Håll er till fakta

FJS90/91; sa:
Freddan75; sa:
Jag gillar EU OCH tycker att vi skall plantera ut mer varg, med annan genetisk bakgrund an de incestvargarna som vi bedriver genetisk krigforing mot idag.

LYSANDE!! Bra och hånfullt inlägg... :)

Ja, men jag tycker faktiskt att vi borde gora sa! Hur skall vi annars fa bukt med den genetiska utarmningen? Varghatarna ar ju sa forblindade att de inte inser att om man slapper igenom ett och ett annat djur genom det "norrbottniska filtret" kravs det inte en lika stor population for att en vargstam skall vara genetiskt uthallig. Jag laste nagonstans att en professor i biologi hade sett nar en varg simmade(!) i land fran Aland/Finland. Tva dagar senare var den vargen skjuten.
 
Freddan75; sa:
Jag gillar EU OCH tycker att vi skall plantera ut mer varg, med annan genetisk bakgrund an de incestvargarna som vi bedriver genetisk krigforing mot idag.

Frågan är bara, var hittar du vargar med den genuppsättning som vår svenska vargstam hade? Om jag är rätt underrättad så har inte vargar från Sibirien samma genuppsättning. Om vi då planterar in dessa så har vi fortfarande inga "svenska vargar" med dess ursprungliga egenskaper. Det enda rimliga sättet är att låta den svenska stammen växa till en nivå som säkerställer den genetiska uppsättningen. Sen vet jag inte var nivån går men när det gäller Schäferhundar, räckte i varje fall inte de 500 hanhundar som användes i aveln för några år sedan, utan rasen inavlades. Här snackar vi om 500 handjur alltså inte individer av båda könen. Var gränsen går för vargar vet jag inte men det skiljer kanske inte så mycket.

/Hans
 
Sa vitt jag vet sa ar forskarna oerhort glada nar en Finsk varg forirrar sig ned till det sodra vargbestandet. Just nu ar det val en ensam stackare i sodra Lappland nagonstans(i alla fall sist jag horde) Vad ar det som sager att inte detta har skett i alla ar? Formodligen har utbytet mellan finska/ryska vargar och svenska vargar varit jattestort en gang i tiden. Vilket gor att jag inte tror att skillnaderna mellan finska och svenska vargar ar sarskilt stor. Man kan nog ganska sakert saga att de ar av samma stam om an pa olika grenar. Det verkar ju i alla fall forskarna tycka. Kommer vargarna fran Finland, sa kommer de ju i alla fall fran EU och da ar de ju EU-vargar!
 
Freddan75; sa:
Sa vitt jag vet sa ar forskarna oerhort glada nar en Finsk varg forirrar sig ned till det sodra vargbestandet. Just nu ar det val en ensam stackare i sodra Lappland nagonstans(i alla fall sist jag horde) Vad ar det som sager att inte detta har skett i alla ar? Formodligen har utbytet mellan finska/ryska vargar och svenska vargar varit jattestort en gang i tiden. Vilket gor att jag inte tror att skillnaderna mellan finska och svenska vargar ar sarskilt stor. Man kan nog ganska sakert saga att de ar av samma stam om an pa olika grenar. Det verkar ju i alla fall forskarna tycka. Kommer vargarna fran Finland, sa kommer de ju i alla fall fran EU och da ar de ju EU-vargar!

Självklart så flyttar vargar på sig för egen maskin och en viss inblandning sker ju därmed. Det är å andra sidan inte samma sak som att plantera in djur i större skala. Jag nämnde dessutom inte Finland utan Sibirien, Ju längre bort ju större risk för olikheter. Jag anser mig inte på något sätt vara expert på genetik, utan min poäng är att det inte alltid är så lätt att rätta till begångna misstag som det från början ser ut att vara. Därför skall vi vara mycket rädda om den natur vi nu har att förvalta.

/Hans
 
Hutt; sa:
Freddan75; sa:
Sa vitt jag vet sa ar forskarna oerhort glada nar en Finsk varg forirrar sig ned till det sodra vargbestandet. Just nu ar det val en ensam stackare i sodra Lappland nagonstans(i alla fall sist jag horde) Vad ar det som sager att inte detta har skett i alla ar? Formodligen har utbytet mellan finska/ryska vargar och svenska vargar varit jattestort en gang i tiden. Vilket gor att jag inte tror att skillnaderna mellan finska och svenska vargar ar sarskilt stor. Man kan nog ganska sakert saga att de ar av samma stam om an pa olika grenar. Det verkar ju i alla fall forskarna tycka. Kommer vargarna fran Finland, sa kommer de ju i alla fall fran EU och da ar de ju EU-vargar!

Självklart så flyttar vargar på sig för egen maskin och en viss inblandning sker ju därmed. Det är å andra sidan inte samma sak som att plantera in djur i större skala. Jag nämnde dessutom inte Finland utan Sibirien, Ju längre bort ju större risk för olikheter. Jag anser mig inte på något sätt vara expert på genetik, utan min poäng är att det inte alltid är så lätt att rätta till begångna misstag som det från början ser ut att vara. Därför skall vi vara mycket rädda om den natur vi nu har att förvalta.

/Hans

Du har givetvis helt ratt ocksa!
Problemet ar bara sadant att det inte loser sig med att lata stammen vaxa till 500 djur utan inblandning utifran. Det blir snarare varre.
 
Freddan75; sa:
Du har givetvis helt ratt ocksa!
Problemet ar bara sadant att det inte loser sig med att lata stammen vaxa till 500 djur utan inblandning utifran. Det blir snarare varre.

Jag tror inte inaveln har gått så långt att det uppstått problem utan nu gäller det att förhindra att den ökar. Då är en snabb naturlig tillväxt av den befintliga stammen att föredra.

/Hans
 
For det forsta!

Vargstammen lider av stark inavel redan. Forra vintern eller om det var vintern dessforinnan, sa nadaskjots en varg, med allvarliga defekter pa skelett. Dessa var forknippade med inavel.

Hur snabbt stammen an vaxer, sa blir inte antalet ursprungsgener fler for det.
 
Nej, det ar ledsamt.
Men alltsa ar det fritt fram for inplantering eller?

I och med genetikens frammarsch har sadana har fragor aktualiserats. Ar det t ex riktigt att satta ut en massa oring fran olika vatten runt om i Sverige? Dessa torde ju rimligtvis beblanda sig med lokala bestand och forstora dessa naturliga stammar.
 
Freddan75; sa:
Nej, det ar ledsamt.
Men alltsa ar det fritt fram for inplantering eller?

I och med genetikens frammarsch har sadana har fragor aktualiserats. Ar det t ex riktigt att satta ut en massa oring fran olika vatten runt om i Sverige? Dessa torde ju rimligtvis beblanda sig med lokala bestand och forstora dessa naturliga stammar.

Ja, inplantering borde fungera, det är ändå kört.
/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.