Liggunderlag, skumplast - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-01-02, 15:02
andersmossing andersmossing är inte uppkopplad

Liggunderlag, skumplast

Bäste forumdeltagare,

Så här när vintermörkret ligger tungt över grannskapet sitter jag och funderar på liggunderlag. Mitt uppblåsbara med pyspunka ska ersättas med ett skumplastunderlag hade jag tänkt, och funderar på hur man egentligen ska fundera.

Det gäller främst sommarcamping, möjligen sen vår eller tidig höst. Motivet till att lämna uppblåsta varianter är dels att minimera risken för punka, plus att jag vill kunna använda det smidigt vid raster. Vikten är också av vikt, liksom priset.

Just nu finns några spår:

Dyralternativet, Thermarest Ridgerst Solar verkar vara så komfortabelt som det blir på ett skumplastunderlag. Dock tycker jag det är skrämmande mycket pengar för en till synes ganska enkel produkt.Visst hrár jag slantarna men jag känner mig lurad, de kan inte kosta många kronor att tillverka.Och hur skrymmande är den egentligen? Vad har vi för diameter ihoprullad?

Snikalternativet är att köpa en fulkopia från Kina. Kostar 200 bagare. Vad kan vara sämre? Det är ju en enkel produkt?

Äggkartongsalternativet, Z-lite verkar ju vara mindre skrymmande, men hur är det med hållbarheten? En del tycks mena att det tappar spänsten och blir mindre komfortabelt efter ett tag. Och det är inte riktigt lika komfortabelt, eller? Även här finns fulkopior, ett från Urberg (outnorth) och givetvis från Kina med silverbjäffs på.

Dumsnålalternativet är att springa till Rusta och köpa två billiga liggunderlag. Men vad tror vi om komforten där?

Vad ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när det är så här?

Anders
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 15:35
titantomten titantomten är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av andersmossing Visa inlägg
Det gäller främst sommarcamping, möjligen sen vår eller tidig höst. Motivet till att lämna uppblåsta varianter är dels att minimera risken för punka, plus att jag vill kunna använda det smidigt vid raster. Vikten är också av vikt, liksom priset. Anders
Jag har (och har använt) både RidgeRest och Z-lite. RidgeRest är bekvämare att ligga på, visst, men Z-lite är väldigt praktiskt. Om du ska ta en paus sittande är det grymt enkelt att bara vika ut två sektioner av Z-lite och sitta på, eller vika ihop hela i flera lager med två sektioner i varje lager, så att det blir som en låg pall, eller flippa ut hela och sitta flera bredvid varandra. Ett vanligt liggunderlag (och RidgeRest ) rullar ut sig om du bara vill åt en liten yta att sitta på... En skitsak, visst, men med Z-lite har du fler möjligheter. Även att packa liggunderlaget är lite enklare med Z-lite, man kan vika det fyra + fyra och remma fast det baktill på ryggan typ.
Jag har ett tunt billigt no-name närmast backen om jag ska sova på stenar/pinnar och Z-lite på det. Det finns ju nya Z-lite att köpa om du nöter ut det
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 15:40

Citat:
Ursprungligen postat av titantomten Visa inlägg
Jag har (och har använt) både RidgeRest och Z-lite.
Man tackar, man tackar! En fråga, hur funkar dessa för sidoliggare? En personlig preferens kanske, men har du en åsikt tar jag tacksamt emot dem.

Det ridgerest du har, vilken modell är det? Det finns olika tjocklekar har jag förstått.

//A
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 15:42
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Jytsk eller bygghandeln är två andra leverantörer...

Dubbla FMs sover man bra på och vikten 900g är OK men de fyller rejält, även 4 vikta.

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 16:09
qy qy är inte uppkopplad

Jag är sidliggare och har ett Z-lite som jag tyckte var oväntat bekvämt, det bekvämaste cellplast jag har haft. Har dock aldrig haft RidgeRest så jag kan inte jämföra med det.
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 17:31
joanna joanna är inte uppkopplad

Z-lite sen väldigt länge, magsovare + ett kläd-kudde eller motsv. markbula under höfterna. Sovit mycket på småsten och klippa, även utan tält Tycker de hållit bra på de premisserna, men det varierar rimligen med användarens kroppsvikt och sovsätt.

En otippad fördel med "äggkartongen", och antagligen andra underlag med tillräckligt mycket reliefmönster, är att kondensen samlas i "groparna", i stället för att tryckas in i sovsäckens undersida. Bara att skaka ut på morgonen, i bästa fall i form av is

Vikningen är som påpekats en fördel, men även vanliga släta underlag går det att själv forma vikanvisningar i.
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 18:23
Calexico Calexico är inte uppkopplad

jag hade Z-lite, men fick lika ont i ryggen av det som ett vanligt, så jag sålde det vidare och köpte en luftmadrass istället (exped hyperlite). Får fortfarande ont i ryggen om jag ligger för länge, men ändå betydligt bättre än cellplast och sånt.
Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 19:17
nermander nermander är inte uppkopplad

Jag hittade ett Z-rest på loppis för 50 spänn. Jag har delat på det (inte på mitten dock, tror att det är 6 sektioner i biten jag använder), så kombinerar jag med ett tunnt "Jyskunderlag" (sorten som väger 160 gram).

Z-rest får ligga under bålen, där man har högst tryckt mot marken, sen fyller Jysk-underlaget ut under fötterna (mest som isolering där).
Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 09:45

Tackar för svar allesammans! Ett ridgerest av största sorten lockar. Är bara fundersam över packvolymen. Å andra sidan verkar z-lite ha många nöjda användare. Svårt...

Tag en funderare till, men snart blir det affär!
Anders
Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 10:05
Dania Dania är inte uppkopplad

Ursäkta att jag blandar mig i men har själv funderingar att få nytt underlag och har svårt att förstå priserna.

Det skrivs mycket bra om Z-lite men den kostar fortfarande nästan 400 SEK, är Urbergs motsvarande produkt "Sleeping Mat" så pass mycket sämre än Z-Lite att den inte är värd priset?
Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 10:30
Grahniskogen Grahniskogen är inte uppkopplad

Kör dubbelt!

Jag är sidosovare och behöver luftmadrass, just nu en NeoAir. Till den beställde jag just en 4 mm Evazote-matta att ha som skydd under luftmadrassen och som rastunderlag. 1*2 m, kan kapas ned eller vikas dubbel vid behov. Finns också tjockare Evazote-underlag på extremtextil.de som kan funka utan andra komplement. Det är samma produkt som Exped Doublemat men 500 kr billigare.
Svara med citat
Gammal 2018-01-03, 10:46
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Dania Visa inlägg
Ursäkta att jag blandar mig i men har själv funderingar att få nytt underlag och har svårt att förstå priserna.

Det skrivs mycket bra om Z-lite men den kostar fortfarande nästan 400 SEK, är Urbergs motsvarande produkt "Sleeping Mat" så pass mycket sämre än Z-Lite att den inte är värd priset?
Det är ju svårt att veta utan att ha provat. Jag hittar inte ens att de anger R-värde. Det går ju garanterat att tillverka ett lika bra liggunderlag till det priset. Det går ju lika garanterat att till en ännu billigare peng tillverka ett liggunderlag som ser ungefär lika ut men som har sämre R-värde, som håller sämre och som snabbt börjar ta åt sig lite fukt. (Z-lite har ganska bra R-värde för den vikten för ett cellplastunderlag.)

Här verkade någon inte så nöjd:
https://www.bergfreunde.se/urb ... iggunderlag/
Det verkar vara samma fast de anger en annan vikt.

Prova! (Och berätta gärna här hur det gick.)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.

Logga in