Tips på ny tur i vinter

Hej allihopa,
Jag har skidat Abisko-Nikkaluokta, Jämtlandstriangeln (några gånger) och typ Vålådalsfyrkanten. Inför vintern vill jag testa nåt nytt. Vi är två vuxna i någorlunda OK form. Kan tänka oss Sverige eller Norge, öppna för förslag. Typ 3-5 nätter. Har ni några tips?

/Andreas

Hej allihopa,
Jag har skidat Abisko-Nikkaluokta, Jämtlandstriangeln (några gånger) och typ Vålådalsfyrkanten. Inför vintern vill jag testa nåt nytt. Vi är två vuxna i någorlunda OK form. Kan tänka oss Sverige eller Norge, öppna för förslag. Typ 3-5 nätter. Har ni några tips?

/Andreas

Om ni vill ha riktigt alpint föreslår jag Sarek. Men då minst en vecka inklusive resdagarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ah, ja Sarek vore nåt. Jag tror vi gärna sover i stugor på turen dock, och som jag förstår finns inga såna i Sarek. Men dit vill man ju nån gång.

Några förslag som liknar de ni gjort tidigare är Saltoluokta-Kvikkjokk, Ammarnäs-Hemavan och Nikkaluokta-Vakkotavare. Alla är fina och alla har bemannade stugor att sova i.

Gillar ni lite mer kuperad terräng är det härligt att tvära in mot Narviksalperna.

T ex Abisko - Cunojaure - Lossihytta - Hunddalen - Beisfjord.

Thure

Ah, verkar ju vara en fin sträcka! Kuperat! Plus att Beisfjord ju är en förort till Narvik, och därifrån åker man ju nattåg till Stockholm (18,5h tåg... galet). Tack för tips! Har du åkt där själv? Vintertid? Är det bara att åka längs rösen som på Kungsleden eller är det svåråkt/navigerat på nåt vis?

Hej Andreas,

Det är orösat i Norge. Jag har åkt delar av turen och den är fin, anbefaldes som de i väster säger.

Mvh Karl

Abisko - Abiskojaure - Unna Allaka - Alesjaure - Vistas - Nikkaluokta.

Sista sträckan är över tre mil men ganska lättåkt så den är görbar på en dag. Annars går det att beställa skoterskjuts delar av sträckan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips