Soulo RL vs BL

Hej, kanske dubbelpostar, ber om ursäkt isf men är lite nyfiken på vad utefolket anser om Hillebergs nya Soulo BL. Värt vikten om man jämför med deras RL?

Har ett Enan men är ute efter ett kraftigare enmanstält, har haft Unna men är sugen på att testa Soulo:t.

Kommer användas (året runt) på öarna på västkusten och i inlandet och någon (vår-sommar-höst) vandring norröver per år

Så, 10mm stänger, bättre (?) Tältspik och kerlon 1800 plussar på 400gram. Skippar man footprint så är viktökningen ca 200.

Tänker nog köpa ett mesh innertält då prognosen visar hyfsat väder.

Lite input innan jag trycker på köpknappen uppskattas! :)
 
Har inte provat någon av dessa. Men BL är väl avsedd för svåra expeditionsförhållanden, snö & storm. Det verkar onödigt för en vanlig användare.
 
Så är det ju. I min värld är även Soulo RL ett tält som står emot det mesta.

Kanske är det vetskapen att man ändå har det starkaste (?) tältet som skänker visst lugn om (när) man väl hamnar i blåsväder.

Tänker också att livslängden förlängs med mer stadiga material.

Kring femhundringen extra i pris känns ganska humant när stänger och spikar, om man nu vill uppgradera, går på kring 2000...

Dessutom kanske det bättre komplementerar mitt Enan.

Många funderingar..

Har iaf nu ett BL på väg hem, i sand så det blir också nytt, får testa att slå upp det innan, känna/klämma lite så hoppas jag jag får insikt...
 
Har haft mitt gröna Soulo i 12 år nu och skaffade även efter några år 10mm stänger från Finland. Ett supertält när det brallar på men i ärlighetens namn, inte nödvändigt om man skippar vinter och snö. Det har i 95% av fallen varit onödigt TUNGT att bära på och kommen till åren använder jag nu ett Helsport Superlight 1-2 som bärs i en Exped Lightning 60 säck. Räcker för en veckotur.
 
Tack för input och ja, vikten är ju lite av ett problem, men då jag ändå söker ett tält för alla säsonger så är det inte överdrivet mycket. Tänker att man ändå hamnar på minst 2 kilo för ett stadigt självstadgande tält. Eller finns det fler alternativ (förutom Unna:t då och då ligger man ändå närmare 2,5)

Hade ett ringstrind 2 ett tag men kom aldrig överens med det. SL versionen är kanske bättre.

Men i ditt val av rygga håller jag med, kör en lightning 45 som sommarsäck, är mycket nöjd med den. :)
 
Hade ett BL men sålde efter ca 10 nätter. Tyckte det var väl trångt och fick väldigt mkt kondens. Men vill man ha ett extremt stormsäkert tält som kan sättas upp nästan var som helst är det ett bra alternativ. Skulle bara köpa BL om syftet är att tälta i extremt exponerad terräng vintertid(högalpin). Annars räcker nog RL. Soulo är inget bra vintertält enligt min mening. Ventilationen skyddar dåligt mot snödrev och man får galet med kondens.
 
Tack för bra input. Har förstått attkondensen är ett (för vissa) problem. Skulle ni säga att just BL soulo är mer benäget till kondens än ett RL? -bör ju rent logiskt vara samma då yttertältet inte andas i vilket fall?

Funderat på att införskaffa ett innetält i mesch men det bör ju inte lösa kondensproblemet iom att den hamnar på yttertyget utan kanske då bara förvärrar detta då du inte är skyddat av ett fuktavvisande innertält. Å andra sidan blir det kanske svalare i tältet vilket i sig leder till mindre temperaturskillnad ute/i tältet.

Kanske är ett RL inkl footprint ett bättre alternativ...
 
För att minska kondens så måste det vara bra ventilation. Dvs en del av den fuktiga & varma luften måste kunna smita ut ur tältet och ersättas, underlättar om det blåser lite. Då kan det ju istället bli lite kyligare i tältet.
 
Tack för bra input. Har förstått attkondensen är ett (för vissa) problem. Skulle ni säga att just BL soulo är mer benäget till kondens än ett RL? -bör ju rent logiskt vara samma då yttertältet inte andas i vilket fall?

Funderat på att införskaffa ett innetält i mesch men det bör ju inte lösa kondensproblemet iom att den hamnar på yttertyget utan kanske då bara förvärrar detta då du inte är skyddat av ett fuktavvisande innertält. Å andra sidan blir det kanske svalare i tältet vilket i sig leder till mindre temperaturskillnad ute/i tältet.

Kanske är ett RL inkl footprint ett bättre alternativ...
Har haft RL tidigare och har nu BL. Det är ingen skillnad alls tycker jag. Detta är ju svårt att generalisera om eftersom alla hanterar sin utrustning efter eget huvud, men själv har jag aldrig upplevt att Soulo RL/BL har problem med kondens.

Jag gillar BL eftersom det är lite stabilare (även om RL är väldigt stadigt också) och jag vet att tältet klarar allt och lite till under fler år än RL-varianten (vävarna). Använder mitt året runt och en del på vinterfjället också. Får in en liten pulka i absiden :).

//J
 
Jag har nu testat mitt BL i några nätter ute på öarna utanför Göteborg, gillar det skarpt. Har blåst en del & inte varit kallt så har haft noll kondensproblem. Har vissa nätter höjt upp duken något genom att lägga en flaska mellan mark & duk för att på så vis öka på luftcirkulationen något.

Det är väldigt stabilt och det ger ju trygghet att veta att det klarar av det mesta vädermässigt. Förvånansvärt mycket plats ändå, både i innetältet och i absiden. Har inte haft några problem att laga mat & förvara utrustning i absiden. Jämför här med Unna som jag haft innan. Dessutom är det riktigt snyggt!

Har bytt till lättare staglinor (HB YL från en tarp 5) & till lättare spik vilket sänkt vikten till 2,5kg. Skulle jag införskaffa ett mesh inner så skulle det sänka vikten till 2,4 om viktangivelserna för det stämmer, alltså samma vikt som ett Soulo RL. Sen om man ska ut i riktigt stökigt väder eller vandra på fjället höst/vinter så kan man ju komplettera med dom spikar/staglinor man anser behövas.

Så håller med Joru ovan, tryggheten och att det förmodligen håller längre gör det värt att välja BL över RL, iaf för mig.

Sen trillade över ett Niak på blocket i veckan så kanske är ett mesh inner onödigt, får se.

Ser fram emot många nätter i tältet kommande år och skulle min uppfattning om det ändras så skriver jag nog någonting här, det kan väl kanske förhoppningsvis hjälpa någon..

Allt gott / David

20220707_165940.jpg
 
1800 väven har den stora fördelen att den är tystare än de tunnare vävarna. H-berg av alla klasser och en hel del andra tält och Kerlon 1800 sover jag bäst i när det blåser hårt. BL Soulo ska väl ha den väven som jag förstått det. För mig som är nära 2 meter dock det tältet för litet, tyvärr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.