Tänk vad en bjällra kan ställa till!

"Vänjer sig vargarna vet de att ljudet kommer från en tänkbar måltid, säger Christina Olsson-Dag, informationschef på Jägarförbundet."

Är jag helt fel ute när jag tror att vargarna känner lukten av hunden innan de hör bjällran?
Alltså borde det funka som "Najs... det luktar hund! Ska bli gott! Eller vänta... vad är det där för konstigt ljud? Bäst jag drar."

Men ÄTER verkligen rovdjur andra rovdjur? Handlar det inte bara om att döda konkurrenter?
 
öringen; sa:
Nordesjö; sa:
Men ÄTER verkligen rovdjur andra rovdjur? Handlar det inte bara om att döda konkurrenter?

Vargen dräper nog bara hunden, men jag har en känsla att det räcker för att göra hundägaren ledsen ;)

För att inte snacka om hunden. :D

Vad jag var ute efter var att det intressant att Jägarförbundet officiella linje är att vargar anfaller hundar främst för att de är mat.
Stämmer det verkligen?
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-11 kl 14:09]
 
Konstaterar bara så där att i debatten om varg kontra människa så dominerar tomtar bägge läger. Öka avskjutningen på tomtar.
 
Det verkar inte som det:
http://www.rattvik.se/Varg_och_hund_.asp

Varg och hund tillhör samma art, kan få fertil avkomma osv. Så hundar ses nog som konkurenter och inget annat.

Sedan har rovdjur en tendens att innhålla massa parasiter som trikiner och liknande. Således inget man gärna stoppar i sig.
 
Nordesjö; sa:
Vad jag var ute efter var att det intressant att Jägarförbundet officiella linje är att vargar anfaller hundar främst för att de är mat.
Jägarförbundets inofficiella linje är i a f att vargen besinningslöst söker upp och dödar hundar över hela landet på rent jävelskap. Jag tror problemet skulle minska avsevärt om man undvek jakt med drivande hund i vargtrakter, kanske ett pris som man kan tänka sig att betala för en fast vargstam som inte ständigt är på randen till inavel/utrotning?



Samma argument som "hundägarna" i artikeln håller mot bjällran, har ju framförts angående människa-bjällra-björn, när det under en period rekommenderades att man skulle föra lite extra väsen ute i markerna om man ville slippa björn, så den fick tid på sig att sticka undan. Ett av tipsen var att ha en bjällra/motsv på sig, och genast höjdes röster att "då kan björnen missta bärplockaren för en saftig ren med skälla"...

Undrar om de där älgjägarna som alltid blir "överfallna" av björn just när de laddat fetaste magnumbössan gått runt med pingla?
[Ändrat av Strykarräven 2006-05-11 kl 15:37]
 
2005 var ett ganska dåligt år för rovdjurshatarna.
Då dödades nämligen exakt noll hundar av björn och lodjur tillsammans.

Det tröstar i och för sig inte de 19 hundägare som fick hunden dräpt av varg, eller den hundägare som råkade ut för en arg (hungrig?) kungsörn.

Och attackerna mot tamdjur minskade med en fjärdedel.

Men 19 vargdödade hundar? Är det så jäkla farligt att det är värt att utrota vargar för?
Det är väl fortfarande så att nästan lika många jakthundar i vargrevir dör i trafikolyckor som dör av varg. Och trafiken är ju inte särskilt intensiv ute i skogarna.

Enligt statistiken går det 5000 jaktdagar på varje angripen hund som jagar i ett vargflocksrevir.
Så även om du jagar med din varg i flockens revir tar det 13 år innan hunden dödas. Om du jagar varje dag.

http://www.viltskadecenter.com/ovriga_pdf/statistik/Viltskadestatistik_2005_7_april.pdf


PS. Det verkar faktiskt som att varg ibland ser hundar som vilket bytesdjur som helst.
 
Historik?

Strykarräven; sa:
Jägarförbundets inofficiella linje är i a f att vargen besinningslöst söker upp och dödar hundar över hela landet på rent jävelskap. Jag tror problemet skulle minska avsevärt om man undvek jakt med drivande hund i vargtrakter, kanske ett pris som man kan tänka sig att betala för en fast vargstam som inte ständigt är på randen till inavel/utrotning?

Hur länge har man använt jakthund på det sättet man gör nu?

Jag har för mig att jag under en i miljökunskap fick höra att dagens användning av jakthund är ganska ny, 100-150 år, att den var möjlig först efter att vargen nästan utrotats. Någon som vet mer om detta?
 
Hur ofta anfaller vargen kopplad hund? Hur ofta anfaller den drivande hund?

Jag har ingen statistik men känner mig rätt övertygad att det är stor skillnad mellan fritt springande och kopplad hund. Så vad är problemet, annat än att man får lära sig av med att jaga med drev?
 
Strykarräven; sa:
Hur ofta anfaller vargen kopplad hund? Hur ofta anfaller den drivande hund?

Jag har ingen statistik men känner mig rätt övertygad att det är stor skillnad mellan fritt springande och kopplad hund. Så vad är problemet, annat än att man får lära sig av med att jaga med drev?

Det verkar bero på tillgången till bytesdjur för vargen. Finns det dåligt med bytesdjur (som in finska Karelen) verkar vargen se hunden som mat i större utsträckning, och därför angrips även hundar som står bundna.

Intressant artikel från http://www.viltskadecentrum.se:
http://www.viltskadecenter.com/publikationer/skallforsok_faktablad.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Distans Bävrar kan ställa till det. Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.