Isklättring dubbla yxor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2000-10-30, 19:57
alien alien är inte uppkopplad

fråga Isklättring på Halle & Hunneberg?

Hallo friends,

inför den kommande vintern vore det kul att höra ifrån några som känner till ställena på Halle & Hunneberg, och brukar klättra där.
Kanske kan vi klättra tillsammans någon gång i vinter?
Finns det någon isförare över området?

Hälsningar
Uffe
Svara med citat
Gammal 2000-10-30, 22:04
Fjäll_Hasse Fjäll_Hasse är inte uppkopplad

cool Om det blir vinter så!!!

Hej du!
Mellan åren 84-88 bodde jag i Vänersborg. Några (2st) av dessa vintrar var väldig kalla, ner till minus 30. Vättern frös ända upp till Karlstad. Då fick jag möjlighet att isklättra på Hallebergs västsida. Det är ett ganska stort fall, som inte fryser i första taget. Ligger ungefär där vägen tar slut till badstranden (nedanför berget alltså). Tack vare det var så kalt och att det höll i sig, var det mycket trevligt att klättra där. Vattnet porlade under isen, och blöt blev man ibland. Ännu längre norr ut på Hallebergs väst sida finns ett fall, där det fryser fort. Här varierar isen kraftigt från till år, har man tur kan man få en fin kärnis. Man får bara hoppas att det blir ordentlig vinter igen.

Jag känner ingen som isklättrar längre. Själv har jag lovat min omgivning att sluta med isklättring och det har jag gjort också. En annan glaciär tur blir det, utan klättring.
Svara med citat
Gammal 2000-11-01, 15:16
TJA TJA är inte uppkopplad

Vänern

Det verkar inte så troligt att Vättern skulle frysa ända till Karlstad. Möjligtvis så gjorde Vänern det. Apropå klättring på Hunne & Halleberg så läste jag faktiskt en gammal bergssport i går kväll. Där fanns en artikel om just isklättring på dessa berg. Jag skall försöka komma ihåg att kolla vilket nummer och årgång det var och återkomma med uppgifterna senare.

/Messerschmitt
Svara med citat
Gammal 2000-11-02, 17:54
diverski diverski är inte uppkopplad

glad halle & hunneberg

jag var med på en is-intro.kurs med Sport & Äventyrsguiden för ett par år sedan. Vi klättrade på ett fruset vattenfall - Brudslöjan som ligger i Nordkroken utanför Vargön(Vänersborg) Ett fantastiskt isklätterställe. Kan parkera med bil ca 150 m ifrån isfallet. Isfallet är ca 60 m och det finns tillräckligt många leder för att man ska få både lättare och svårare klättring. Detta är det bästa och det enda av klass i området. det är inte många som känner till fallet så därför brukar det vara orört.
Svara med citat
Gammal 2000-11-07, 22:32
Fjäll_Hasse Fjäll_Hasse är inte uppkopplad

Opps!

Så klart det skulle vara Vänern. Blandar ihop sjöarna. Bo nu mera i Jönköping, altså Vättern och inte Vänern. Vill bara tilllägga att VÄTTERN har varit frusen ända upp till Visingö från Jönköping, så Vättern kan frysa också. Fast ända upp till Kalstad är kanske att ta i.
Önskar Er kall vinter, testa då på fallen som jag sa förut.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.