Fällkniven-Cold steel

fingerskydd..

jo tycker också att fingerskyddet är lite väl stort för en så pass liten kniv. Kommer använda den som komplement till S1:an jag har beställt. HAr testat at klyva ved klabbar förra turen jag gjorde till jämtland, fungerade överaskande bra trots sin storlek. Känns säkert att ta i med det tjocka bladet¨.

dePaul: vad för priser har mini huntern vunnit?
Har VG-1 stålet några "speciella" egenskaper, har inte hittat speciellt mkt men ni som är pålästa om stål sorter vet nog :)
 
1. vad för priser har mini huntern vunnit?

2. Har VG-1 stålet några "speciella" egenskaper, har inte hittat speciellt mkt men ni som är pålästa om stål sorter vet nog :)
1. I den amerikanska tidningen Field and Stream kom den på hedersplats efter en annan Cold Steel kniv, nämligen Pendleton Lite Hunter. Den kniven vann "best of the best" priset för 2010 års bästa fastbladare. Personligen anser jag att Mini Huntern är bättre. Jag har dessutom läst senaste rapporter om dess framgångar.

2. VG-1 är ganska likt VG-10 men det senare är trots allt några snäpp bättre. Det tillverkas av Takefu Specialty Steels i Japan.

Den kemiska kompositionen visar på ett stål som är förhållandevis nötningståligt med ca samma grad av rosttröghet som Sandvik 14C28N, dvs något bättre än 12C27 och 13C26/AEB-L.
  • Kol: 0.95-1.05
  • Krom: 13.00-15.00
  • Molybden: 0.20-0.40
  • Nickel: 0.25

~Paul~
 
Okej, måste berömma dig för din kunskap om stål sorter och allt annat du har kunskap om.
Det enda negativa med kniven är att den har blivit något slöare efter att jag klöv ved med den, inte mycket men har en känsla av att den blivit lite slöare. Klöv kanske 3-4 st ved bitar, och övade på att göra feathersticks.
 
Okej, måste berömma dig för din kunskap om stål sorter och allt annat du har kunskap om.
Det enda negativa med kniven är att den har blivit något slöare efter att jag klöv ved med den, inte mycket men har en känsla av att den blivit lite slöare. Klöv kanske 3-4 st ved bitar, och övade på att göra feathersticks.
Tack för de vänliga orden!

Tyvärr förblir ingen kniv vass för evigt. Hur pass väl klarar du slipningen/bryningen?

~Paul~
 
Det är nog inte bara jag som märkt att Coldsteel och Fällkniven tillverkar många identiska knivar. Tex SRK och S1. Ven har "stulit" design från vem? Tack för svar
Nykomlingen

Det är fällkniven som lånat av cold steel.

Och detta grundar jag på nått jag hört =).
Minns inte var men så vet jag så så får det vara tills jag vet nått annat.
Fast det har vi på sätt och vis redan konstaterat ;).

~Paul~

Jaha ja kanske skall sluta vara iväg ifrån datorn så mycket så man hänger med lite :)

Sorry =)
 
Eller så kollar du på [gissa var], där kostar den 519. Lite dyrare - mycket närmre ;)
Jojo :). Men det betyder inte att frakten går fortare eller att man behöver betala tull och diverse avgifter om man handlar från den engelska sajten ;).

En kul historia. Jag har många ggr beställt varor från en känd svensk friluftsfirma. Det har oftast tagit runt en vecka eller däröver att få hem varan.

Senast handlade jag en Maxpedition Falcon II från Toolshop.de och hör och häpna. Jag beställde på en onsdag kväll, runt 21-tiden. På fredag förmiddag hade jag varan i handen. Den kom med ett bud ända fram till ytterdörren. Men det märkligaste av allt - jag betalade ingen fraktavgift över huvud taget! Den var gratis.

~Paul~
 
Jojo :). Men det betyder inte att frakten går fortare eller att man behöver betala tull och diverse avgifter om man handlar från den engelska sajten ;).

En kul historia. Jag har många ggr beställt varor från en känd svensk friluftsfirma. Det har oftast tagit runt en vecka eller däröver att få hem varan.

Senast handlade jag en Maxpedition Falcon II från Toolshop.de och hör och häpna. Jag beställde på en onsdag kväll, runt 21-tiden. På fredag förmiddag hade jag varan i handen. Den kom med ett bud ända fram till ytterdörren. Men det märkligaste av allt - jag betalade ingen fraktavgift över huvud taget! Den var gratis.

~Paul~

Frakten är tyvärr jättedyr i Sverige därför kan man inte ha fraktfritt på mindre beställningar.

Vi har som policy att finns den på lager och du beställer innan klockan 13 så ska du ha den inom 2 arbetsdagar. Oftast så har du den dagen efter. Och finns den inte på lager så tycker jag att det ska stå klart och tydligt att det kan ta lite tid.


Ibland är det faktiskt billigare att köpa ifrån Frankrike, England eller Tyskland. Dock så handlar faktiskt just Tyskar, Fransoser och Britter moraknivar ifrån oss :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.