Varg: Debatten går framåt.

Personligen känner jag inget större intresse av att påverka repertoaren på Operan, även om jag är med och betalar... Hur påverkar du i det fallet, Christian?

Om du inte vill påverka så tänker jag inte försöka få dig att ändra dig. Det är upp till dig att avstå från din rätt att påverka och ha åsikter. Själv påverkar jag nog mest indirekt genom att jag går och ser det jag vill se och inte det andra.

Men vad det har med vargar att göra fattar jag inte.
 
Rungá;321950 sa:
Antalet vargdödade människor? Det enda jag hittade var "I en insändare i DN 6/2 1997, av Börje Östberg i Falun, står att senaste gången en varg dödat en människa i Sverige var den 18 mars 1821. Offret var 6-årige Anders, son till Olof Ersson och Lisa Clasdotter i Vatebo i By socken i Dalarna. I dödboken står: "Ihjälrifwen av en warg under det modren war i kyrkan. Fadren hemma och hann med nöd slita barnet sönderrifwet ur wargens mun som bortsprungit med barnet och kastat det öfwer 4 gärdsgårdar. "
Källa: Anbytarforum

Antalet vargdödade tamdjur 2006 var 183. Hur många som är dödade de senaste 100 åren är svårt att fastställa.
Källa: Viltskadestatstik

Enligt en artikel på Svenska Jägareförbundets webbplats så blev 86 personer vådaskjutna mellan 1970 - 2000 alltså 2.8 personer per år. Lägger man till de vådaskjutningar som skett de senaste åren lär det inte bli någon större skillnad.
Det märligaste är att man i artikeln jämför vådskjutning med blixten och det är statistisk fler som dödas av blixten än de som blir vådaskjutna. Skillnaden är väl att blixten vare sig siktar, kramar avtryckaren eller har någon möjlighet att reflektera över sina handligar.
Källa: Blixten farligare än jakt för allmänheten
I boken "drept av bjørn og ulv" så finns det lite mer information. Dock vet man ju aldrig vad som är sant eller ej.. ?

Men här skrivs det att minst 100 blivit dödade i sverige & finland, den historien ovanför är inte med? men den sista är 1831 i fryksände i värmland.. dock står det "döde af galna djurs bett" så det kan ju kanske vara nåt annat oxå? I frankrike från 1750-idag var det 1920st anfall, 1109st av dem dog å av dem så var 426st av rabiessmittade vargar. Den sista i norden är i åbo finland där 22 barn dödades av ett vargpar 1880-1881. Å igen så må man ju kanske säga att man aldrig vet vad som är sant eller ej.. ? :)
 
En liten kommentar

Jag läste i Nya Wermlands Tidningen att vargen som de skött i Jangenreviret här om veckan hade en gammal skottskada från hagelgevär på ansiktet och frambenet och var blind i ena ögat.

Jag tycker själv att tjuvjakt borde utplånas innan naturvårdsverket börjar förvalta vargstammen.

Get a life poachers!!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2
Gujo Debatten om vargar... Vilda djur 14
jonken Är vargen värd risken och den otroliga summan om det går snett ?? Vilda djur 51
jonken Så går det ! Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.