Antarktis och Chile med barn

Vi tänker åka till Antarktis nästa år i januari med vår dotter som kommer att vara 1,5 år då.
Vi ska åka båt från Puerto Montt i Chile, och åka längs hela kusten ner till Eldslandet, och sen vidare ner till Antarktis där vi är i 4 dagar sen tillbaka till Eldslandet till Ushaia, där vi går av båten. båten är en stor norsk Hurtigruten-båt m/s Nordnorge, så själva båtresan är nog inga problem. Hela resan tar 17 dagar.
Vi kommer bitvis att transporteras i gummibåtar och behöver en överlevnadsdräkt till henne. Funderar på om vi kan sy en själva i vattentätt material, typ GoreTex, men det är ju inte så lätt att sy och så ska ju sömmarna tätas också. Är det nån som vet om det finns sådana dräkter till barn, typ sådana som långseglare har?
Eller nåt annat tips?
Vi ska också besöka Santiago i Chile och tänkte åka upp en bit i Anderna, till ca 3500möh. Är det någon risk för ett så litet barn att vistas på den höjden?
Gärna fler tips på kläder och utrustning som hon kan behöva på en sån resa.
Tacksam för tips hälsar Annette
 
Med risk för att låta tjurig:
Kanske överdriver jag också, har aldrig varit där.
Åka en stor båt är nog inga problem med en 1,5-åring, de knatar omkring och rota i saker lika bra på en "finlandsfärja" som hemma. Det roligaste ett litet barn gillar är att röra på sig, sitta still är pest. Jag skulle kolla om båten är rökfri, men det beror ju på om man tycker rök är farligt eller ej.
Transporten i gummibåt är jag dock mycket tveksam till; är den längre än tio minuter så får ni räkna med att hålla fast en ålande, gallskrikande unge. Eftersom det krävs överlevnadsdräkt antar jag att det finns en risk att ramla i iskallt vatten. Barn klarar kyla mycket sämre än vuxna. Om barnet plurrar, hur ser räddningsaktionen ut? Får små barn följa med på det? Kanske iskalla vågor sköljer över båten - det skulle inte jag utsätta mitt barn för. En överlevnadsdräkt ser ut ungefär som en torrdräkt som dykare har (kolla i en dykaffär), en sådan snor få människor ihop själva. F.ö. är _inte_ goretex vattentätt!
Har ingen aning om höga höjder och barn. Har varit uppe på 3500 möh själv och då var guiden noga med att man skulle vara frisk och ha ett friskt hjärta.

/Stina
[Ändrat av cykelstina 2004-02-13 kl 15:03]
 
Resa för gamlingar...

Vi har förhört oss en del om transporten i gummibåtarna och många av resenärerna är gamla åttiåriga tanter och gubbar, de är i allmenhet svårare att transportera än en mamma och en pappa med en 1,5 åring. Denna kryssning riktar sig kanske inte till de mest hängivna antarktisbesökarna; de söker sig nog till betydligt mindre fartyg, som har ett annat upplägg med längre och tuffare gummibåtstransporter. Hade vi inte haft barn, skulle vi mycket hellre åkt med en sådan arrangör typ Polar Quest, men eftersom vi nu är i den situationen att vi har ett litet barn, så valde vi att åka "lyxkryssning" dit just med tanke på att om "gamla Agda" klarar gummibåtstransporten, så är den även OK för ett litet barn. Vår researrangör hade inget att invända, givetvis är allt på egen risk, men researrangören förklarade att det brukar vara många äldre med på resan (de kan ju ibland vara smidiga som kassaskåp!).
Vi ville se Antarktis, vi har drömt om detta i många år och sparat i 15 år till detta, så nu ska det bli verklighet!
Men egentligen är det hela södra chiles kust som utgör huvuddelen av resan, och jag kan tänka mig att det är en fantastiskt fin resa.
Orsaken till att vi vill att vår lilla dotter ska ha en vattentät dräkt på sig är ju att vi verkligen vill vara på den säkra sidan om något skulle hända. Det finns ingen krav på överlevnadsdräkter, och jag tror att om man ramlar i detta minus engradiga vatten, så är klarar man sig inte särskilt många minuter i vattnet även om man är vuxen. Vi funderar själva på att ta med oss egna dräkter.
Alltså bara en extra säkerhet.
Arrangören tar inte ut passagerarna om det finns risk för översköljande sjö, med tanke på passagernas höga medelålder...
Vi är själva inte helt ovana; 15 års gemensam erfarenhet med både ett stort antal 3-veckors vintertältningar i Sarek, kajakexpeditioner till Grönland och mycket mycket mer, så vi är inte så oroliga för att klara av att ta hand om henne på den här resan...
Men jag tror nog att två helt friluftsnovisa föräldrar skulle ha betydligt svårare att fixa detta...
Det jag ville ha tips på i detta inlägg var just tips om överlevnadsdräkter, inte någon annans åsikt om vårt beslut att ta med vårt barn till Antarktis.

Hälsar<Annette>
 
Re: Resa för gamlingar...

Beklagar om jag trampade på tårna...
Jag tolkade ditt inlägg som att överlevnadsdräkt var obligatoriskt, inte någon extra säkerhet som ni lagt till. Däremot ser jag fortfarande inte hur man kan göra en överlevnadsdräkt av ett material som inte är vattentätt.
Sedan får ni väl ge er ut ofta för att se hur ert barn gillar att vara still och hur ni distraherar henne när hon blir uttråkad. Ett barn behov att röra på sig ökar dramatiskt när de lärt sig att krypa resp. gå.
Vår son ville gå konstant från det han var tio månader till knappt två år. Om han hade inte respekt för något. Var han tvungen att sitta still ville han ha något att pilla med eller titta på och ofta funkade det bara 10 minuter. Jag vet barn som varit mycket rörligare och även mer stillasittande än han, så det beror ju på individen.
/Stina
 
cykelstina; sa:
F.ö. är _inte_ goretex vattentätt!

Gores membran stoppar såvitt jag vet för i alla fall 2000 mm vattenpelare, vilket brukar vara den gängse normen för "vattentätt". Så länge man inte befinner sig mer än 2 meter under vattenytan bör GorTex alltså vara fullt tillräckligt (under förutsättning att det inte är skadat).
 
nermander; sa:
cykelstina; sa:
F.ö. är _inte_ goretex vattentätt!

Gores membran stoppar såvitt jag vet för i alla fall 2000 mm vattenpelare, vilket brukar vara den gängse normen för "vattentätt". Så länge man inte befinner sig mer än 2 meter under vattenytan bör GorTex alltså vara fullt tillräckligt (under förutsättning att det inte är skadat).

GoreTex är väl (i pricip) performerad plastfilm, då borde vattnet kunns tränga in. Att det funkar som regnplagg beror väl på att regndroparna är större än hålen och att människan i kläderna svettas och påverkar membranet innefrån? Sitter/ligger man på något vått träcker det in ganska snabbt tycker jag.

/Stina
 
cykelstina; sa:
GoreTex är väl (i pricip) performerad plastfilm, då borde vattnet kunns tränga in. Att det funkar som regnplagg beror väl på att regndroparna är större än hålen och att människan i kläderna svettas och påverkar membranet innefrån? Sitter/ligger man på något vått träcker det in ganska snabbt tycker jag.

Hålen är så små att vattendroppar inte tränger igenom. Membranet används till bra många andra användningsområden än just kläder. T.ex. används det inom medicinen för att "ta bort" luftbubblor från vätska som injiceras. Man har alltså en "dosa" på slangen där vätskan som injiceras passerar ett Gore-membran. Vätskan går inte genom membranet men eventuella luftbubblor gör det.

Att det blir fuktigt när man sitter på nåt vått tror jag mer beror på att det är fukt inuti plagget som kondenseras på insidan av tyget.

När man testar tygers vattentäthet så har man ett långt plaströr där man spänner tyget över den nedre öppningen. Sen fyller man plaströret med vatten och ser hur mycket vatten (=hur många mm vattenpelare) som det behövs för att trycka igenom vattnet.
 
Sjösjuk?

Gaah, jag vill verkligen inte vara en tråkmört men ett par riktigt trista saker kommer jag att tänka på.

Små barn kan bli grymt sjöjuka. I somras åkte vi med vår son till Gotska Sandön och överfarten dit var ganska guppig. Både jag och min fru har anlag för sjösjuka och tydligen har vår son ärvt den, i kvadrat. Han mådde väldigt dåligt de fyra timmar överfarten tog, ömsom sov, ömsom skrek och kräktes. Som förälder känner man sig väldigt maktlös då. Sista biten in til land blev det gummibåt och eftersom den både guppar och väsnas var inte det heller speciellt populärt.

Kontentan? Receptfri åksjukemedicin finns från 4 år, är barnen yngre än så måste man ha recept. Se till att skaffa det innan ni åker om ni misstänker att ert barn kan bli sjösjukt. Öva gummmibåtsåkning innan ni far.

Vi har varit ute på ett par kortare och längre små äventyr med vår son och kommit fram till att det alltid måste finnas en enkel reträttväg om något skulle hända. 1,5 år är inte så gammalt och händer något vill man kunna "komma undan" fort om det behövs. Det kan vara så enkelt som torra kläder och tak över huvudet eller så allvarligt som behov av läkarvård. Innan ni åker, undersök noga vilka reträttvägar som finns längs er rutt.

/Mille
 
Överlevnadsdräkt

Det finns överlevnadsdräkter att köpa även för de minsta barnen, men de är knappast billiga. Googla på "immersion suit" och "children".

Frågan är om det är nödvändigt med en riktig överlevnadsdräkt, som tillåter att man ligger flera timmar i kallt vatten. De värsta scenarion ni realistiskt behöver räkna med är nog att barnet faller i vattnet och dras upp omedelbart, eller att en gummibåt skulle välta och ni får assistans från en annan gummibåt inom några minuter. Visst är det kallt och obehagligt, men det är inte farligare än att plurra i isvak och det är ju något långfärdsskridskoåkare gör rutinmässigt.

Sy något i Gore-Tex låter onödigt dyrt och komplicerat. Vill ni göra något själva är det förmodligen mycket enklare att utgå från ett vanligt galonregnställ (garanterat 100% vattentätt) och försöka täta vid fötter, ärmar och hals.

Johannes
 
Tackar för ett konkret tips

Tack för tipset, äntligen nån som svarar på det jag undrade över!
Jag kommer nog att försöka sy något själv i allafall, så får man precis som man vill ha det. Jag kan få tag på prisvärt "goreTex liknande" material, som skulle duga utmärkt.

Hälsar Annette
 
hej
jag har något svagt minne av att en läkar kompis till mig en gång sa att små barn inte ska vistas på högre höjder än 3000 meter. Som sagt ett svagt minne, men det kanske är värt att kolla upp med någon som är mer medicinskt kunnig än mig.
F.ö låter det som en fantastisk resa lycka till!!

mvh Kajsa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.