Första utflykten med familjen?

Hej!
Helt ny i detta forum och hoppas ni kan hjälpa mig på traven.

Bakgrund:
Jag vandrade några somrar för ca 15-20 år sen. Det blev lite allt möjligt som Helags med bestigning och en sväng förbi Kebnekaise. Då i form av en grupp med grabbar och allt var lite mer ta det som det kommer.

Nu:
Min snart 5-åriga dotter har uttryckt intresse för naturen och framförallt att tälta och gå på upptäcktsfärder. Detta vill jag självklart ta till vara på och har då insett hur mycket jag saknat vandringen från förr. Jag har köpt ett enkelt tält och lite utrustning till henne för att vi ska kunna testa på att tälta ordentligt i skogen innan något annat planeras men som det verkar på henne nu så är hon taggad. Största problemet är nog dock min fru som inte har något större intresse, men förhoppningsvis kommer detta om jag och dottern bestämmer att vi drar iväg på något :)

Jag skulle vilja åka iväg lite längre och vara borta några dagar på vår semester i sommar.

Frågor:
Vart kan man åka för att få lite fjällkänsla men man kan komma rätt nära med bilen? (vi utgår från skaraborg)
Hur långt kan man begära att en 5-åring orkar gå?
Hur många dagar ska man köra?
Har kollat Grövelsjön, kan det vara något?

Tack på förhand
 
Kul. Men var beredd på en plan B om det blir dåligt väder eller mkt mygg. Så att dom inte blir avskräckta direkt. Ett alternativ kan vara att boka en stuga och göra dagsturer. Eller gå en kort bit upp på fjället, tälta där, och sen tillbaka.

Grövelsjön funkar säkert bra, lite längre söderut finns Fulufjället och Sälenområdet.
 
För en 5-åring räcker det långt med att bara vara ute och tälta, så lägg ingen större energi på att det tvunget måste vara fjällmiljö.
Tälta på tomten är ett äventyr för en 5-åring så gör det enkelt för dej när du väljer vandringsställe, välj ett ställe som du själv tycker om.

Du kan inte begära någonting av hur långt en 5-åring orkar gå. När dom är trötta så vägrar dom att gå.
Utgå ifrån några km/dag, kanske upp till 5 km. Sånt är så individuellt hur dom har utvecklats och om dom ska bära lite av sin packning.

Antal dagar kan vara obegränsat för tycker hon att det är roligt så kommer hon inte vilja åka hem.
Det mesta hänger på dej om hon kommer tycka att det är roligt och du kommer få ha ett extra stort tålamod med att det ofta ska stannas och titta på saker som du har noll intresse av.

Fjällen i Östersund är lättillgängliga med bil och ganska enkla att gå i.
 
Testa Norge, från Skaraborg till Hardangervidda och trakterna kring Rjukan och Tinnsjö är det inte mer än kring 30 mil om ni tar båten mellan Strömstad och Sandefjord som är ett billigt alternativ. I NV änden av Tinnsjö vid orten Atrå kan ni köra direkt upp mot kalfjället via Kalhovd turisthytte och Stegaros/Synken där det går att parkera på flera ställen, tälta och göra kortare eller längre turer och lätta toppbestigningar.
För en femåring är det säkert nog spännande att komma ut i naturen, sova i tält och laga mat på Trangiakök. Börja långsamt och försiktigt så att intresset väcks och kan utvecklas med åldern.
 
Senast ändrad:
Kul. Men var beredd på en plan B om det blir dåligt väder eller mkt mygg. Så att dom inte blir avskräckta direkt. Ett alternativ kan vara att boka en stuga och göra dagsturer. Eller gå en kort bit upp på fjället, tälta där, och sen tillbaka.

Grövelsjön funkar säkert bra, lite längre söderut finns Fulufjället och Sälenområdet.
Det är därför jag gärna har nära till bilen så vi kan åka till första bästa spa om det är dåligt väder eller för mycket mygg. Har du någon koll på hur det brukar vara vid Grövelsjön i juli?
 
För en 5-åring räcker det långt med att bara vara ute och tälta, så lägg ingen större energi på att det tvunget måste vara fjällmiljö.
Tälta på tomten är ett äventyr för en 5-åring så gör det enkelt för dej när du väljer vandringsställe, välj ett ställe som du själv tycker om.

Du kan inte begära någonting av hur långt en 5-åring orkar gå. När dom är trötta så vägrar dom att gå.
Utgå ifrån några km/dag, kanske upp till 5 km. Sånt är så individuellt hur dom har utvecklats och om dom ska bära lite av sin packning.

Antal dagar kan vara obegränsat för tycker hon att det är roligt så kommer hon inte vilja åka hem.
Det mesta hänger på dej om hon kommer tycka att det är roligt och du kommer få ha ett extra stort tålamod med att det ofta ska stannas och titta på saker som du har noll intresse av.

Fjällen i Östersund är lättillgängliga med bil och ganska enkla att gå i.
Jo tack, nu har hon tältat i vårt vardagsrum. Det är snarare att jag längtar efter fjällen eller framförallt att få se något berg som inte är en kulle.

Tack för tips!
 
En bra tumregel när det gäller distans per dag är "1,2-regeln", dvs 1,2*åldern = 6 km i ditt fall. Då undviker man att tulla för mycket på orken och humöret. Den regeln fungerar bra, enligt min erfarenhet, upp till tonåren då dom så att säga har en egen vilja och bestämmer själva.
 
Testa Norge, från Skaraborg till Hardangervidda och trakterna kring Rjukan och Tinnsjö är det inte mer än kring 30 mil om ni tar båten mellan Strömstad och Sandefjord som är ett billigt alternativ. I NV änden av Tinnsjö vid orten Atrå kan ni köra direkt upp mot kalfjället via Kalhovd turisthytte och Stegaros/Synken där det går att parkera på flera ställen, tälta och göra kortare eller längre turer och lätta toppbestigningar.
För en femåring är det säkert nog spännande att komma ut i naturen, sova i tält och laga mat på Trangiakök. Börja långsamt och försiktigt så att intresset väcks och kan utvecklas med åldern.
Har inte ens tänkt på Norge. Detta måste jag ju kolla upp. Vi har pratat om att ta någon semester till Norge tidigare, innan dottern kom på tält.
 
En bra tumregel när det gäller distans per dag är "1,2-regeln", dvs 1,2*åldern = 6 km i ditt fall. Då undviker man att tulla för mycket på orken och humöret. Den regeln fungerar bra, enligt min erfarenhet, upp till tonåren då dom så att säga har en egen vilja och bestämmer själva.
Tack för tipset. Jag tänkte att vi ska göra några småutflykter när temperaturen kryper lite uppåt, så får jag se vad hon står ut med.

Jag tar tacksamt emot tips på grejer att göra längs vägen också för henne. Kikare och Lupp har jag skaffat sen tänker jag kanske några små böcker om fåglar och kryp. Något annat förslag?
 
Det där med att få "se något berg som inte är en kulle" kan vara förlösande också för din dotter.

Barn är olika. Att traska på plattan, plocka kottar och tälta i hemmaskogen var toppen för min ena dotter. ´Den andra blev gärna "trött" av sådant efter ett par hundra meter. Tills hon fick komma upp i "riktiga" berg med dånande vattenfall och vassa bergstoppar, pulsa i snöfält och klättra i branta sluttningar. Jag insåg detta när vi var i Tatra; det "trötta" barnet var knappa 6 år och jag hade full sjå att försöka hänga med :).
Hennes första fjälltur året därpå planerades utifrån den insikten - mer detaljer här.

Norge är tacksamt på samma sätt. Man kan t ex stiga av Bergenbanan i Finse, mitt uppe på kalfjället med massor av korta fina turer i alla riktningar, och den fina fjällstationen som backup för skitväder och/eller "trött"-syndromet.

Jag tyckte också det var betydligt skönare att åka tåg med små barn, än att stuva in dem i bilen ens för kortare resor. Tågresan blev en del av äventyret i stället för en transportsträcka.
 
Du har redan fått bra med tips och då mitt bästa tips, Finse med tåg, redan är nämnt så får du ett annat:
Jotunheimen är enkelt att nå med bil. Ni kan åka längst med vägen genom Jotunheimen och låta dottern bestämma var ni ska parkera. Bara att gå lagom långt, kanske så att ni har en "kulle" mellan lägerplatsen och vägen, alltid skönt att slippa se väg när man är i naturen.
Givetvis finns det massa extra spektakulära vyer att söka upp i Jotunheimen men för en kort första tur är det kanske lika bra att hålla det simpelt.

Det finns gott om stugor och liknande ifall vädret skulle vara oväntat dåligt. I sådana stugor så kan det ofta vara en hel del barn att leka med också så det behöver inte vara katastrof med dåligt väder heller.

Det finns massor av andra områden i Norge med liknande förutsättningar men Jotunheimen är "nära" och enkelt och absolut fint nog.

Jag var där med bil under en regnig vecka förra sommaren. Jag orkade inte med så mycket regn så jag kollade på yr.no och valde "rätt sida om berget" för att få nästan uppehåll på just mina småturer. Det finns många väderförhållanden på liten yta där. Men bäst är nog att bara ta vädret för vad det är. Om det regnar kan man spana efter regnbågar. :)

Kör ni genom hela Jotunheimen så ni kommer ut vid Sognefjorden så hittar ni väldigt spektakulära vyer där också. Inte lika enkelt att vandra pga att all mark lutar kraftigt men kul att titta på även för yngre barn.

Lycka till!
 
Kanske inte optimalt att ge sig ut i fjällen med en 5-åring som tydligen inte har provat friluftsliv tidigare, i synnerhet som dina ega erfarenheter ligger 15 - 20 år tillbaka i tiden. För en 5 åring är det oftast ett spännande äventyr att tälta på gräsmatta hemma och/eller i närmsta lämpliga skog. Kanske t o m på en campingplats med basutbud av faciliteter (och då menar INTE lyxcampingar med en massa stjärnor).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.