3 dagarstur i Lunndörrsfjällen från Vålådalen

Hej,

planerar en tredagarstur (nattåg från Stockholm till / från Undersåker) i Lunndörrsfjällen i mitten på september i år.

Har kikat runt på sidan och knepat ihop rutten nedan som görbar att gå med ryggsäck, drygt 20 km per dag. Det förutsätter något sänår lättvandrad terräng, men det verkar det vara baserat på vad jag förstått här i forumet. Jag tänkte ändå dubbelkolla om jag förstått allt rätt, och om någon har tips på förbättringar.

Tack!

lunndörren.jpg

Jag gjorde denna tur för ett par år sedan på 3 dagar och det var lättvandrat.
Nu har jag inte någon erfarenhet av ditt vägval genom Lunndörrsfjällen så jag vet inte hur lång tid det tar att ta sig över bergen som du tänkt, men möjligt är det säkert.

1751880663008.png

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej
Vad jag läst (https://www.utsidan.se/forum/thread...en-lilladoerren-lunndoerren.91369/post-847655) är indre delen av Vuejniendurrie rätt stenig. Kanske hellre vill gå över efter en mer nord-sydlig linje.

Vålån kan bli problematisk att gå över där du tänkt. Jag har gått såhär istället. Men andra har säkert bättre infå om att vada vålån...
Tack! Mycket klokare över Vålån.

Vad menar du med:
Vad jag läst (https://www.utsidan.se/forum/thread...en-lilladoerren-lunndoerren.91369/post-847655) är indre delen av Vuejniendurrie rätt stenig. Kanske hellre vill gå över efter en mer nord-sydlig linje.

Såg också det inlägget, men läste som att den väg jag tar är den han valde:
Längre upp i Vuejniendurrie blir det mer sten, jag gick över nästa pass (vid Saalvantjahke) och det är ganska brant på nordsidan men inte svårt, där var lite av en upptrampad stig som mest gick på grus.

Däremot förstod jag nästa pass ner mot lillådörrendalen som jobbigt.

Förstod jag fel?

Fattade såhär, med pilen som en enklare väg:
Så fattade jag med och menade gå så :) Ser nu att jag ritade annorlunda. Kanske försökte jag pusha rutten ner mot lillådörren som skall vara fint och min hjärna processade om informationen :)

kanske faktiskt kan komma loss i början på augusti också eller istället :) Bra med litet väderflex.

• Gilla
Reactions: Pwe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips