvs Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Tjäktja-Sälka-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta men då blir det lite längre tur än fem dagar.

Struntar man i stugorna så kan man tänja lite på etapperna. Går man förbi Abiskojaure så finns det tältplatser just där man passerar Siellajokka, lite hårt underlag men fullt möjligt att tälta där. Mellan Abiskojaure och Alesjaure är det lite dåligt med tältplatser innan man kommer fram till där sjön Alesjaure börjar. Mellan Alesjaure och Tjäktja finns det tältplatser hela vägen utom kanske sista delen innan Tjäktja så tälta innan sista lilla stigningen upp mot stugan dvs i princip innan man passerar Sielmajokka. Mellan Sielmajokka och upp till Tjäktjapasset är det dåligt med tältmöjligheter. Sen efter Tjäktjapasset är det i stort sett möjligt att tälta hela vägen ner till Nikkaluokta dock med lite sämre möjligheter nedanför Kebnekaises fjällstation eftersom man då vandrar i fjällskogsterräng.

När jag tältar räcker det inte med ett slätt underlag utan jag lägger också in närheten till vatten i min bedömning.
 
Betänk även att det råder generellt tältningsförbud i Abisko Nationalpark, så inom dess gränser är det bara tillåtet att tälta vid STF-stugorna och vid den iordningställda "campingplatsen" vid Nissonjohka.
 
Jag hade tänk köpa mig en tågbiljett till Abisko Tursitstation och vandra därifrån. Är det bara att sätta sig på tåget och gå av vid Abisko Tursitstation. Hade tänkt bo i stugorna. Med endast sovsäck & torrfoder med mig.

Kostar det något att använda stugorna?

Finns det köksredskap i stugorna?

hur långt är det emellan stugorna? Så man inte står där helt utmattad med 2mil kvar.

Jag har nya känger,men funderara kanske på att ta min störtsköna terränglöpardojer istället.

underställ sovsäck torrfoder mössa, bra ryggsäck, några strumpor, kalsonger. vad mer kan behövas. Tänkte vandra mellan stugorna i 3-4 dagar. Sedan tar jag tåget till Piteå för att hälsa på en kompis...sedan tar vi tåget till Norrköping tillsammans. Några tips?
 
Jag hade tänk köpa mig en tågbiljett till Abisko Tursitstation och vandra därifrån. Är det bara att sätta sig på tåget och gå av vid Abisko Tursitstation. Hade tänkt bo i stugorna. Med endast sovsäck & torrfoder med mig.

Kostar det något att använda stugorna?

Finns det köksredskap i stugorna?

hur långt är det emellan stugorna? Så man inte står där helt utmattad med 2mil kvar.
Det är Svenska Turistföreningen(STF) som driver stugorna.
-Det kostar att bo i stugorna.
-Ja, det finns köksredskap.
-Avstånden varierar, men för de allra flesta är det inga problem att vandra mellan stugorna som lagom dagsetapp.

För ytterligare information kolla STF:s Hemsida: http://www.svenskaturistforeningen.se/

God tur!
 
Okej. Mat att köpa typ bröd mjölk m.m.? Frukost & middag? Finns det. Tyckte det var svårt att hitta sådan info på STF. Då det e första gången, så undrar jag också om man måste boka en sovplats i fjällstugorna innan man vandrar dit

Tack
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.