Rovdjur i huvudstaden.

Igår skulle jag gå och handla på konsum. Efter att ha hälsat på en av de många gårdskatterna i området så ssåg jag en ovanligt stor katt komma trippandes. Jävlar vilken katt tänkte jag samtidigt som jag såg att den gick konstigt. Mer styltigt snabbt och inte lika smidigt som en katt. Det är ju en hundvalp som har rymt tänkte jag då den kom emot mig i mörkret. Den trippades förbi mig på några meters avstånd men jag kunde inte se exakt vad det var. Gårdskatten som satt på en bil verkade den inte märka och jag började gå efter för att avslöja mysteriet.

Jag gick efter och försökte urskilja i gatlyktornas sken vad det var men var väldigt konfunderad. Djuret ignorerade mig totalt som om jag inte fanns där. Till slut så tröttnade jag på att följa efter och på nochalansen och hojtade till, ingen respons. Då klappade jag med händerna hårt. Då stannade djuret till på några meters avstånd, tittade på mig och började gå emot mig nyfiket. Jag blev nästan lite rädd men insåg att det bara var en räv.

Nog för att jag sett räv många gånger men aldrig i huvudstaden. I och för sig hade vi en grävling som bodde på bakgården när jag bodde på södermalm men jag upphör alldrig att förvånas över djurens oräddhet.

Räven hade dessutom grå päls. Är det inte lite tidigt för vinterpälsen eller?
 
Det var en spännande historia. Själv bor jag i en mindre stad i Norrland men har aldrig sett en räv(eller något annat vilt rovdjur, för den delen) i stadsmiljö.

Rovdjur, och framför allt rävar, i stadsmiljö verkar emellertid vara något vi kommer att se mer av framöver. Det finns till och med en webring vars syfte är att kartlägga rävars utbredning i städer. Du kanske kan registrera din observation där. Adressen är: http://www.foxes.org/urbanfox/

Då det gäller pälsfärg så brukar inte rävens vinterpäls variera alltför mycket i färg i förhållande till sommarpälsen. Däremot kan individuella variationer i pälsfärg vara stora och vissa rödrävar (speciellt skabbrävar) kan ha en nästan gråskimrande päls. Men det kan ändå ha varit en vinterpälsbeklädd räv du sett. Den tid då rävens vinterpäls växer till brukar anges till senhöst och det torde vara ungefär nu.
 
Inget rovdjur, men väl rovfågel

Jag bor också mitt i huvudstaden. Tidigare kom en gubbe då och då och sköt av duvorna på gården. Det behövs inte längre, eftersom en duvhök istället kommer förbi då och då. Vi skulle behöva en berguv också, för megaråttorna vid Spökslottsparken:)

Raskesven
 
Kan rapportera att jag även sett räv i centrala London där jag bor. Visserligen nära ett litet park/skogsområde, men ändå...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.