rädd för rovdjur... finns det knep?

andepande; sa:
Många är ju rädda eller tycker att det känns obehagligt att gå ut i skog och mark om det finns björn eller varg (eller lo) i området.
Jag studerar på Designhögskolan i Umeå och håller på med mitt ex-jobb (10 veckor) där jag angriper problemet ovan.
75hunter.jpg

Är den enda lösning jag kan tänka mig. Det finns ju så många tuffingar här som inte räds fästingar, varg, björn eller vet vad rädsla är. Därmed har ALLA andra fobier.
Rädsla är naturligt, utan den skulle vi inte klara oss. Rädsla hjälper oss att undvika fara men också att övervinna fara. Sedan kan man undra varför rädsla för rovdjur är en debatt som snabbt blir polariserad.
Information hjälper inte mot rädsla om den som är rädd inte vill eller kan ta till sig informationen. Det finns ju hur många 'Rödluvan å vargen är bara en myt' foldrar och webbsidor men det hjälper inte mot den som tror att telingen skall bli uppäten av vargen ute i sandlådan.
Alltså, rationella argument biter inte på en rädsla som saknar rationell grund.
../enligt undersökningar är så många som 30% av svenskarna oroliga för sin egen eller sin familjs säkerhet om det finns varg i området (Karlsson mfl 1999).
Rovdjur, tamdjur, hundar och människor - PM till rovdjursutredningen 2006 (PDF)
 
Rungá; sa:
75hunter.jpg

Är den enda lösning jag kan tänka mig. Det finns ju så många tuffingar här som inte räds fästingar, varg, björn eller vet vad rädsla är. Därmed har ALLA andra fobier.

Men då får man ju inte tala om att alla som har skadats av björn i Sverige har haft en
75hunter.jpg
med sig. Så att ha med sig en
75hunter.jpg


verkar ju istället locka till sig björnar!
 
Ibland ser jag nästan dagligen rådjur i skogen, fast de verkar bli mera rädd för mig än jag för dem. Då det saknas älgar och vargar där jag bor finns det bara två djur som jag är lite rädd för och det är fästingar och vildsvin. Fast vildsvin lär inte finnas i 'min' skog.

De gånger som jag blivit rädd i skogen har det varit för att
1. Jag trampat på en gren,
2, trott mig se något som inte fanns,
3, mött annan person i skymmningen vilken jag inte sett på avstånd.

Jag går varje kväll i mörka skogen. Ofta utan lampa, vill inte slösa på batterrier. Dessutom ser man faktiskt mer utan lampa än med. Då jag har fyra hundar fastbundna vid mig utgår jag ifrån att den som möter mig på en kvällspromenad blir mera rädd för mig än jag för henne/honom.

Mitt råd är alltså att en eller fler halvstora hundar och sjaskiga kläder har en god avskräckande effekt på främmande. Det värsta som kan hända (förutom att bli biten av en fästing) är att man möter en rädd människa med någon produkt, typ signalhorn eller ännu värre pepparspray och ännu värre någon med en dubbelpipa.
 
En sen vinterkväll framåt midnatt stannade jag till vid motionssslingan och gick ett varv själv. Allra längst bort mötte jag en okänd man med en stor yxa i handen. Ingen sa något och han undvek min blick. Jag förblev undrande länge efteråt. Tills jag kom på att det var dagen före julafton.
 
--------------------------------------------------------------------------------
MP-Moller (Mattias Friberg) skrev:

En lätt och liten pryl som gjör att man skulle kunna undkomma fort vid behov hade kanske varit intressant eller något som skulle hindra/stoppa djuret vid ev attack.
--------------------------------------------------------------------------------

Finns redan,
http://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_pack




Den där verkar lite tung... Tänkte mer på någon Batmangrej som man skjuter upp i trädkronorna eller nåt:)
 
kul med engagemang!

../enligt undersökningar är så många som 30% av svenskarna oroliga för sin egen eller sin familjs säkerhet om det finns varg i området (Karlsson mfl 1999).
Rovdjur, tamdjur, hundar och människor - PM till rovdjursutredningen 2006 (PDF) [/QUOTE]

Det finns dessutom nyare undersökningar som visar på högre siffror. Tex en norsk undersökning (Röskaft m fl 2003) som visar att 2-9 personer av 10 (beroende på kön och ålder) säger sig vara mycket rädda för björn och/eller varg.

Jag inriktar mig inte i första hand på fobier utan på den mera allmänna oron/rädslan bland motionärer, bär- och svampplockare, vandrare m fl. Vet inte ännu vad slutesultatet blir... ett knepigt ämne är det iaf.

Kul att detta ämnet engagerar..!

Anders
 
Visselpipa "Tornado 2000" erkänd som världens mest högljudda runt 50-lappen hos välsorterade frilufts- och båtbutiker. Spräcker trummhinnorna hos åhörarna utan ansträngning på 10m.
 
Re: Björnspray

ssundin; sa:
Björnpray är väldigt populärt här i Canada. Har inget själv men har en polare som inte går en meter utan sitt spray...

Du är enda tjej hittils som svarat. Undrar om ingen annan har synpunkter..?

Björnspray av den typ som är poppis i Nordamerika är förbjuden i Sverige, men det verkar som om många där känner sig tryggare med en sprayburk på bältet..

Anders
 
alg; sa:
Visselpipa "Tornado 2000" erkänd som världens mest högljudda runt 50-lappen hos välsorterade frilufts- och båtbutiker. Spräcker trummhinnorna hos åhörarna utan ansträngning på 10m.

hann inte se att ni nu är fler tjejer som skrivit inlägg...

Att använda sig av ljud för att förvarna eller skrämma verkar vara en vanlig princip..

Anders
 
andepande; sa:
Att använda sig av ljud för att förvarna eller skrämma verkar vara en vanlig princip..

Just precis. Det erkänt bästa sättet att slippa se några djur överhuvudtaget i är att ta med sig sina barn ut i skogen, och gärna grannens ungar oxå - ju gapigare desto bätte!

/Per
 
Re: kul med engagemang!

andepande; sa:
[Jag inriktar mig inte i första hand på fobier utan på den mera allmänna oron/rädslan bland motionärer, bär- och svampplockare, vandrare m fl. Vet inte ännu vad slutesultatet blir... ett knepigt ämne är det iaf.

Kul att detta ämnet engagerar..!

Anders
Utan att ha någon statistik att citera, fast riskerna med björn och varg har ju disskuterats flitigt här på utsidan, så verkar det ju vara väldigt osannolikt att bli angripen av ett rovdjur.

Situtionen försämras ofta om man har med sig vapen eller hund. $

Så för att minska denna oro vor kanske ett litet häfte med sammafattning av riskera med vilda djur samt några goda råd på plats.

Men då rädslan tycks vara betydligt större än risken (undantaget fästingar kanske). Om vi inte låter oss övertygas av fakta är nog rådet för neurosbehandling ett alternativ lika gott som något annat.

Och att visselpipan kan komma till nytta i en nödsituation (i skogen eller någon annnastans) vilken inte innefattar ett farligt djur är säkerligen sannolikare än att att man blir anfallen av en varg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.