Tips och trix Locus map hösten 2022

Inspirerad av Tangos tråd om Bengt Nolängs kartor i Androidsystemet för Orux och Locus mål började jag pula med Orux på min padda. Bar sig inte bättre än att jag suddade kartfilen för Topografiska kartan och lyckade inte återställa funktionaliteten och efter ett par timmar i går kväll gav jag upp och laddade ned gratisversionen av Locus map och med hjälp av en pc samt tipset https://www.utsidan.se/forum/thread...-pa-androidmobil-med-sdkort.93999/post-890897
så fungerade det. Tack för vägledning HasseQ.

Locus map verkar glädjande nog vara mer intuitivt än Orux.

Jag undrar om ni har erfarenhet av att ladda ned onlinekartor från webben och använda Locus map offline. Se tipset
Är det smidigt med in och utzoomning etc?

Andra varianter på offlinekarta till Locus map 4 you?

Jag har en gammal version av Android dvs 7.0 innebär det att jag kan använda offlinekartor sparade på minneskortet eller är den möjligheten numera stängd?

Thure
 
En trevlig funktion är att lägga in ett färdspår från GPS i Locus. Jag använder Garmin Connect i Android och där går det inte att exportera gpx-filer men det går om man loggar in på webben då dyker kugghjulet upp i högra övre hörnet det finns inte när man använder appen. Använd länken https://connect.garmin.com/modern/

Thure

Dagens vandring nedan. Tror att kartan blir lite skarpare i Locus än i Orux.

Screenshot_20220911-145936.png
 
Senast ändrad:
Javisst Thure, det går bra att lägga kartorna på SD-kortet men då måste du gå in på Locus Inställningar/Diverse/Standardappar/ Ange anpassade underkataloger och ange "maps/-mapp Du måste troligen använda en extern filhanterare om du flyttar Oruxkartor eftersom det är två filer. Jag har testat på en platta med Android 5.0.

Beträffande kartor att ladda ner så tycker jag att Örnsätrarns kartor (Fjällkartan, Terrängkartan och Topografiska kartan) räcker till. Annars har jag Norge och Finland också om någon behöver det.
 
Jag glömde skriva i inlägg 2# att gpxfilen hamnar i nedladdade filer. Stäng aktuella navigationsprogram klicka på gpxfilen och välj att öppna med Locus.

Tack Fjällkjell får bli något jag labbar med vid ett senare tillfälle.

Min aktuella frågeställning är en interrailresa till bl a alperna med vandringsinslag. Vore händigt att använda en av kartorna som finns på nätet fast med ett litet område med zoommöjlighet, kan bli dyrt med onlinesurfning på kartor i varje fall i Schweiz.

Thure
 
Kostnadsfra topografiska kartor över Schweiz finns att ladda ner om du öppnar karthanteraren, trycker på plustecknet nedtill och väljer "Ladda ner offline-kartor.
 
Som bas använder jag alltid locus egna "LoMaps" nedladdade från locus store i appen så kan man köra offline. Kostar nog några kronor men ingår om man har premium.

Sen beroende på var man är använder jag olika kartor, i Sverige, Terrängkartan och Fjällkartan.

I just Schweiz är swisstopo kartorna överlägset bäst, vilka man kan ladda ner gratis per region från locus store, men jag brukar bara ladda ner dessa över de regioner där jag ska röra mig i berg eller så och sen använda LoMaps som bas för resten av landet.

Om man har premium kan man köra offline routing vilket kan vara smidigt för att räkna ut hur lång tid sträckor tar att vandra/skida/cykla också.

Men som tips över min favorit-funktion som är "Image map calibration", alltså georeferera bilder och lägga som overlay på kartan. Jag brukar göra det med orienteringskartor men även kartor över vissa berg som finns med bättre detaljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
coolmarcus Bra GPS för globalt bruk? TIPS önskas! :) Navigering 6
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
Deltidseremiten GPS-tips önskas Navigering 21
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
rogge88 Tips, skapa bird view i gps, telefon mm. Navigering 0
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
Chimalli Vill ha gps-tips för inköp Navigering 9
jowi7991 Tips på GPS grunder Navigering 8
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
DK13 Tips på mångsidig gps Navigering 12
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
nullebulle tips på navigator Navigering 7
AfTech54 Gps plotter tips Navigering 14
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
niiska tips på gps tack!! Navigering 3
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
jonasolof Några tips om Royaltek BT GPS 2001 Navigering 0
PR 276C ver. 3.00 - tips för att gå runt bugg Navigering 1
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
3313 Tips om kartprogram. Navigering 1
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4
musse_65 Gps tips till semestern tack.. Navigering 4
lnorlander Tips på GPS till bilen? Navigering 0
travelcamel Tips för alla med US ver. av Meridian Basic Navigering 0
travelcamel Hett tips... Navigering 7
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
lod Kommproblem på bärbara -tips! Navigering 0
lac Tips om GPS Navigering 2
clindh Tips: vattensäkert rivtåligt skrivarpapper Navigering 4
KM Tips på bra programvaror till Garnin 12 XL Navigering 1
Tips om GPS Navigering 0
thureb Trix med hantering av gpxfiler från Forerunner 310XT Navigering 21
kave Hitta.se friluftskarta i Locus Navigering 8
Moga Orienteringskartor i Locus? Navigering 8
errbe Locus map pro Navigering 7
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.