Hej då Haglöfs.

Köpte en Barrier Jacket i deras nyöppnade butik på premiären den 17/9 och efter lite prövande och testande (dock oanvänd) av olika kombosar kändes det som att jag ville ha en storlek mindre och gick för att byta, men icke sa nicke, utan de där medhängande lapparna gick det inte.

Är det rätt? Eller var det tidstjuv jag mötte?

Oavsett så, ajöken.
 
det inte als rätt.
they have those tags and it takes 3 seconds to put them back on.

du har ju rätt att åter köp för 30 dagar.

ingen bra början för deras nytt butik.
är det en finn butik?
 
Kanske rätt, kanske fel ...

...
Är det rätt? Eller var det tidstjuv jag mötte?

Oavsett så, ajöken.

Underligt ...

Alltså rent spontant tycker jag att man skall ha bytesrätt under förutsättning att varans skick inte är påverkad, vilket det verkar in detta fall.

Däremot, om nu denna affär hade något finstilt skrivet som man dessutom underrättar köparen om, att man endast får byta om följande saker är uppfyllda: A, B och C osv osv
Då har affären rätt, annars inte.

Däremot igen, vet jag inte om man kan "friskriva" sig från bytesrätt vid olika situationer.

Hur som helst, jag hade också sagt upp bekantskapen med affären.
 
De har rätten på sin sida.

Att du får lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den (dvs med lappar - de ska kunna hänga jackan på en galge och sälja den på en gång) är något de bjuder på, inte något lagstadgat. Att man låter lapparna sitta kvar tills man har bestämt sig tycker jag dessutom är sunt förnuft.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Men att de har rätten på sin sida betyder ju inte att de gjorde rätt i det här fallet.
 
Alltså rent spontant tycker jag att man skall ha bytesrätt under förutsättning att varans skick inte är påverkad, vilket det verkar in detta fall.

Däremot, om nu denna affär hade något finstilt skrivet som man dessutom underrättar köparen om, att man endast får byta om följande saker är uppfyllda: A, B och C osv osv
Då har affären rätt, annars inte.

Däremot igen, vet jag inte om man kan "friskriva" sig från bytesrätt vid olika situationer.

Butiker har ingen skyldighet alls att ge bytesrätt eller öppet köp.
 
Surt men jag låter lappar och annat sitta tills jag är 100% säker på att jag ska ha varan. Det där med att de skulle ha såna lappar på lager och tar tre sekunder att sätta dit dem stämmer knappast. Jag har jobbat i butik under 10 år med TV/Radio när jag pluggade. Det var alltid mycket enklare om varan var exakt som ny vid retur. Jag skulle undra över varför en jacka saknar lappar själv.

Som personal hade jag nog klurat på om man inte kunde ta lapparna från den andra jackan och flytta till den du byter in (och sätta en prislapp över stoleken). Tipsa dem och försök igen!
 
Underligt ...

Alltså rent spontant tycker jag att man skall ha bytesrätt under förutsättning att varans skick inte är påverkad, vilket det verkar in detta fall.

Däremot, om nu denna affär hade något finstilt skrivet som man dessutom underrättar köparen om, att man endast får byta om följande saker är uppfyllda: A, B och C osv osv
Då har affären rätt, annars inte.

Däremot igen, vet jag inte om man kan "friskriva" sig från bytesrätt vid olika situationer.

Hur som helst, jag hade också sagt upp bekantskapen med affären.

Ingen påverkan mer än att den har existerat, dvs blivit några dagar äldre.

Det som står på kvittot är:

Öppet köp/bytesrätt 30 dagar Gäller endast varor köpta i Haglöfs butik i Stockholm. medtag kvitto.
 
Han har nog slängt samtliga fina fyrfärgslappar som brukar hänga med en jacka (med info om ev. GTex och så vidare). Såna är jag väldigt säker inte finns att tillgå eller printa på enkelt sätt.

Hmm.

Hmm
- gå utt i lagret till ettiiketskrivaren,
- Leta reda på rätt artikelnummer
- Knappa in artickelnummret
- Trycka på knappen och skriva ut etiketten.

= 3 Sekunder - jovisst ;)
 
Brukar behålla ...

...
Att man låter lapparna sitta kvar tills man har bestämt sig tycker jag dessutom är sunt förnuft.
...
Men att de har rätten på sin sida betyder ju inte att de gjorde rätt i det här fallet.

Jag brukar ta för vana att spara allt som finns med en vara som jag köper, just för att undvika incidenter av denna typ. På det sättet vet jag att jag från min sida åtminstone gjort vad jag kan för att ett eventuellt återköp/byte skall gå så bra som möjligt.

Jag förstår om en affärer inte vill ta tillbaks en vara om inte alla pappers-taggar finns med. När det gäller mig själv, om jag tex köper en vara, så tar jag alltid den vara som har pappers-taggar jmfrt med samma vara som ligger/hänger bredvid som inte har dessa pappers-taggar.

Ja jag vet, att det är en produkt jag köper och inte pappers-taggarna i sig, däremot så funderar jag alltid i butiken om jag ser en otaggad-vara, vad den varit med om och varför den hänger där ...

Ja jag vet fortfarande att det inte behöver betyda att varan är sämre, däremot så sitter det lite i huvudet på mig...
:)
 
Köpte en Barrier Jacket i deras nyöppnade butik på premiären den 17/9 och efter lite prövande och testande (dock oanvänd) av olika kombosar kändes det som att jag ville ha en storlek mindre och gick för att byta, men icke sa nicke, utan de där medhängande lapparna gick det inte.

Är det rätt? Eller var det tidstjuv jag mötte?

Oavsett så, ajöken.


Har du levt i nåt reservat, helt å sido satt från civilisationen, dom senaste 30åren? Man ska ju vara bra insöad för att inte ha observerat att alla lappar, kartonger etc alltid måste medfölja vid en ev retur. Jag har inte sett en enda affär som inte tillämpar dom kraven. Anledningen är väl helt uppenbar..
 
Att du får lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den (dvs med lappar - de ska kunna hänga jackan på en galge och sälja den på en gång) är något de bjuder på, inte något lagstadgat. Att man låter lapparna sitta kvar tills man har bestämt sig tycker jag dessutom är sunt förnuft.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Men att de har rätten på sin sida betyder ju inte att de gjorde rätt i det här fallet.
Om butiken har LOVAT dig öppet löp (tex skrivit det på kvittot, eller anslag i butiken) så har du rätt till Öppet köp.
Men har butiken inte lovat dig öppet köp så gäller inte reglerna för öppet köp.

Öppet köp är frivilligt från butikens sida och ska absolut inte blandas ihop med ångerrätt som gäller vid distanshandel (postorder, Internet)

I båda fallen gäller dock att varan ska vara i försäljningsbart skick (till fullpris). Med tanke på att folk inte ens väljer ett bläddrat exemplar av en kvällstidning så gäller det att varan är extremt felfri. Absolut inte skadade etiketter eller trasigt emballage.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.